KAMUDA ÇALIŞAN MÜHENDİS VE MİMARLARIN ÜCRETLERİ ÖNCELİKLE İNSANCA YAŞANACAK BİR SEVİYEYE ÇIKARTILMALIDIR

22.01.2002

TMMOB II. Başkanı Dursun Yıldız tarafından 22 Ocak 2002 tarihinde bir basın açıklaması yapıldı.

İKİ YILDIR ÜÇ KEZ YİNELENEN YETKİ YASASI DOĞRULTUSUNDAKİ KHK İLE KAMUDA ÇALIŞAN MÜHENDİS VE MİMARLARIN ÜCRETLERİ ÖNCELİKLE İNSANCA YAŞANACAK BİR SEVİYEYE ÇIKARTILMALIDIR.
AKSİ DURUMDA İLGİLİ BAKANLARI TÜM KAMU ÇALIŞANI MÜHENDİS VE MİMARLAR ADINA KARARNAMEYİ İMZALAMAMAYA DAVET EDİYORUZ.

Hükümet, Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Mali ve Sosyal Haklarında düzenlemeler yapmak amacıyla çıkarttığı 631 sayılı KHK ile aldığı yetkiyi kullanarak tüm kamu çalışanlarının yanısıra kamuda çalışan mühendis ve mimarları da yine yoksulluk sınırının altında yaşamaya mahkum etmemelidir

Yılardır uygulanan yeni liberal ekonomik politikalar sonucunda ülkemiz ekonomisinin temel dengeleri yitirilmiş, yatırımlar durma noktasına gelmiş, üretimden uzaklaşılmış ve sürekli yaşanan krizlerle yoksullaşma oranı had safhaya ulaşmıştır.Bu ekonomik kötüye gidişten en fazla etkilenenlerin başında da mühendis ve mimarlar gelmektedir.

Kamuda çeşitli statülerde çalışan mühendis ve mimarların ekonomik ve sosyal koşulları özellikle son on yılda hızla erozyona uğratılarak üstlendikleri sorumluluklara ve almış oldukları eğitime uymayan bir düzeye geriletilmiştir. Bu koşullar altında mühendislik mimarlık alanında işgücü verimliliği düşmüş,hizmetlerin niteliği olumsuz yönde etkilenmiş kalıcı hasarlar ortaya çıkmaya başlamıştır.

Kamuda çalışan mühendis ve mimarların gerek özlük hakları gerekse ücretleri açısından içine düşürüldükleri durum, kriz aşamasına gelmiş ve meslek onurlarını koruma sınırlarını zorlamaya başlamıştır.

Kamuda farklı kurumlarda çalışan mühendis ve mimarlar ile aynı kurumda farklı statüde çalışan diğer personel arasında mühendis ve mimarlar aleyhine büyük ücret farklılıkları oluşmuştur. Eşit işe eşit ücret temelinde benzer hizmetler arasında ücret denkliğinin sağlanamamış olması bu alanda yaşanan olumsuzlukları daha da artırmıştır.

Kamuda en az 20 yıllık hizmeti olan mühendisler ve mimarlar son 8 yılda ortalama 450 $ lık bir aylık ücretle yaşamaya mahkum edilmiştir.Bu ücret işe yeni başlayan 8. derecedeki mühendis ve mimarlar için ise ortalama 350 $ düzeyindedir. Dünya örneklerine bakıldığında Fransa‘da 2580 $, İsrail‘de 1000 $ olan bu ücretler ülkemizde Tanzanya seviyesinde olup kişi başına düşen milli geliri Türkiye‘nin üçte biri olan Bolivya‘nın bile gerisindedir.

657 Sayılı Devlet memurları Kanunu‘na tabi olarak çalışan birinci derecedeki 20 yıllık bir mühendis ve mimarın net aylık ücreti 2002 yılı Ocak ayı itibariyle 600 milyon T.L dir.Bu ücretin 1993 yılındaki seviyesine getirilmesi için ise reel olarak $ bazında % 70 oranında artırılması gerekmektedir.

Basına yansıyan oranlar çerçevesinde kamuda çalışan mühendis ve mimarların aylık ücretlerinde ‘Görev Tazminatı‘ adı altında yapılması düşünülen iyileştirme çok düşük kalacak ve sorunların artarak devam etmesine neden olacaktır.

Sorunun çözümünü zamana yayarak geçiştirmek anlayışıyla 5 yıl içerisinde giderileceği ileri sürülen ücret dengesizliklerinin ortadan kalkmayacağı ve kamu çalışanı mühendis ve mimarların 5 yıl boyunca yoksulluk sınırının altında yaşamaya mahkum edilecekleri ortaya çıkmaktadır. Bu durumda da mühendis ve mimarların aylık ücretlerinin 5 yıl sonra bile 1993 yılındaki reel ücret seviyesine ulaşamayacağının göstergesidir.

Bu nedenle, mühendis ve mimarların aylık ücretleri ilk aşamada en az son 10 yıldaki 730 $‘lık en yüksek ücret seviyesinin üzerine çıkartılmalıdır. Ücretlerin bu seviyelere ulaşabilmesi için öncelikle mühendis ve mimarlara uygulanan ek gösterge rakamları 10 000 seviyesine, bugün %120-125 arasında uygulanan Özel Hizmet Tazminatı Oranı‘nın ise en az %300 seviyesine çıkartılması gerekmektedir. Bu durumda bile, eşit işe eşit ücret anlayışı temelinde, benzer hizmetler ile aynı işyerinde farklı statülerde çalışanlar arasındaki eşitsizliklerin ortadan kalkmayacağı görülmektedir. Bu konuda gerçek çözüm arayışının ilk adımı budur. Bu kararname kapsamında yapılacak diğer düzenlemeler ancak bu temel düzenleme yapıldıktan sonra bir anlam ifade edecektir.

Kamuda çalışan mühendis ve mimarların ekonomik ve özlük haklarındaki kayıpların en kalıcı şekilde çözümü Kamu Görevlileri Sendikaları Yasası‘nın grevli-toplu sözleşmeli ve temel sendikal hakları güvenceye alan bir yasaya dönüştürülmesinden geçmektedir.Bu dönüşümün ivedi olarak gerçekleştirilmesini talep ederken kamu çalışanı mühendis ve mimarların ücretlerinin acilen insanca yaşamaya olanak tanıyacak bir seviyeye getirilmesini bir zorunluluk olarak görüyoruz.

Kalkınma ve ekonomik büyümede, kaynakların rasyonel kullanımı ve yönlendirilmesi önem taşımaktadır. Ülkemizde bu yönlendirme batık bankalara, hayali ihracat ve denetimsiz fonlara yapılırken hiçbir sıkıntı yaşanmazken, tüm kamu çalışanları ve mühendis ve mimarların insanca yaşayacak ücret almaları konusunda kaynak sıkıntısı olduğu bahanesi öne sürülmemelidir.

Kamuda çalışan mühendis ve mimarların yıllardır yoksulluk sınırı altında yaşamaya mahkum edilmesinin olumsuz ve kalıcı sonuçlar yaratmaya devam ettiği konusunda siyasi iktidarı bir kez daha uyarıyor ve gerekli iyileştirmelerin zaman yitirilmeden ivedilikle yapılmasını talep ediyoruz. Bu doğrultuda Hükümeti, tüm ilgilileri ve mühendis ve mimar milletvekillerini göreve davet ediyoruz.

Dursun YILDIZ

TMMOB Yönetim Kurulu II.Başkanı