İMO: DEĞİŞEN BİRŞEY YOK! GELİYORUM DİYEN BİR TREN KAZASI DAHA (!) ANKARA...

13.12.2018

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Ankara`da yaşanan tren kazası nedeniyle 13 aralık 2018 tarihinde bir basın açıklaması yaptı.

DEĞİŞEN BİRŞEY YOK! GELİYORUM DİYEN BİR TREN KAZASI DAHA (!) ANKARA...   

Ankara`dan Konya`ya gitmek üzere 06.30`da hareket eden Yüksek Hızlı Tren, Ankara Marşandiz İstasyonu`na geldiğinde yol kontrolü yapan kılavuz tren ile aynı ray üzerinde kafa kafaya çarpışmıştır. Trenin iki vagonu raydan çıkmış, kazanın olduğu bölgede bulunan üst geçit vagonların üzerine devrilmiştir. Kazada 3`ü makinist, 6`sı yolcu olmak üzere toplam 9 insanımız yaşamını yitirmiş, çok sayıda insanımız da yaralanmıştır.

Bilindiği gibi 8 Temmuz 2018 tarihinde yaşanan Çorlu tren kazası birçok eve ateş düşürmüş, 25 insanımız yaşamını yitirmiş, 341 insanımız da yaralanmıştı.

Hazırlamış olduğumuz Çorlu Tren Kazası Raporu`yla; demiryolu altyapısının gerekli olan mühendislik ve teknik kurallara uygun olarak yapılmadığını örneklerle ortaya koymuştuk.

Son yıllarda demir yollarında sık sık sorunlar yaşıyoruz. Kazalar oluyor insanlarımız yaşamlarını yitiriyorlar. 13 Aralık 2018 tarihinde Ankara`da acı bir tren kazası daha yaşandı. Birçok eve yeni acılar ve ateş düştü.
Uzun bir süredir ülkemizde liyakat sisteminin ortadan kalktığı, bilimin, mühendisliğin ve tekniğin önemli ölçü de ihmal edildiği bilinmektedir. Ne yazık ki bu ihmal ve sorumsuzluğun  acı sonuçlarını hep birlikte sıcak bir şekilde yaşıyoruz.

Yapılan inceleme ve edinilen bilgilere göre Ankara-Sincan Hattında sinyalizasyon sistemi bulunmamaktadır. Buna rağmen kılavuz tren Ankara Garına ulaşmadan üzerine Yüksek Hızlı Trenin (YHT) sevk edilmiş olması kazanın görünen nedeni olarak açıklanabilir!!

Oysa demiryolu ulaşımı en güvenli ulaşım sistemidir. Bu sistemin güvenli olmasının bir nedeni de sinyalizasyon sisteminin bulunmuş olmasıdır. Eğer bir hatta bir tren varsa sistem uyarı verir ve hattı ulaşıma kapatır. Demiryolu ulaşım sisteminin güvenli olmasının bir nedeni de budur.

Bilinen bir kural vardır. Hızlı Demiryolu Hatlarında sistem bütünlüğü sağlanmamışsa o hat işletmeye açılmaz, açılmamalıdır. Ne yazık ki son yıllarda hızlı yapmak ve işletmeye açmak adına bilim ve mühendislik yok sayılmaktadır. Bu nedenle can ve mal güvenliği büyük ölçüde ihmal edilmekte, ortaya çıkan olayın kendisi değil, sonuçları üzerinden hüküm verilmektedir.

Yeni sorunların ve yeni kazaların yaşanmaması için meydana gelen olayı kapsamlı bir şekilde inceleyip araştırmak yerine, olayların üzeri kapatılmaya çalışılıyor. Bu ve benzeri tutum ve davranışlar, yaşanan olaylardan ders çıkarmayı önlediği gibi yeni kazaların ve acı sonuçlarının tekrarlanarak yaşanması gibi  bir sonuç doğuruyor. Ankara Tren kazası da bu kapsamda göz göre göre ortaya çıkan ve "sonucu belli olan" bir kaza(mı)dır!! düşünmek gerekir.

Bir kez daha uyarıyoruz; bilimi, tekniği ve mühendisliği yok sayarak sağlıklı sonuçlara ulaşmak mümkün değildir.

"Bu ve benzeri acı sonuçlar doğuran kazalar neden oluyor?" sorusunu detaylı bir şekilde inceleyip araştırmak insan yaşamına olan  saygının bir gereğidir. Aksi halde "BUMERANG OYUNUNUN" bir parçası olmaya devam edeceğiz.

Yaşamını yitirenleri saygıyla anarken, yakınlarına sabır, yaralılara acil şifalar diliyoruz.

Cemal GÖKÇE
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı