TMMOB 3. KADIN KURULTAYI KARARLARI
16-17 Kasım 2013 tarihlerinde Ankara`da düzenlenen TMMOB 3. Kadın Kurultayı`nda alınan kararlar yayımlandı. Kararlara haberin devamından ulaşabilirsiniz.
TMMOB 3. KADIN KURULTAYI KARARLARI
TÜRKİYE‘DE KADININ DURUMU
•1. Kadınların bedenleri ve yaşamları üzerinde karar hakkının önemli bir bölümünü oluşturan çocuk doğurma ya da doğurmama, ne zaman ve nasıl doğuracağına karar verme hakkını yasaklayan, engelleyen ya da kısıtlayan; fiili kürtaj yasakları, doğum kontrol yöntemlerine getirilen kısıtlamalar gibi tüm uygulamalara karşı TMMOB‘nin içindeki kadın örgütlenmeleri, kadın mücadelesinin tüm unsurları ile birlikte mücadele eder.
•2. TMMOB ve bağlı odaların; ülkemizdeki ulusal mevzuat ve dahil olduğumuz uluslararası sözleşmeler çerçevesinde, kadına yönelik şiddet sorununun çözümüne ilişkin gerekirse komisyonlar kurularak çalışmalar yapması ve kamuoyunda farkındalık yaratması.
•3. Kadının ev içi yaşamda (özel alan) verdiği emeğin görünür kılınması ve üzerindeki yükün hafifletilmesi için sosyal politikalar üretilmesi.
•4. Torba yasa tasarısındaki, çocuk sayısına göre maddi destek verilmesi ve kadınların emeklilik yaşının düşürülmesi uygulamasından vazgeçilerek, insanca yaşanabilir bir ücret ve emeklilik yaşının düşürülmesi temel bir hak olarak görülmeli ve tüm vatandaşları kapsayacak şekilde genişletilmelidir.
•5. Anne ve babalar çocuk yetiştirme konusunda bilgilendirilerek, çocukların çok küçük yaşlardan itibaren kadın-erkek eşitliği konusunda bilinçlendirilmesine katkı sağlanmalı.
•6. TMMOB, üretimden uzaklaştırılmak istenen kadınların "ev kadını" olgusuna karşı, kadın üyelerinin aktif olarak mesleklerini icra etmeleri yönünde teşvik edici çalışmalar yürütür.
•7. 2. Kadın Kurultayı‘nda alınan kararlar uyarınca; TMMOB Kadın Çalışma Grubu tarafından, öncelikli olarak kadın ile ilgili yasa, yönetmelik ve her türlü mevzuatın elektronik ortamda yayınlanması.
•8. TMMOB Kadın Çalışma Grubu tarafından; Odaların kadın komisyonlarından gelen öneriler değerlendirilerek belirlenecek konularda panel, sempozyum, söyleşi, atölye çalışması vb. etkinliklerin, gerektiğinde İKK Kadın Komisyonları ile işbirliği yapılarak düzenlenmesi,
İKK Kadın Komisyonlarınca gerektiğinde etkinliklere ilişkin alt çalışma gruplarının oluşturulması,
İlk etkinliğin 2014-2015 çalışma döneminde "Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" konusunda, uzman konukların katkı ve desteği ile panel veya sempozyum şeklinde gerçekleştirilmesi.
•9. İKK kadın komisyonları tarafından, kadınlarının bir arada olabileceği sosyal gezi, film gösterileri gibi etkinliklerin planlanarak, katılımın sağlanmasına yönelik çalışmaların yapılması.
•10. İKK kadın komisyonları tarafından belirlenen ve ön hazırlığı yapılan, kadını çalışma yaşamı içinde gösteren kareler de içeren meslek tanıtımı videolarının hazırlanıp, tüm odaların web sayfalarına konulması için TMMOB Kadın Çalışma Grubu gerekli çalışmaları yürütür.
•11. İKK bünyesinde; sosyal medyada kadın mühendisler, mimarlar ve şehir plancıları gruplarının oluşturulması.
•12. TMMOB, İş Kanunu ve İSG Kanunu‘nun kadın aleyhine olan hükümlerinin, Kadın istihdamını sınırlayan yasakların kaldırılması ve kadın istihdamında eşitlikçi bir yaklaşımın gözetilmesi için çalışmalar yapar.
•13. TMMOB, çalışma yaşamında yönetim kadrosu belirlenirken cinsiyet ve siyasi görüşünden ziyade kişinin mesleki bilgisi ve idare yeteneğinin göz önüne alınması için çalışma yapar.
•14. TMMOB, bağlı odalarının bünyelerinde bilirkişi olarak görev yapma yetkisi olan kadınların fırsat eşitliğinin sağlanması için bağlı odaların ilgili yönetmeliklerinde düzenlenme yapmalarını sağlamak için girişimlerde bulunur.
•15. Ülkemizdeki kadına yönelik yapılan haksızlık, şiddet ve etkisizleştirme politikalarına karşı daha örgütlü olunmalı, ses getiren eylemler yapılmalı, kamuoyunca bilinen haksızlık ve şiddet örnekleri unutturulmamalı ve kanıksanması önlenmelidir.
•16. TMMOB cinsiyet ayrımcılığı takip sekretaryası çalışma düzeninin şeffaf yürütülmesi amacı ile; çalışmalarının aylık veya 3 aylık bültenler şeklinde yayımlanmasını, mail ortamının oluşturulmasını, çalışma yönergesinde tanımlanmış arabuluculuk sürecinin kaldırılmasını, cinsel taciz dışında cinsiyet ayrımcılığını da görünür kılınarak, çözümlerin üretileceği çalışmaların yapılmasını öneriyoruz.
•17. Toplumsal alanlarda kadın ve erkeğin bir arada yaşaması, karma eğitimin kaldırılmaması ve reşit olmayan kadınların evlendirilmesine izin veren yasalara karşı duruş sergilemek için; TMMOB gerekli bileşenlerle birlikte politikalar üreterek hukuksal ve toplumsal mücadele süreçlerini işletmelidir.
TMMOB‘DE KADIN ÖRGÜTLENMESİ
•18. TMMOB Kadın Çalışma Grubu, IKK Kadın, Oda Kadın, Şube Kadın komisyonu üyeleri ve geçmişte bu organlarda çalışmış asıl ve yedek üyelerden oluşan TMMOB Genişletilmiş Kadın Çalışma Grubu kurulur.
•19. TMMOB, toplumsal cinsiyet eşitliği açısından kültürel ve akademik göstergeleri içeren raporlar hazırlayarak, kamuoyuna ve meslektaşlarımıza duyurur.
•20. Meslek odalarında kadınların yönetimlerde daha aktif ve sayıca daha fazla rol almalarını sağlamak amacıyla; TMMOB ve bağlı odalarında yönetim kurullarında görev alacak aday üyelerin ve Genel Kurullarına katılan kadın delegelerin eşit temsiliyet ilkesi gözetilerek belirlenmesini sağlayacak düzenlenmelerin yapılması ve uygulamaların başlatılması.
•21. TMMOB, Baroların Kadın Hukuku Komisyonu - TÜBAKKOM - ile ortak toplantılar ve eğitim çalışmaları yapmalıdır. Kadının İnsan Hakları Eğitim Programını Oda ve Şubelerinde düzenlemeli, bütün üyelerine Kadının İnsan Hakları Eğitim Kitapçığını ücretsiz dağıtmalıdır.
•22. TMMOB içinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Strateji ve Eylem Planını oluşturmalıdır.
Cinsiyete göre ayrımlaşmış istatistiklerin artırılmasının sağlanması, sorun alanlarının bu istatistiklere dayandırılması, katılımcı yöntem kullanılarak hem kadınların hem de erkeklerin görüşleri çerçevesinde eylem planının hazırlanarak, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı doğrultusunda gündem oluşturulması.
•23. TMMOB, bağlı odaların kadın üyelerinin sayısını artırmak için bu odaların sosyal etkinlikler düzenlemesini maddi olarak destekler.
•24. TMMOB bünyesinde üyelerin çocukları için etüt mekanı oluşturma fikrinin ön çalışmasını/fizibilitesini yapmak üzere Ankara İKK Kadın komisyonunun görevlendirilmesi.
•25. Kadın Platformlarına İKK / Oda Kadın Çalışma Gruplarının kurumsal katılımının sağlanması.
•26. İKK kadın komisyonlarınca; kadın gündemine ilişkin konularda gerektiğinde emek ve meslek örgütleri, demokratik kitle örgütleri ve sivil toplum örgütleri ile işbirliği de yapılarak eylemler gerçekleştirilmesi.
•27. Kadın çalışmalarının sürekliliğini sağlamak ve kadın politikalarının üretilmesi ve yaygınlaştırılması için iki yılda bir TMMOB Kadın Sempozyumları yapılır.
•28. TMMOB 2. Kadın Kurultayı İstanbul Yerel Kurultayı‘nda Kurulan Mevzuat Çalışma Grubu tarafından hazırlanan yönetmeliklerin değişmesine dair çalışma raporu;
A) Bilindiği gibi TMMOB 41. Dönem Olağan Genel Kurulu‘nda TMMOB Ana Yönetmeliği aşağıdaki gibi değişmiştir.
Disiplin Cezaları
Madde 90: (Değişik paragraf:RG-1/7/2010-27628)
Odalara bağlı meslek mensuplarından 6235 sayılı TMMOB Kanununa ve bu Ana Yönetmeliğe aykırı hareketi görülenlerle, üyelerden ve tüm meslek mensuplarından, meslekle ilgili işlerde, gerek kasten ve gerekse ihmal göstermek suretiyle zarara yol açan ya da kabullendiği anlaşmalara uymayan ya da meslek onurunu bozan durumları saptananlara, üye ve çalışanlara karşı psikolojik yıldırma/baskı/taciz uygulayanlara, kadın üye ve kadın çalışanlara karşı cinsiyet ayrımcılığı yapanlara, cinsel tacizde bulunanlara kayıtlı ya da ilgili bulundukları Oda Onur Kurulunca aşağıda yazılı disiplin cezaları verilir.
a) Yazılı uyarma,
b) Kanunda belirtilen hafif para cezası,
c) Kanunda belirlenen ağır para cezası,
d) On beş günden, altı aya kadar serbest meslek uygulamasından uzaklaştırma
e) Odadan çıkarma ya da üye olma zorunluluğu bulunmayanlar için meslekten men,
Bu cezaların verilmesinde sıra gözetilmez. Ancak nedeni oluşturan olayın içeriği ve sonuçlarına göre bu cezalardan biri uygulanır. "
TMMOB Disiplin Yönetmeliği‘nin, Ana Yönetmeliğe aykırı olamayacağından hareketle, uyumlu hale getirilmesi için öngördüğümüz değişiklikler aşağıdadır:
Disiplin Cezaları ile İlgili Genel İlkeler
Madde 3 - Disiplin cezaları, meslek mensuplarının Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununa, Tüzüğüne ya da Ana Yönetmeliğine, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Genel Kurul kararlarına, ilgili Odanın Tüzüğüne ya da Ana Yönetmeliğine, Genel Kurul kararlarına ya da Yönetmeliklerine aykırı hareketleri görülenlere, psikolojik yıldırma/baskı/taciz uygulayanlara, cinsiyet ayrımcılığı yapanlara, cinsel tacizde bulunanlara meslekle ilgili işlerde gerek kasten gerekse ihmal göstermek suretiyle maddi ya da manevi zarara neden olan, aktettiği sözleşmelere uymayan, meslek şeref ve haysiyetiyle bağdaşmayan hareketleri saptananlara verilir.
Suçların ve cezaların açık olması esastır. Hiç kimse aynı olaydan ötürü ikinci kez cezalandırılamaz.
Hakkında kovuşturma açılmış kişi, yöneltilen suçtan dolayı karar kesinleşene kadar Onur Kuruluna sevk edilmiş olmaktan ötürü suçlanamaz ve mesleğini uygulama konusunda herhangi bir kısıtlamaya tabi tutulamaz.
Bildirim
Madde 14 - Sözlü ya da yazılı bildirim, herhangi bir kişinin ilgili Oda birimlerine başvurması ve hakkında bildirimde bulunduğu meslek mensubunu belirtip iddialarını açıklamasıyla yapılmış olur.
Yazılı bildirimde, bildirimi yapan kişinin açık kimliği, adresi, hakkında bildirimde bulunulan kişinin kimliği, bildirim konusu, maddi olaylar ve bildirim gününün belirtilmesi, varsa konuyla ilgili kanıtların belirtilmesi zorunludur. Aksi halde bu hususların yazılı bildirim yapan kişiden sağlanması Oda Yönetim Kuruluna aittir. Sözlü bildirim durumunda bu bilgilerin istenmesi ve bildirimde bulunan kişi ve ilgili Oda birimi yöneticilerinden birisi tarafından imzalanarak bir tutanak tutulması zorunludur. Bildirimde bulunan kişinin kimliği, adresi ve imzası bulunmayan istekler işleme konulmaz.
Bildirimde bulunan kişinin kimliği zorunluluk olmadıkça saklı tutulur. Disiplin kovuşturmasına yer olmadığı kararı verilen durumlarda, hakkında soruşturma yapılan kişinin isteği üzerine bildirimde bulunan kişinin kimliği kendisine açıklanır. Cinsel taciz bildirimi durumunda, disiplin kovuşturmasına yer olmadığı kararı verilemez, soruşturma açılır ve bildirimde bulunan kişinin kimliği açıklanmaz.
İlk İnceleme ve Soruşturmacı Atanması
Madde 16 - (Değişik:RG-9/12/2004-25665)
Oda Yönetim Kurulu, ivedi durumlar dışında bildirimin yapılmasından itibaren en geç iki ay içinde konuyu inceleyerek:
a) Bildirimi soruşturmaya değer görmezse, soruşturma açılmasına yer olmadığına ilişkin kararını bildirimde bulunan tarafa bildirir.
b) Bildirimi soruşturmaya değer gördüğünde ise Yönetim Kurulu, bildirimi inceleyerek gerekli gördüğü durumlarda bir ya da birkaç Oda üyesini soruşturmacı olarak atar. Soruşturmacı olarak atanan üyenin Oda Onur Kuruluna seçilme yeterliğinde olması gerekir. Soruşturmacının atandığına dair Yönetim Kurulu Kararı bulunmak zorundadır. Soruşturmacı olarak atanan üye görevi kabul etmeyebilir. Eğer bildirimde bulunan kişi aynı zamanda Yönetim Kurulu üyelerinden biri ise bu atama kararında oylamaya katılamaz. Soruşturmacı raporunu hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunar.
c) Cinsel taciz bildirimlerinde Yönetim Kurulu, Cinsiyet Ayrımcılığını Takip Sekretaryası‘nın önereceği en az bir kadın oda üyesini soruşturmacı olarak atar.
Bildirimin Yönetim Kuruluna ulaşmasından itibaren iki ay içinde işlem görmemiş ya da Yönetim Kurulu tarafından ek süre tanınmamış dosyalar Onur Kuruluna aktarılır. Ek süre iki ayı geçemez.
Soruşturmanın Yöntemi
Madde 17 - (Değişik:RG-9/12/2004-25665) Soruşturmacı, hakkında soruşturma açılan kişiye suçlamayı açık ve anlaşılır bir biçimde yazılı ve gizli olarak tebliğ eder ve tebliğinden itibaren onbeş gün içinde yazılı açıklamada bulunmasını ister. Soruşturmacı, hakkında suçlamada bulunulan kişiden savunmasını isterken, soruşturmacı olarak atandığına dair Yönetim Kurulu kararının içeriği hakkında bilgi vermek zorundadır. İlgili kişi haklı gerekçeler göstererek bir ayı geçmemek üzere ek süre isteyebilir. Bu süreler içinde savunmasını vermeyen kişi, savunma hakkından vazgeçmiş sayılır. Gerekli görülen durumlarda suçlanan kişinin sözlü anlatımlarına başvurulur.
Soruşturmacı, kişinin lehinde ve aleyhindeki bütün kanıtları toplamakla yükümlüdür. Bu nedenle olayla ilgili tüm kişilerin ya da kuruluş yöneticilerinin bilgilerine başvurulabilir. Resmi makamlardan belgeler isteyebilir. Tanıkların sözlü anlatımlarına, bu anlatımları yazıya dönüştürmek koşuluyla başvurabilir. Cinsel taciz bildirimlerinde kadının beyanı esas alınır.
Soruşturmacının bu amaçla yaptığı tüm yazışmalar GİZLİ kaydı ile yapılır.
Soruşturmacı, suçlanan kişinin anlatımının alınmasından ya da bunun için öngörülen sürenin dolmasından itibaren 20 (yirmi) gün içinde soruşturma dosyasını tamamlayarak Yönetim Kuruluna sunar.
Yönetim Kurulu, soruşturma raporunu eksik görürse, eksikliği uzatmasız en çok 20 (yirmi) gün içinde tamamlatır.
B) Oda Disiplin yönetmeliklerinin TMMOB ana yönetmeliğine uygun hale getirilmesi için Oda ve Şube kadın komisyonları görevlendirilmelidir.
DİĞER
•29. TMMOB; taşeronlaştırma, sendikasızlaştırma, kadın ve erkek mühendislerin iş güvencesinden yoksun istihdam politikalarına karşı alternatif politikalar oluşturarak kamuoyu ile paylaşır.
•30. TMMOB, mühendislik- mimarlık- şehir plancılığı onuruna yakışır önlemler alarak, üyelerinin aynı iş yerlerinde aynı iş için farklı statülerde çalıştırılmalarının önüne geçecek önlemler alır ve gerekli çalışmaları yapar.
•31. Kadın - erkeğin yasada eşit olduğu, hukuki değerlerde farkı en aza indirgenmiş ülkelerden birinde yaşamamıza rağmen uygulamadaki boşluklar ve bu eşitsizliğin günden güne artmasına, örgütlü gücümüzle karşı durmalı, ceza yaptırımları ile ilgili yeni bir düzenleme gerekiyorsa bunun için mücadele etmeliyiz.
•32. TMMOB, Ülkenin geçtiği bu zor siyasi dönemeçte, yerel ve genel seçimlerde bağlı oda kadın üyelerinin siyasal anlamda etkin rol almaları için gerekli teşvik ve destekleyici çalışmalar yapar.
•33. Çeşitli nedenlerle işgücü piyasasından ayrılan kadınların tekrar çalışma hayatına dönüşünü sağlama hususunda ciddi anlamda bir politika bulunmamaktadır. Doğum ve annelik izninden dönen mühendis, mimar ve şehir plancısı kadınların aynı ve eşdeğer pozisyonlarda istihdamını garanti altına alacak yasal düzenlemeler yapılması için TMMOB nezdinde devlet işveren ve işçi sendikaları ile ortak çalışmalar yapılması.
Not:
•- 8. Önerge, Kurultay Kitapçığındaki 10., 11. ve 12. önergeler birleştirilerek oluşturulmuştur.
•- 12. Önerge, Kurultay Kitapçığındaki 7. ve 16. önergeler birleştirilerek oluşturulmuştur.
•- 16. Önerge, Kurultay Kitapçığındaki 25. ve sonradan verilen 72. önergeler birleştirilerek oluşturulmuştur.
•- 18. Önerge, Kurultay Kitapçığındaki 27. ve 28. önergeler birleştirilerek oluşturulmuştur.
•- 20. Önerge, Kurultay Kitapçığındaki 30., 31. ve 37. önergeler birleştirilerek oluşturulmuştur.


