İMO: MARMARAY PROJESİNİN HALKALI-GEBZE DEMİR YOLU ULAŞIM HATTI HAZIR DEĞİLSE HİZMETE AÇILMAMALIDIR!

11.03.2019

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası 11 Mart 2019 tarihinde Marmaray Projesinin Halkalı-Gebze demiryolu ulaşım hattıyla ilgili bir basın açıklaması yaptı.

MARMARAY PROJESİNİN HALKALI-GEBZE DEMİR YOLU ULAŞIM HATTI HAZIR DEĞİLSE HİZMETE AÇILMAMALIDIR!

Ülkemizin ve İstanbul`un önemli ulaştırma altyapı projeleri arasında bulunan Marmaray hattının 12 Mart 2019 tarihinde hizmete açılacağı duyuruldu. Bu açılışı memnuniyetle karşılamak varken, konuyla ilgili yapılan çelişkili açıklamalar, bu memnuniyetimizi şüpheye dönüştürmektedir.
 
Geçmişi 15 yıla uzanan ve Asrın Projesi olarak nitelenen Marmaray projesinin deyim yerindeyse başına gelmeyen kalmamıştır. Erken tamamlanan 13,6 km uzunluğundaki Boğaz geçişi batırma tüpler ve tüneller ile birlikte Kazlıçeşme ve Ayrılık Çeşmesi istasyonları arasında 29 Ekim 2013 tarihinde açılmıştır. Ancak iki yakada eski banliyö hatlarının bulunduğu koridorlar boyunca yapılması gereken yenileme işleri yılan hikâyesine dönmüştür. Projenin planlama evresinin yeterince iyi çalışılmamış olmasıyla birlikte ihale yönetiminden kaynaklanan sorunlar, açılış tarihlerinin ha bire ertelenmesine ve projenin bugüne kadar tamamlanamamasına neden olmuştur. Marmaray projesi iyi bir fikir, ama proje, yaşanan bu olumsuzlukları hiç hak etmiyor.
 
Defalarca ertelenen açılış tarihlerinden sonuncusu 10 Mart olarak duyurulmuştu. İşler yolunda gitmemiş olmalı ki, açılışın 12 Mart`ta yapılacağı ilan edildi. Marmaray ölçeğindeki bir projenin açılış tarihinin iki gün ertelenmesi başka ne anlam taşır? En basit anlatımla öngörü eksikliği…
 
İdarenin bu yaklaşım tarzı projenin geneline ilişkin bir güven sorunu yaratmaktadır. Yapılan bazı açıklamalar da bu yöndeki düşünceleri kuvvetlendirmektedir. Yaklaşık 76 km uzunluğundaki Halkalı–Gebze Marmaray koridoru içindeki kent içi ve şehirlerarası trenlere ayrılan hatların sinyalizasyon ve trafik kontrol sistemleri tamamlanmadan kesinlikle hizmete açılmamalıdır. Hatların teknolojik ve personel eksikleri üzerinde titizlikle çalışılmalı ve gerekli sertifikasyon çalışmalarının ardından açılış yapılmalıdır. Bu işler ne kadar süre gerektiriyorsa bundan kesinti yapılmamalıdır.
 
13 Aralık 2018 tarihinde Ankara`da meydana gelen ve 9 kişinin yaşamını yitirdiği sinyalizasyon bağlantılı YHT olayının acısı henüz çok tazedir. Gün içinde az sayıda trenin işletildiği bu hatta hatalı trafik yönetimi ve ihmallerin yol açtığı bu olayda kafa kafaya çarpışma meydana gelmiştir. Sinyalizasyon sistemi tamamlanmadan yetersiz personel eğitimiyle hattın işletmeye açılması, yaşanan acı sonucu doğurmuştur. Bu ve geçmişte benzerleri yaşanmış olaylardan ders alınmalı, aynı hataları tekrarlamaktan kesinlikle kaçınılmalıdır.
 
Marmaray hattındaki tren trafiğinin hacmi Ankara-Konya YHT hattındakinden kat be kat fazladır. Çok sayıda tren işletilen hatlardaki trafiğin manuel yürütülmesi güvenliği tehlikeye atmak olur. Benzer şekilde eksik sinyalizasyon da işletim güvenliğini riske atar. Demiryolu ulaştırmasında güvenlik diğer tüm hedeflerin önünde gelir. Başka amaçları önceleyip güvenliği geri plana atmak ne akla ne de vicdana sığar. Marmaray hattı tüm teknik ve teknolojik gerekler tamamlanmadan kesinlikle hizmete açılmamalıdır.
 

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu