MADENMO: BOSTANCI- DUDULLU METRO HATTINDA YAŞANAN GÖÇÜK HAKKINDA KAMUOYUNUN BİLGİSİNE

03.11.2018

Maden Mühendisleri Odası, Dudullu-Bostancı metro hattı çalışmasında 2 Kasım 2018 tarihinde meydana gelen göçük sebebiyle inşaata ait konteynırla sitenin güvenlik kulübesinin göçük altında kalarak iki güvenlik görevlisinin hayatını kaybetmesine ilişkin bir basın açıklaması yaptı.

Bostancı-Dudullu Metro Hattında Yaşanan Göçük Hakkında Komuoyunun Bilgisine

Ümraniye Parseller Mahallesi`nde devam eden Dudullu-Bostancı metro hattı çalışması sırasında 2 Kasım 2018 tarihinde saat 01.30 civarında, tünelde meydana gelen göçük sebebiyle inşaata ait konteynır ile sitenin güvenlik kulübesi göçük altına kalmış ve iki güvenlik görevlisi hayatını kaybetmiştir. 

05.01.2018 tarihinde Maden Mühendisleri Odası olarak İstanbul`daki metro projelerinin durdurulmasından kaynaklı riskler ile ilgili teknik görüşlerimizi kamuoyu ile paylaşmıştık (1). Açıklamamızda;

"1-Yeraltında açılan bir boşluk yüzeydeki statik dengeyi yani doğanın dengesini bozmaktır.

2-Doğa bozulan bu dengeyi eski haline getirmeye çalışacaktır.

3-Doğanın bu davranışına karşı bir kuvvet oluşturmak için tünel içerisinden tahkimat (yapay güçlendirme) yapılır.

4-Bu tahkimat sayesinde tünel üzerinde oluşan gerilmeler ve yükler homojen şekilde dağıtılarak, tünelin kabul edilebilir deformasyonlar içerisinde kalması sağlanır.

5-Eğer bu tahkimat/destekleme yapılamaz ise hem tünel içi deformasyonlarda artış hem de yüzeyde deformasyonlar oluşur. " demiştik.

Ayrıca tünel kazı destekleme işlerinde özellikle şehir içi tünelciliğinde "yüzeydeki deformasyonlar, yapılarda/binalarda yapısal hasarlara yol açabilir. Bu nedenle tünellerde geoteknik ölçümler yapılarak deformasyonlar düzenli olarak takip edilmeli ve raporlanmalıdır". 

Yaşanan bu kazanın bir eksiklikten kaynaklandığı açıktır. Bu eksikliğin belirlenmesi için detaylı olay yeri incelemelerinin yapılması gerekmektedir. Göçük tünel içerisinde gerçekleşmiş ve yaşanan bu göçük sebebiyle yüzeyde oluşan tasman (çökme) sebebiyle güvenlik kulübesi göçük içine kayarak 2 kişi hayatını kaybetmiştir.

Göçük sonrasında olay yerinde yapılan arama kurtarma çalışmaları AKUT, itfaiye ve yüklenici firma tarafından gerçekleştirilmiştir. Olay yerinde yapılan gözlemler sırasında tünel girişinde yapılan arama kurtarma çalışmalarının yeterli güvenlik önlemleri alınmadan yapıldığı gözlemlenmiştir. 

Kamu tarafından yapılan projelerin erken bitirilmesi yönünde yapılan baskılar ve yetersiz denetimler beraberinde bu tür kazaların yaşanmasını kaçınılmaz hale getirmektedir.

Yaşanan göçük sonucunda hayatını kaybeden 2 güvenlik görevlisini saygıyla anıyor, yakınlarına başsağlığı diliyoruz.

Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

TMMOB Maden Mühendisleri Odası
Yönetim Kurulu
2 Kasım 2018, Ankara