HKMO: ÖNLENEBİLİR BİR SEBEPTEN ÖTÜRÜ YURTTAŞLARIMIZ HAYATINI KAYBETTİ!

10.07.2018

Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 8 Temmuz 2018 tarihinde Tekirdağ'da gerçekleşen tren kazasına ilişkin olarak 9 Temmuz 2018 tarihinde bir basın açıklaması gerçekleştirdi.

ÖNLENEBİLİR BİR SEBEPTEN ÖTÜRÜ YURTTAŞLARIMIZ HAYATINI KAYBETTİ!

8 Temmuz 2018 günü, saat 17.20 sıralarında TCDD tarafından Uzunköprü-Halkalı seferini yapan, 12703 numaralı yolcu treni; Tekirdağ ili, Çorlu ilçesi, Sarılar bölgesi civarında raydan çıkmış, ilk belirlemelere göre 24 yurttaşımız hayatını kaybetmiş, 338 yurttaşımız da yaralanmıştır.

İlk belirlemelere göre demiryolu hattındaki ray ve traverslerin altındaki toprak dolgusunun akıp gitmesi ve rayların askıda kalmasından kaynaklı, trenin raydan çıkarak devrildiği anlaşılmıştır. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından yapılan açıklamada; "Kazanın aşırı yağmur yağışları sonucu menfez ile ray arasındaki toprağın boşalması nedeni ile meydana geldiği" söylenmektedir. Bakanlık, bu açıklamasıyla facianın sonucunu işaret ederken facianın oluşma sebebini görmezden gelmektedir.

Kazanın oluşmasında kuşkusuz ki en büyük neden, bilimden ve mühendislikten uzak kamu yönetim anlayışının ve denetimsizliğin artık ülkede yerleşik hale gelmesidir. Havzaya bağlı doğru bir hidrolik hesabının, eksiksiz bir drenaj tasarımının, raylar ve traverslerin altındaki zeminde doğru malzeme kullanımının yapılmadığı; kaza sonrası basına yansıyan fotoğraflarda görünen yetersiz kalmış menfezlerden ve tahliye edilemeyen suya karşı koyamayarak akıp giden zemin malzemelerinden anlaşılmaktadır.

TCDD 1. Bölge Müdürlüğünün 07.06.2018 tarihinde onay verdiği "14 Demiryolu Bakım Müdürlüğü Mıntıkası Halkalı-Muratlı Arası Menfez Bakım ve Taş Duvar İşleri İhalesi" 22.06.2018 tarihinde iptal edilmiştir. Yani kazanın gerçekleşmesinden sadece 16 gün önce iptal edilen ihale gerçekleştirilmiş olsaydı, yüksek ihtimalle bugün bu kaza engellenecekti.

Yine 2013 yılında TCDD bünyesinde demiryolları hatlarını kontrol eden "yol bekçiliği" işleyişinin kaldırılması, bu kazanın gerçekleşmesinde önemli bir paya sahiptir. Eğer bu kadro kaldırılmasaydı facianın yaşandığı kısımdaki problemli zemin tren geçmeden önce görülebilecek ve tren seferi iptal edilebilecekti. Bekçilik işleyişinin kaldırılmasından sonra yerine getirilebilecek dronelarla izleme ya da uzaktan erken uyarı sistemi kurma gibi yöntemler ise hiç düşünülmemiştir.

Daha önce yaşanan tren kazalarından ders alınmadığı açıktır. Tüm bu bilgiler ışığında; yukarıda da belirttiğimiz üzere öngörülebilir ve önlenebilir bir sebepten kaynaklı oluşan faciadan ders çıkartılmalı, sorumlular adalet önünde hesap vermeli, bilime dayalı yönetim anlayışıyla ve doğru mühendislik hizmeti ile başka facialar yaşanmadan gerekli önlemler alınmalıdır.

Hayatını kaybeden yurttaşlarımızın yakınlarına başsağlığı diler, yaralıların bir an önce iyileşerek aramıza dönmesini temenni ederiz.

TMMOB

HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI
TEMMUZ 2018