ADANA İKK: ÇUKUROVA BÖLGESEL HAVAALANININ YER SEÇİMİ YANLIŞTIR, BU HATADAN BİR AN ÖNCE VAZGEÇİLMELİDİR!
Adana İl Koordinasyon Kurulu, Çukurova Bölgesel Havaalanı yer seçimi ile ilgili olarak 14 Temmuz 2010 tarihinde bir basın açıklaması yaptı.
ÇUKUROVA BÖLGESEL HAVAALANININ YER SEÇİMİ YANLIŞTIR,
BU HATADAN BİR AN ÖNCE VAZGEÇİLMELİDİR!
Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DHL) tarafından önerilen ve Bakanlar Kurulu tarafından 22.03.2010 tarihinde acele kamulaştırılması kararı alınan ve ÇED süreci devam eden Çukurova Bölgesel Havaalanının yeri Tarsus / Kargılı mevkii olarak belirlenmiştir. ÇED süreci devam eden havaalanı için henüz gerekli izinler tamamlanmamıştır. ÇED sürecinin tamamlanması tüm gerekli izinlerin alındığı anlamına gelmemektedir. Havaalanı için ÇED süreci, havacılık faaliyetleri, çevrenin gelişimi, atmosfer koşulları, kara ulaşımına erişim, topoğrafya ve çevre kriterleri göz önünde bulundurulma sürecidir.
Süreç kamuoyundan gizlenmiştir.
Çukurova Bölgesel Havaalanının yer seçimi ile ilgili olarak; Adana -Zeytinli, Mersin- Çeşmeli, Mersin - Taşucu, Adana - Karataş, Mersin -Kumkuyu, Mersin - Çiçekli, Mersin- Baharlı ve Mersin - Kargılı alternatifleri üzerinde durulmuş ve bu süreçler kamuoyunda tartışılmamıştır. Ya da mademki bu proje tüm Çukurova illerini kapsıyordu bölgenin en büyük ili Adana‘da tartışılmamıştır. ÇED süreci devam eden bir projenin 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümleri kapsamında oluşturulmuş "Toprak Koruma Kurulunda" bu süreç tartışılmadan ve tarım dışı kullanım izni alınmadan acele kamulaştırma kararı alınmıştır.
Neyin Alternatifi ?
Adana - Zeytinli alternatifi, zeminin 2. sınıf sulu tarım arazileri ve üzerinde narenciye bahçeleri olması nedeniyle kamulaştırma maliyetini yükselteceği gerekçesiyle, Mersin - Çeşmeli - Tece alternatifi, zeminde yapılacak deniz dolgusu ihtiyacı sebebiyle oluşacak maliyet, işletme ve seyrüsefer zorlukları gerekçesiyle, Mersin - Taşucu - Ovacık alternatifi, hakim rüzgar yönü ve buna bağlı olarak civarındaki yüksek dağlar nedeniyle, Adana - Karataş alternatifi, arazi kodunun düşüklüğü ve havaalanının sadece Adana ve civarına hizmet verebilme konumu nedeniyle bölgesel havaalanı için geçerli kriterleri sağlamayacağı gerekçesiyle; Mersin - Kumkuyu alternatifi, zeminin jeolojik özelliğinin uygun olmaması gerekçesiyle uygun bulunmamıştır.
Bu yerler olumsuzluklar ve yüksek maliyet gerekçeleriyle uygun bulunmamış ve yeniden alternatif alan araştırması başlatılmış ve Mersin- Çiçekli, Mersin - Baharlı ve Mersin - Kargılı alternatifleri bulunmuştur.
Mersin- Çiçekli bölgesi için, arazilerin büyük ölçüde hazineye ait olmasına rağmen, yüksek tarımsal potansiyel içermesi ve DSİ‘ye ait sulama ve drenaj kanallarının olması ve bunların deplasesinin gerekliliği,
Mersin-Baharlı‘nın arazi kotunun düşük olması ve yüksek dolgu ihtiyacı ve Seyhan nehrinin taşkın sahasında bulunması nedeniyle uygun bulunmamıştır.
Ayrıca Çevre ve Orman Bakanlığı da bu alanlara ilişkin olarak, biyolojik çeşitlilik, yaban hayat, ekolojik alan bölgesi olması bakımından büyük öneme sahip Akyatan, Tuzla ve dipsiz lagünleri ile Seyhan nehri sulak alanlara yakın mesafede bulunmaları ve bölgenin kuş güzergahları olması nedeniyle risk oluşturduğu gerekçesiyle uygun görüş bildirmemiştir.
Mersin - Kargılı için, DSİ sulama tesislerinin varlığı, sulama ve drenaj kanalları ve bu kanalların havaalanı gelişimine göre deplasesinin gerekliliği, zeminin tarımsal açıdan zengin sulu mutlak tarım arazisi nitelenmesine rağmen burası için uygun görüş bildirilmiştir.
Mersin - Kargılı seçimi zorlama bir seçimdir.
Söz konusu havaalanının yer seçiminin kararını alanlar, Adana-Zeytinli bölgesinde 2. sınıf araziler ve narenciye bahçelerinin varlığı nedeniyle yüksek maliyet hesaplaması yaparak kabul edilmeyen yeri, ondan daha üstün vasıflı 1. sınıf/sulu mutlak tarım arazilerinin ve tamamına yakını özel kişilere ait Kargılı bölgesini hangi gerekçelerle uygun bulduklarını anlamak mümkün değildir. Öte yandan aynı bölgede olan ve Mersin-Çiçekli, Mersin- Baharlı için olumsuz görüş bildirilen yerler ile çok benzer kriterleri taşıyan Mersin - Kargılı bölgesi için Çevre ve Orman Bakanlığı‘nın hangi kriterleri dikkate alarak olumlu görüş verdiğini de anlamak mümkün değildir.
Başka Bir Çukurova yok.
TMMOB olarak sulu mutlak tarım arazilerinin amaç dışı kullanımına karşı çıkıyoruz, çıkmaya devam edeceğiz. Planlanan havaalanı yerine olan itirazımız alanın Mersin sınırlarında olması ile ilgili değildir. Aynı itirazı Adana il sınırlarında herhangi bir sulu mutlak tarım arazisi üzerine planlansa da yapacağımız bilinmelidir.
Çukurova‘nın, Nil deltasından sonra dünyada en geniş ve özel bir bölgeye sahip olduğumuz gerçeğini unutmamalıyız. Bu arazilerin mutlak surette korunması gerektiğini devleti yönetenlerin de artık anlaması gerekmektedir. Havaalanlarının yapımı için birçok alan bulunabilir ancak bu özel arazileri amacı dışında herhangi bir faaliyette kullandığımızda asla geri dönüşümü olmayacağını ve bir benzerini bulamayacağımızı bilmeliyiz.
Havaalanı yapımı için 7.900 dekar alan tarımsal faaliyet dışına çıkarılacaktır. Öte yandan Otoyol ve D-400 karayoluna yapılacak bağlantı yolları, lojistik faaliyetler ve bölgede oluşan cazibe ile kanaatimiz odur ki 20.000 dekarlık Sulu Mutlak Tarım Arazisi yapılanmaya açılacak ve bu havaalanı ovanın kalbine bir bıçak gibi saplanacaktır. Çukurova‘nın bereketli toprakları 8.000 yıldır ürettiği tarım ürünleri ile değişik uygarlıkları var etmiştir. Bölge, tarıma dayalı sanayi ile bugün bu konuma gelmiştir. Dolayısıyla tarımı olmayan bir Çukurova, Çukurova değildir. Tarımla gelişen Çukurova diğer alanların da gelişmesine yol açacaktır. Bu nedenlerle havaalanının yer seçimi hatalıdır, bir an evvel bu karardan vazgeçilmesi gerekmektedir.
TMMOB, kamu yararı gözetmeyen, kaynakların verimli kullanılmasına özen göstermeyen ve telafisi mümkün olmayan bu hatalı karardan vazgeçilmesi için gerek hukuki gerekse kamuoyu boyutunda bu işin takipçisi olacaktır.
Saygılarımla..
Mustafa ALTIOKKA
TMMOB Adana İKK Sekreteri