BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI'NA ATAMALARLA İLGİLİ YAZI GÖNDERİLDİ

17.07.2009

Ankara Valiliği bünyesindeki Yapı Denetim ile Yapı Malzemeleri Denetimi ve Piyasa Gözetimi İşlerinden Sorumlu Şube Müdürlüğü’ne iki yıllık yüksek okul mezunu birinin atanması üzerine 17 Temmuz 2009 tarihinde Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na bir yazı gönderildi.

Tarih: 17 Temmuz 2009
                                                                                                          Sayı :  1476

 

T.C.
BAYINDIRLIK ve İSKAN BAKANLIĞI‘NA
ANKARA

Konu: Ankara Valiliği Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü‘nün 16 Nisan 2009 tarih 904-02 sayılı "GÖREVLENDİRME" yazısı hk.

İlgi yazıda, Ankara Valiliği bünyesindeki Yapı Denetim ile Yapı Malzemeleri Denetimi ve Piyasa Gözetimi işlerinde sorumlu Şube Müdürlüğü görevini vekaleten mimar unvanlı çalışan yürütür iken, ilgi yazıda belirtilen tarihte iki yıllık yüksek okul mezunu kişinin ataması yapıldığı anlaşılmıştır.

İlgi görevlendirme yazısında, atamanın 4708 sayılı Yasa ve Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği‘nin 20. maddesine dayanılarak yapıldığı belirtilmektedir.  Yapı denetimi çalışma birimleri başlığını taşıyan 20. maddenin üçüncü fıkrasında sayılan görev ve yetkileri, ataması yapılan şahsın yerine getirmesi kariyer ve liyakat ilkelerine açıkça aykırıdır. Yönetmeliğin 20/3 fıkrası, "    (3) Bayındırlık ve İskân Müdürlükleri bünyesinde görev alan teknik elemanlardan teşkil edilen yapı denetimi çalışma birimlerinin görev ve yetkileri şunlardır:

             a) Yapı denetim kuruluşlarının faaliyetlerini inceleyerek sonuçlarını Yapı Denetim Komisyonuna bildirmek,

             b) Yapı denetim kuruluşlarının Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak görevlerini yürütmelerini temin etmek üzere inceleme, araştırma ve bilgilendirme faaliyetlerinde bulunmak,

             c) Yapı denetimi faaliyeti sebebiyle yapı denetim kuruluşu, yapı sahibi, denetçi mimar ve denetçi mühendis, kontrol ve yardımcı kontrol elemanları, yapı müteahhidi, şantiye şefi, laboratuvar sahibi ve sorumluları ile ilgili olarak ortaya çıkabilecek ihtilafların hâlline yardımcı olmak,

             ç) Yapı Denetim Komisyonunca Kanun, Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat çerçevesinde verilebilecek diğer görevleri yerine getirmek." biçiminde düzenlenmiştir.  Bu birimde çalışan kişilerin tümü mühendis ve mimardır. Birimde görevli 20 mühendis ve mimarın yanında, bu birimin denetlediği yapı denetim kuruluşlarında çalışanlar da mühendis ve mimardır. Ataması yapılan şahıs hem yapı malzemelerine,  hem de mühendislik ve mimarlık alanına yabancıdır. Mühendis ve mimar olmayan bir kişinin bu birimin başına atamasının yapılmasının, hizmet gereklerine, teknik kurallara ve hukuka aykırı olduğu açıktır. Sağlıklı yapılaşma amacıyla getirilen yapı denetimi mevzuatı gereğince Bakanlığınıza son derece önemli görevler yüklenmiştir. Bu görevlerle ilgili mevzuatta, denetim görevinde bulunacak mimar ve mühendislerin belirli uzmanlıklara ve deneyime sahip olması zorunlu tutulurken, daha üst denetimleri gerçekleştirecek personelin deneyim ve uzmanlıklarının Bakanlığınızca daha titiz bir şekilde gözetilmesi gerekirdi. Yapı denetim alanında yaşanan ve Bakanlığınız ilgili birimleri tarafından da pek çok cezalandırma işlemiyle sonuçlanan sorunların en aza indirilmesi için de, görevli personelin uzmanlık ve deneyime uygunluğu önem taşımaktadır.

Gerek Yapı Denetim Yasası gerekse Uygulama Yönetmeliğinde 2 yıllık yüksekokul mezunlarına ilişkin asli bir görev tanımı bulunmamaktadır. 4708 sayılı Yasa ve Uygulama Yönetmeliğinde yardımcı eleman konumunda dahi bulunmayan yüksekokul mezunu kişinin 20. maddede belirtilen işleri yapma ve 20 kişiden oluşan mühendis ve mimarın amiri konumuna getirilmesinin yasal ve hukuki dayanağı tarafımızca anlaşılamamıştır.

Yine bilindiği üzere, Devlet Memurları Yasası ve Devlet Memurlarının Görevde Yükselme Esaslarına Dair Genel Yönetmelikte kariyer ve liyakat ilkesinin benimsendiği, kamu yararı ve hizmet gerekleri açısından bir zorunluluktur.

Yukarıda ifade edilen maddi ve hukuki gerekçeler karşısında yapılan atama, maddi, hukuki ve teknik dayanaktan yoksundur. Bu nedenle, kariyer ve liyakat ilkelerine uygun olarak bir mühendis ya da mimar unvanlı kişi olmaması nedeniyle, yapılan hukuka aykırı atama işleminin geri alınmasını ve konu hakkında tarafımıza bilgi verilmesini arz ederiz.

Saygılarımızla,

  

N. Hakan GENÇ
Genel Sekreter