İMO'DAN "BOLU DAĞI TÜNELİ FİYASKOSU" AÇIKLAMASI

01.02.2007

İnşaat Mühendisleri Odası, Bolu Dağı Tüneli'nin açılması sonrasında yaşanan sorunlarla ilgili olarak 31 Ocak 2007 tarihinde bir basın açıklaması yaptı.

Yaklaşık 20 yıldır devam eden inşaat sonrasında Bolu Dağı Tüneli geçen günlerde açılmış ve ilk kar yağmasıyla birlikte ortaya çıkan sorunlar nedeniyle tünel yeniden kamuoyunun gündemine oturmuştur.

Proje kapsamında yalnızca Bolu Dağı geçişi yoktur. İki tüplü tünel, dört viyadük, üç köprü, 12 alt geçidiyle Proje, İstanbul-Ankara arasındaki mesafeyi azaltacak, karayolu güvenliğini sağlayacak, kış aylarında mevcut yolda yaşanan sorunları ortadan kaldıracak, karayolundaki yoğunluğu azaltacak şekilde hazırlanmıştır. İddialı bir projedir; ilk kar yağışında yaşanan sorunlar iddiasına gölge düşürecek niteliktedir.

Şu noktalara vurgu yapılmalıdır: Bolu Dağı Tüneli erken açılmıştır. Gerekli tedbirler alınmadan açıldığı için de sorun yaşanmıştır. İkinci tünel açılmadığı için uyum sağlanamamış, yol tek taraflı açıldığı için kar bulunduğu yerde kalmıştır. Bakım ve işletme tedbirleri yeteri kadar alınmamış, bu tür geçişler yetişmiş eleman gerektirdiği halde, diğer birimlerden personel kaydırmasıyla yetinilmiştir. Buzlanmayı önleyici tedbirlerin olmayışı ve buzlanmaya karşı erken uyarı sisteminin kullanılmaması kar yağar yağmaz olumsuz sonuçlarını göstermiştir. Yolu temizlemede kullanılan ön bıçaklı-yan bıçaklı araçlar ihtiyacı karşılamaktan uzaktır. Ayrıca konvansiyonel yöntemlerin ve kimyasal eriyiklerin de yetersiz kaldığı görülmüştür. Proje tamamlanmadığı için aç-kapa yöntemi (buzlanma tehlikesi olan günlerde yolun trafiğe kapatılması, diğer günlerde açılması) uygulanmak durumundayken bu dikkate alınmamıştır. Sürücülerin de tedbirsiz yola çıkması ise sorunu içinden çıkılmaz bir noktaya taşımıştır. Tüneli yapan firmanın "Eksikler var, açmayın" uyarıları bile dikkate alınmamıştır.

Bütün bu olumsuzluk ve eksiklikler tünelin iddiasıyla örtüşmemektedir. Hükümetin yolu ve geçişi açmakta neden acele ettiği belki bizim ilgi alanımız dışındadır ancak kazalarla, can ve mal kayıplarıyla bir anılan karayollarımızın durumu bizleri kaygılandırmaktadır. İnsan hayatı mı yoksa politik hesaplar mı daha önemlidir? Bolu Dağı‘nda yaşanan fiyaskodan sonra kamuoyunun bu soruya yanıt bulması gerekmektedir.

TMMOB İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI