EMEK PLATFORMU BAŞKANLAR KURULU BAŞBAKAN ABDULLAH GÜL'Ü ZİYARET ETTİ. EMEK PLATFORMU TALEPLERİ HÜKÜMETE İLETİLDİ.

26.12.2002

EMEK PLATFORMU BAŞKANLAR KURULU TARAFINDAN BELİRLENEN
VE EMEK PLATFORMU DÖNEM SÖZCÜSÜ KESK GENEL BAŞKANI SAMİ EVREN
TARAFINDAN HÜKÜMETE İLETİLEN TALEPLER...

Emek Platformu, ülkemizin bugün yaşamakta olduğu sorunların temelinde, uluslararası sermaye kuruluşları ve özellikle de IMF ve Dünya Bankası politikalarının bulunduğu görüşündedir. Hükümet tarafından açıklanan Acil Eylem Planı ve Hükümet Programından, izlenecek politikalarda IMF politikalarından fazlaca bir sapmanın olmayacağı anlaşılmaktadır.
Ülkemizin bulunduğu coğrafyada yaşanan bölgesel gerilim ve savaş tehlikesi, zaten yoksulluk cenderesi altında olan emekçileri ve tüm halkımızı daha da kaygılandırmaktadır. Emek Platformu olarak, hükümetin ilk ayında gündeme gelen ve çalışanları ile emeklileri yakından ilgilendiren ekonomik ve sosyal konulara ilişkin çözüm bekleyen öncelikli ve ivedi konular aşağıdadır:
ABD‘nin Irak müdahalesine karşı tutum alınmalıdır. Emekçilere ve halkımıza açlık, yoksulluk ve yıkım getirecek bu savaşa karşı bölge barışını tesis etmeye yönelik her türlü girişimde bulunmalı, Türkiye bu müdahalenin bir parçası olmamalıdır.

  • Demokratikleşmenin önündeki en büyük engel olan 1982 Anayasası yerine, evrensel hukuk ilkeleri temelinde ulusal bağımsızlığı ve ulusal egemenliği, laikliği, demokratik hak ve özgürlükleri ve insan haklarını koruyan ve güvence altına alan çağdaş, eşitlikçi ve özgürlükçü bir Anayasa, özgür bir ortamda tartışılarak ve tüm halk kesimlerinin etkin katılımı ile hazırlanmalıdır. Bu konuda yapılacak çalışmalarda Emek Platformunun bir önceki Hükümet döneminde açıkladığı ekteki değişiklik önerileri de dikkate alınmalıdır.(Ek-1, Ek-2) Başta 2911 sayılı
    "Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Yasası" olmak üzere anti-demokratik hükümler içeren tüm yasalar yapılacak olan Anayasal değişikliklerle uyumlu hale getirilmeli, demokratik tepkilerini dile getiren 35 kamu emekçisi hakkında verilen cezaların yapılan düzenlemelerle geçersiz hale gelmesi sağlanmalıdır. Ayrıca seçimler öncesinde Siyasi partiler ve seçim yasaları konusunda Emek Platformu olarak daha önce açıkladığımız değişiklik taleplerimizin hayata geçirilmesi de aciliyetini ve önemini korumaktadır. (Ek-3)
    İş Güvencesi Yasası‘nın hiçbir şarta bağlı olmaksızın uygulanması sağlanmalı, esnek çalıştırma ve kıdem tazminatlarının düşürülmesi girişimleri önlenmelidir.
    İşveren çevrelerinin, 15 Mart 2003‘te yürürlüğe girecek olan, İş Güvencesi Yasası‘nı işlevsiz hale getirmek için çıkarılmasını dayattıkları İş Kanunu
    Ön Tasarısı Emek Platformu Bileşenlerinin talepleri doğrultusunda yeniden düzenlenmelidir. Kamu çalışanlarının iş güvencesini kaldıran ve esnek çalışmayı gündeme getiren "Personel Rejim Yasası Tasarısı" geri çekilmeli, çalışma mevzuatı ile ilgili düzenlemeler kamu çalışanları örgütlerinin talepleri doğrultusunda yeniden ele alınmalıdır. İş Kanunu ve Personel Rejim Yasası‘nın Meclise sevk edilmesinde tarafların mutlak mutabakatı aranmalıdır. Çalışanların, Tasarrufa Teşvik Fonu‘ndaki birikimlerinin toplamı, yani ana para ve nemalar, gerçek değerleri üzerinden değerlendirilerek) hak sahiplerine derhal ve nakden ödenmelidir. 4688 sayılı yasa demokratikleştirilerek kamu çalışanlarına grevli " toplu sözleşmeli sendikal hakkı" tanınmalı, 2003 yılı ücret artışlarında asgari yaşam standardı dikkate alınarak ücretler, kamu çalışanları örgütlerinin katılımıyla belirlenmelidir. Geçici bütçe, emekçilerin talepleri dikkate alınarak sosyal adaletsizlikleri giderecek şekilde ele alınmalıdır. Sendikalar Yasası ile Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Yasası‘nda sendikaların da görüşleri doğrultusunda, gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. Sendikal örgütlenme özgürlüğünün önündeki engeller kaldırılmalı ve ILO standartları uygulanmalıdır. Çalışanların ortak örgütlenmesinin önündeki engeller kaldırılmalıdır.Asgari ücret, günümüz ekonomik koşullarına uygun insanca bir yaşama elverişli düzeye yükseltilmelidir. Asgari ücret üzerindeki vergi yükü kaldırılmalıdır.
    Değişik sosyal güvenlik kuruluşlarına bağlı emekliler arasındaki gelir adaletsizlikleri ortadan kaldırılmalıdır. Emeklilerin aylıkları insanca bir yaşama elverişli
    düzeye yükseltilmelidir. SSK ve Bağ Kur emeklilerinin geçmişten gelen mağduriyetleri giderilmelidir.
  • Başta Tütün ve Şeker Yasası olmak üzere bu amaca yönelik tüm yasalar, sosyal tahribatı daha da derinleştirecek olan özelleştirmeler ve işten çıkartmalar derhal durdurulmalıdır.Ulusal birikimlerin sermaye çevrelerine özelleştirme yoluyla aktarılması önlenmelidir. Ekonomik Sosyal Konsey, yapısı toplumun tüm kesimlerinin temsilini sağlayacak şekilde genişletilerek ve demokratikleştirilerek etkin hale getirilmelidir.
    iktidar değişiklikleriyle gündeme gelen siyasal kadrolaşmalara son verilmeli;
    atama, nakil, terfi, denetim, teftiş ve cezalar objektif kriterlere dayandırılmalıdır.

  • Çalışanlarla ilgili bütün kararların alınma süreçlerinde çalışanların örgütleri
    yer almalıdır.
  • Yabancıların çalışma izinleri ile ilgili olarak gündeme getirilen değişiklikler
    yabancılar lehine bir haksız rekabet ortamı yaratacaktır. Bu konudaki çalışmalarda
    ülkemize sermaye girişi tek değişken olarak ele alınmamalıdır. Kaçak işçiliğin
    ve kayıt dışı istihdam mutlaka önlenmelidir.
    Saygılarımızla.

    Sami Evren
    Emek Platformu Dönem Sözcüsü
    KESK Genel Başkanı

     

    EK-1

    ÇALIŞMA HAYATI İLE İLGİLİ ANAYASA DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ

    1982 Anayasası 12 Eylül rejimiyle gerçekleştirilenleri sürekli hale getirebilmek,
    bu uygulamaları güvence altına almak için hazırlamıştır.

    Anayasadaki demokratik ilkelere uygun olmayan, insan hak ve özgürlüklerini
    sınırlayan anlayışın basit düzenlemelerle giderilmesi mümkün değildir. Bugün
    yapılması gereken, toplumun beklentileri doğrultusunda Anayasanın bütünüyle
    gözden geçirilmesi ve yeniden yazılmasıdır.

    Bütün olumsuzluklara karşın, sınırlı da olsa bir Anayasa değişikliğinin Parlamento
    gündemine gelmesini bir gelişme olarak değerlendiriyoruz; Fakat Parlamento dışındaki
    toplumsal dinamikleri, özellikle sivil toplum örgütlerinin bu sürecin dışında
    tutulmasının önemli bir eksiklik olduğunu vurgulamak istiyoruz.

    Anayasa değişiklikleri, Avrupa Birliği istediği için değil, halkımızın ihtiyacı
    ve hakkı olduğu için yapılmalıdır.

    Bizler bu aşamada, yukarıda açıklanan gerçekleri de göz önünde tutarak, yapılacak
    Anayasa değişiklikleri ile ilgili olarak yalnızca alanlarımızla doğrudan bağlantılı
    yaklaşımları belirtmekle yetiniyoruz:

    Anayasa‘da düşünce özgürlüğünü sınırlayan değil, bireyin demokratik hak ve
    özgürlüklerini geliştiren bir yaklaşım benimsenmelidir.
    Türkiye Cumhuriyetinin üniter devlet yapısının bütünlüğü, bağımsızlığı, ulusal
    egemenlik, demokratik ve laik sosyal hukuk devleti, parlamenter demokratik düzen
    ve insan hakları gerçek anlamıyla korunmalıdır.
    Örgütlenme özgürlüğünün önündeki tüm engeller kaldırılmalıdır.
    Yargı bağımsızlığını zedeleyici hükümler Anayasa‘da yer almamalıdır.
    Demokratik ve şeffaf hukuk devleti kavramına tam olarak işlerlik kazandırılmalıdır.

    Sosyal devlet ilkesine aykırı yaklaşımlar terk edilmeli, Anayasa‘da sosyal devleti
    güçlendirici hükümler ve bunların uygulanmasını güvence altına alacak düzenlemeler
    yer almalıdır.
    Emek Platformunu oluşturan kuruluşları doğrudan ilgilendiren ve ivedilikle ele
    alınmasında büyük yarar gördüğümüz maddelere ilişkin önerilerimiz ekte sunulmaktadır.

    Saygılarımızla
    EMEK PLATFORMU

    EK-2

    ANAYASA DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ

    II. Zorla Çalıştırma Yasağı
    Madde 18
    : Hiçkimse zorla çalıştırılamaz. Angarya yasaktır.

    Ülke ihtiyaçlarının zorunlu kıldığı alanlarda vatandaşlık ödevi niteliğindeki
    beden veya fikir çalışmaları ile tutukluı ve hükümlülerin çalışma şekil ve şartları,
    demokratik esaslara uygun olarak kanunla düzenlenir.

    B. Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hakkı
    Madde 34:
    Herkes önceden izin almaksızın silahsız ve saldırısız toplanma
    veya gösteri yürüyüşü yapma hakkına sahiptir. Bu hakkın kullanımı demokratik
    esaslara uygun bir şekilde kanunla düzenlenir.

    C. Sendika Kurma Hakkı
    Madde 51:
    Çalışanlar ve emeklileri ile işverenler, önceden izin almaksızın,
    sendikalar ve sendika üst örgütleri kurma, bunlara serbestçe üye olma ve üyelikten
    ayrılma hakkına sahiptirler. Bu hakların kullanılmasında uygulanacak şekil ve
    usuller kanunda gösterilir. Sendikalar ve sendika üst örgütlerinin tüzükleri,
    yönetim ve işleyişleri demokratik esaslara aykırı olamaz.

    VI. Toplu İş Sözleşmesi Hakkı
    Madde 53:
    Çalışanlar ve emeklileri ile işverenler iktisadi ve sosyal durumlarını
    korumak ve geliştirmek amacıyla toplu sözleşme yapma hakkına sahiptirler. Toplu
    sözleşmenin nasıl yapılacağına dair usul ve esaslar kanunla düzenlenir.

    Grev Hakkı
    Madde 54:
    Çalışanlar grev hakkına sahiptirler. Bu hakkın kullanılması kanunla
    düzenlenir.

    VII. Ücrette Adalet Sağlanması
    Madde 55:
    Ücret emeğin karşılığıdır. Devlet, çalışanların yaptıkları işe
    uygun ve insan onuruna yaraşır bir biçimde yaşayabilmesini sağlayacak adaletli
    bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan yararlanmaları için gerekli
    tedbirleri alır.

    III. Siyasi Partilerle İlgili Hükümler
    Madde 68:
    Beşinci fıkra aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
    Hakimler ve savcılar, Sayıştay dahil yüksek yargı organları mensupları, Silahlı
    Kuvvetler mensupları ile yüksek öğrenim öncesi öğrencileri siyasi partilere
    üye olamazlar.

    Üyelikle Bağdaşmayan İşler
    Madde 82:
    Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeleri, Devlet ve diğer kamu tüzel
    kişilerinde ve bunlara bağlı kuruluşlarda: Devletin ve diğer kamu tüzel kişilerin
    doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak katıldığı teşebbüs ve ortaklıklarda özel
    gelir kaynakları ve özel imkanları kanunla sağlanmış kamu yararına çalışan derneklerin
    ve Devletten yardım sağlayan ve vergi muafiyeti olan vakıfların ve katıldıkları
    teşebbüs ve ortaklıkların yönetim ve denetim kurullarında görev alamazlar, vekili
    olamazlar, herhangi bir taahhüt işini doğrudan veya dolaylı olarak kabul edemezler,
    temsilcilik ve hakemlik yapamazlar.

    Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeleri, yürütme organının teklif, inha, atama ve onamasına bağlı resmi veya herhangi bir işle görevlendirilemezler. Bir üyenin belli konuda ve altı ayı aşmamak üzere Bakanlar Kurulunca verilecek geçici bir görevi kabul etmesi, meclisin kararına bağlıdır.
    Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliği ile bağdaşmayan diğer görev ve işler kanunla düzenlenir.

    4. Yasama Dokunulmazlığı
    Madde 83:
    İkinci ve üçüncü fıkra kaldırılmıştır.

    D: Kamu Hizmeti Görevlileri İle ilgili Hükümler

    1. Genel İlkeler
    Madde 128:
    Devletin, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzel kişilerinin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür.

    Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri , atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri kanunla düzenlenir.

    Üst kademe yöneticilerinin yetiştirilme usul ve esasları kanunla düzenlenir.

    Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları
    Madde 135:
    Kamu Kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları, belli bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlerine uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halkla olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak, meslek disiplini ve ahlakını korumak, mesleki denetim yapmak için yasayla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından yasada gösterilen usullere göre seçilen kamu tüzel kişilikleridir.

    Meslek mensuplarının, mesleklerini yürütebilmesi için ilgili kuruluşlara üyelikleri aranır. Meslek kuruluşlarının yasa, tüzük, yönetmelik, yönetim ve işleyişleri demokratik esaslara aykırı olamaz. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının denetimleri, yasada gösterildiği şekilde seçilmiş organları aracılığıyla yerine getirilirler. İdare, seçilmiş organları, bir yargı mercii kararına dayanmaksızın, geçici veya sürekli olarak görevden uzaklaştıramaz.

    Saygılarımızla
    EMEK PLATFORMU

     

    EK-3
    DİSK Genel Başkanı ve EP Dönem Sözcüsü Süleyman Çelebi tarafından, 26 Temmuz 2002‘de DİSK/Genel-İş Genel Merkezinde yapılan ortak açıklama metninden;

    SEÇİM YASASI İLE İLGİLİ OLARAK;
    1. Seçimlerde, halkın iradesinin tam ve gerçek olarak parlamentoya yansımasını engelleyen başta baraj olmak üzere tüm engeller kaldırılmalıdır .
    2. Seçmenlere, milletvekillerini tercih hakkı tanınmalıdır.
    3. Partilerin seçim ittifaklarına olanak sağlanmalıdır.
    4. Siyasi partilerin seçim harcamalarının saydam olmasını sağlayacak düzenlemeler yapılmalı ve denetim sistemi getirilmelidir.
    5. Milletvekili dokunulmazlığı yasama çalışmaları ile sınırlandırılmalıdır.
    6. Yurtdışında yaşayan yurttaşlarımızın, bulundukları ülkelerde oy kullanabilmeleri ile ilgili düzenleme yapılmalıdır.
    7. Siyasi partilerin seçimlere katılmalarına engel oluşturan kısıtlamalar kaldırılmalıdır.

    SİYASİ PARTİLER YASASI İLE İLGİLİ OLARAK;
    1. Seçimlerde siyasi partilerin adaylarını belirlemesinde yargı denetimde bir ön seçim zorunlu kılınmalıdır.
    2. Başta kamu çalışanları olmak üzere, toplumun çeşitli kesimlerinin siyasete katılımını engelleyen, seçme ve seçilme özgürlüğünü kısıtlayan hükümler kaldırılmalıdır. Anayasa‘nın 82. Maddesi değiştirilmeli, milletvekilliği ile bağdaşmayan görevler listesinden sendika yöneticiliği çıkarılmalıdır.
    3. Siyasi partilerin program, tüzük ve işleyişinde üyelerin iradelerini özgürce kullanabilecekleri düzenlemeler yapılmalıdır.
    4. Siyasi partilerde kadın ve gençlerin yönetim kademelerinde yer alabilmelerinin yolunu açacak ve kendi özgür iradeleri ile belirleyecekleri oranlarda temsiline olanak sağlayacak (kota gibi) düzenlemeler yapılmalıdır.
    5. Siyasi partilerin kapatılması ile ilgili mevzuat, temel hak ve özgürlükler
    çerçevesinde gözden geçirilmelidir.
    6. Siyasi partilere üyelik yaş sınırı, seçmen yaşına indirilmelidir.