İSTANBUL İKK GÜLSEREN YURTTAŞ İÇİN BASIN AÇIKLAMASI YAPTI

10.10.2007

TMMOB İl Koordinasyon Kurulu tarafından 8 Ekim Pazartesi günü Harita Mühendisi Gülseren Yurttaş'ın "kaza" sonucu ölümü ile ilgili olarak yapılan basın açıklaması için toplanan 300 kadar İKK üyesi ve öğrenci, Büyükşehir Belediye binası önünden Aksaray'daki İSKİ genel müdürlüğüne kadar yürüdü.

Burada yapılan basın açıklamasının ardından İSKİ binasına siyah çelenk bırakılarak, Gülseren Yurttaş için saygı duruşunun ardından eylem sona erdirildi.

TMMOB İl Koordinasyon Kurulu sekreteri Tores Dinçöz ve Harita Mühendisleri Odası İstanbul şube başkanı Mehmet Ali Candaş basın açıklamasında şunları söylediler:

Tores Dinçöz; "Yıldız Teknik Üniversitesi Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Bölümü‘nü 1996 bitiren Gülseren Yurttaş, Melen Çayı‘nın suyunu İstanbul‘un Avrupa yakasına aktaracak olan "Asya Bölgesi Muhtelif İçme Suyu Şebekesi Kat Ayrımı İnşaatı Yeni Boğaz Geçiş Projesi"ni üstlenen taşeron Deniz Teknolojisi Limitet Şirketi‘nde (DETEK) çalışıyordu.Olay günü taşeron DETEK firmasının tabelası görülürken ikinci gün maalesef bu ismin tabelalardan çıkarıldığını gördük. Nedenini anlamak mümkün değil. Şantiyenin Üsküdar tarafındaki çıkışına da baktığınızda yine DETEK firmasının ismini göremeyeceksiniz. Çünkü buharlaşmıştır. İşyerindeki iş kazalarına zemin hazırlayan ortamın örtülmeye çalışıldığı gözlemlenmektedir. Aynı günlerde nöbetçi savcılığa TMMOB olarak yaptığımız tespit başvurumuz maalesef geri çevrildi. Nedenini anlamak mümkün değil. Maalesef diyoruz; çünkü TMMOB çerçevesinde iş kazalarında uzman, kendi konularında uzman, onların kullandıkları makinalar konusunda uzman yapılarımız, mühendis arkadaşlarımız mevcut olmasına rağmen, oradaki tespit çalışmamız maalesef engellenmiş oldu.

Değerli arkadaşlar,

Bunca iş devam ederken, İstanbul adına "çok büyük projeler" yapılabiliyorken, maalesef iş güvenliği aynı büyüklükte, aynı oranda gözetilmiyor. İş kazalarına davetiye çıkarır çalışmalar devam ediyor. Şimdi yürürken gördünüz; kazılan çukurları ve alınan önlemleri. İşçi arkadaşlarımız maalesef kanal içerisinde ama etraflarında herhangi bir çalışma yok. Oraya bir araba, düşebilir, başka bir insan düşebilir. Maalesef bütün çalışmalarda olduğu gibi İSKİ‘nin özellikle İSKİ‘nin altını çiziyorum, çünkü beş tane kayıp verildi, beş iş yeri kaybıdır bu. Onun için maalesef denetleme konusunun tekrar altını çiziyorum. O yüzden siyah çelengimizde olduğu gibi İSKİ öldürür diyoruz. Maalesef öldürüyor, neden? Taşeronlaşmanın getirdiği bir çalışmanın içerisinde, iş güvenliği göz ardı edildiği için. Bununla ilgili daha önce de pek çok kez basın açıklaması yapmıştık. Son kaybımız Harita Mühendisleri Odamızın bir üyesi ve aynı zamanda daha önceki dönemlerde çalışanlarından bir arkadaşımız Gülseren YURTTAŞ için buradayız. O nedenle şimdi sözü Harita Mühendisleri Odası İstanbul şube başkanımız Mehmet Ali Candaş‘a vereceğim. Sonra da siyah çelengi Gülseren YURTTAŞ için saygı duruşunda bulunduktan sonra İSKİ önüne bırakacağız" dedi.

Değerli basın mensupları,

TMMOB İstanbul İl Koordinasyon Kurulu sekreterimiz açıkladı; gerçekte bu işyerinde yapmış olduğumuz değerlendirmede, bu ölüm sebebinin bir kaza olmadığını, olmayacağını maalesef tespit ettik. Biz yasal olarak, başvuru yapmamıza rağmen bize izin verilmedi. Fakat oraya gittiğimiz mühendis, mimar ve şehir plancıları ile bu kaza yerinin tespitini yaptık. Belki bu vinç operatörü önümüzdeki günlerde yargı önünde kısa bir süre içinde aklanabilir. Ama kamuoyu vicdanında bu aklanma olmayacağı, buraya katılan arkadaşlarımızın bu cesaretli, yürekli ve direngen gücünden belli. Bu bir ilk değil, umarız son olur. Fakat ülkemizde insan odaklı faaliyetler kapsamında hiçbir iş güvenliği önlemi alınmaksızın yapılan ve çalışılan bu şantiyelerde, maalesef odamızın beş buçuk yıl müdürlüğünü yapmış, odamızın üyesi, iyi bir insanı, güzel bir insanı, "iş yerlerinde iş güvenliği yok" diye feryat eden bir arkadaşımızı, iş güvenliği olmayan bir şantiyede kaybettik. Bu gerçekten büyük bir acı. Fakat biz camia olarak bu acıyı ailesi ile camiamızla birlikte paylaşıyoruz. Ama bu son olsun.

Müteahhit firmalar almış olduğu işleri daha sonra taşeron firmalara devrediyorlar. Ve bu devir sürecinde hiçbir alet edevat ve işyeri güvenliğine dikkat edilmiyor. Bunun, dikkat edilmemesinin çok resmi bir kanıtı olan vinç operatörünün ifadesidir. Diyor ki; "ben yükü boşalttıktan sonra halat koptu ve "bom" -taşıyıcı kol- düştü". Bu çok düşündürücü bir olay; bu vinç kendi ağırlığını kaldıramayacak durumda bakımsız bir vinç. Böyle büyük bir projede çalıştırılıyor. Bu durum TMMOB tarafından tespit edilmiştir. Yani, yeterli bakım ve güvenlik önlemleri alınmamıştır. Umarım bu olay yetkililer tarafından doğru algılanır. Sadece kâra ve ranta değil; orada çalışan en alt kademeden, yönetim kademesindeki arkadaşlarımıza kadar yeterli iş güvenliği önlemlerine gereken önem ve iş eğitimi bu çalışmalar içerisinde verilir. Biz bunun takipçisi olacağız. Böylece ne idüğü belirsiz makinalar çalıştırılmasının önüne bundan sonra geçilebilir diye düşünüyoruz. Ben teşekkür ediyorum ve arkadaşımızı, Gülseren Yurttaş‘ı burada anmaya gelen, yetkilileri protesto eden herkese teşekkür ediyorum." dedi.