İMO'DAN BOLU TÜNELİ AÇIKLAMASI
İnşaat Mühendisleri Odası, Bolu Dağı Otoyol Geçişi'nde yaşanan sorunlarla ilgili olarak 5 Şubat 2007 tarihinde bir basın açıklaması yaptı.
Müteahhit Firma Astaldi‘ye hak etmediği halde para ödendi mi?
23 Ocak 2007 tarihinde Türkiye ve İtalya başbakanlarının katıldığı bir törenle hizmete(!) açılan Bolu Dağı Otoyol Geçişi‘nde kar yağışı ile birlikte ciddi sorunlar yaşanmıştır. Bu konu medyada geniş yer tutmaya devam etmektedir. Yaşanan sorunla ilgili farklı görüşler bulunduğu bilinmektedir. Özellikle Hükümet kanadından Bolu Dağı Otoyol geçişinde sorun olmadığı yönünde açıklamalar yapılmaktadır. Açıklamaların hangi yönde olduğu değil, sorunların yok sayamayacağı kadar açık olması önemlidir.
Odamızın bu konudaki görüşleri birkaç gün önce kamuoyuyla paylaşılmıştır. Odamız görüşü; İdarenin geçişi tamamlamadan açtığı ve bu çerçevede kusurlu olduğu yönündedir. Odamızın konu ile ilgili yaptığı ayrıntılı değerlendirmeyi kamuoyuyla paylaşmayı gerekli görüyoruz.
Tünel fiyaskosunun ayrıntılarına geçmeden önce, İdare ile İtalya Astaldi arasında yaşandığı iddia olunan bir olayı kamuoyunun dikkatine sunmak istiyoruz.
Eksikliklere karşın açılan otoyol ve tünel ile ilgili olarak, emanette tutulmak zorunluluğu varken kayda değer bir miktar para müteahhit firma İtalyan Astaldi‘ye ödenmiş midir? Bu ödemeye karşın müteahhit Astaldi‘nin sorumluluktan kurtulmak için noter vasıtasıyla Karayolları Genel Müdürlüğü‘ne uyarıda bulunması ne anlama gelmektedir?
Bolu Dağı Otoyol Geçişi‘nin İstanbul-Ankara güzergâhı birçok eksikliğine karşın siyasi bir tercihle açılmıştır. Bu eksiklikleri şöyle sıralayabiliriz;
1- Tünelin üst yapı asfalt işleri kış şartlarında yapılmıştır. Dayanımından ve kalitesinden endişe duymaktayız.
2- Vadi kesimindeki aydınlatma ve sis lambaları, jeneratörle yapılmaktadır. Zira asıl enerji bağlantısı, trafoların olmaması nedeni ile yapılamamıştır.
3- Tünelin her iki tarafındaki trafo binalarına ana trafolar yerleştirilememiştir. Tünelin içerisinde ki enerji trafo merkezi kurulmamıştır.
4- Tüneldeki aydınlatma, havalandırma, yangın işleri manüel olarak yapılmaktadır. Yangın sistemi henüz çalışmamaktadır. Bolu Belediyesi‘nin bir aracı ile olası bir yangına müdahale edebilmesi söz konusudur.
5- Tünelde kamera sistemi yetersizdir.
6- Tünele yakın olan viyadüğün tabliye betonu kış şartlarında dökülmüştür. Trafiğe açılan kesimlerde asfalt ve betonarme tuz dökülmesi sonucu şimdiden bozulmaya başlamıştır.
7-Tünel çalışmasına hizmet edecek, tünel bakım merkezi inşaatı henüz % 50 seviyelerindedir.
8- Tünelin çalışma sistemine hizmet edecek yaklaşık 30 kişilik kadro ve ekipman henüz kurulmamıştır. Diğer bölgelerden ehil olmayan takviye personelle idare edilmektedir.
9- Bakım merkezindeki kontrol binası bitmeden hizmete açılmıştır. İç donanımı henüz yapılmamıştır.
10- Tünel kontrol odası henüz hizmete açılmamıştır.
11- Tüneldeki herhangi bir kazaya karşı kurtarma ekibi henüz yoktur.
12- Otoyoldaki sis lambaları eğreti olarak yol kenarına dikilmiştir. Şimdiden birçok sis lambası direği devrilmiştir.
13-Otoyolun her iki tarafında canlıların yola çıkmasını önleyen telçit sistemi henüz tamamıyla bitirilmemiştir. Yol açılımından beri birçok hayvan ölmüş ve araçlar zarar görmüştür.
14- Tünelin diğer tarafı açık olmadığı için acil geçişlerde kullanılamamaktadır.
15- 1998 yılında meydana gelen yağışlar nedeniyle Asur Suyu Deresi‘nde önemli taşkınlar meydana gelmiştir. Bu taşkın tehlikesinin her zaman olasılık dahilinde olduğu unutulmamalıdır. Tünelin taşkın tehlikesi ile karşı karşıya olduğu bilindiği halde dere ıslah çalışmaları yapılmamıştır.
16- Tünele giriş ve çıkıştaki düşey güvenlik levhaları yerine konmadan otoyol trafiğe açılmıştır. Bütün bu eksiklikler ve yanlışlar gerekli birimler tarafından ifade edilmesine karşın göz ardı edilmiştir.
TMMOB İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI