TMMOB 39.OLAĞAN GENEL KURULUNDA KABUL EDİLEN KARARLAR

07.06.2006

TMMOB 39. Olağan Genel Kurulunda 8 Karar alınmıştır.

KARAR 1:

"AB ve Yabancı Ülke Fonlarının Kullanımı" konusunda aşağıdaki ilkeler doğrultusunda hareket edilmesi yönünde TMMOB 39. Dönem Yönetim Kurulu‘nun görevlendirilmesine,

AB VE DİĞER YABANCI ÜLKE FONLARININ KULLANIMI

Türkiye ile Avrupa Birliği arasındaki "Türkiye Cumhuriyeti‘nin Topluluk Programlarına Katılması İçin Genel İlkeler Üzerine Çerçeve Anlaşması", 26 Şubat 2002 tarihinde imzalanarak yürürlüğe girmiştir. Türkiye‘deki kurum ve kuruluşlar, Araştırma, Sağlık, İstihdam ve Sosyal İşler, Teknik İşbirliği, Eğitim, Çevre, Girişimcilik, Bilgi Toplumu ve Gümrük alanlarında, her katılımcı ülke gibi Türkiye‘nin yıllık aidatını ödemesi durumunda, Topluluk Programlarına katılabilmektedir. Ertesi yıl program ve ajanslarına katılmak için Türkiye tarafından ödenmesi gereken katkı payının bir kısmının finanse edilmesi için, her yıl, diğer aday ülkelere kıyasla daha az olan, Topluluk Hibe Yardımı yapılmaktadır.

Avrupa Birliği tarafından finanse edilen ve ülkemizde İŞKUR tarafından kullanımı önerilen AB Fonlarının, TMMOB ve bağlı Odalarının da ilgi alanında olduğu belirlenmiştir.

Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Birliği arasındaki ilişkilere duyarlı yaklaşan TMMOB ve bağlı Odaları, işsizlik yaratan süreç ile eğitim ve istihdam sağlama amaçlı Fon kullanımı çelişkisinin farkındadır. Bu bağlamda; "Yönetişim" boyutu da dikkate alınarak, Fonların amaçları, Fonların TMMOB‘nin amaçları ve ilkeleri ile örtüşme durumu, Standart Hibe Sözleşmesi ile mali, idari, teknik ve siyasi anlamda getirilen yükümlülükler incelenmiş ve özellikle AB Fonlarına yönelik aşağıdaki hususlar belirlenmiştir.

1. Temel ilkesi örgütsel bağımsızlık olan TMMOB ve bağlı Odaları, sunulan parasal kaynağın kullanımına yönelik proje üretimi yerine, amaçlarına uygun projeleri öncelik sıralarına göre belirleyip, öz kaynakları ile finanse etmelidirler.

2. 1 Ocak 2000 itibariyle bu alanda kullanılan tüm standart sözleşmelerin yerine geçen ve 31 Mayıs 2003 tarihinde güncelleştirilmiş şekli ile uygulamada olan "Avrupa Birliği Tarafından Finansman Sağlanan Dış Faaliyetler İçin Standard Hibe Sözleşmesi"ne göre, Avrupa Birliği‘nin hangi programı ile finanse edilirlerse edilsinler, dış faaliyetler çerçevesinde tüm hibe faydalananları aynı hükümlere tabidir. Değiştirilemez nitelikli olarak her sözleşmenin ayrılmaz bir parçasını oluşturan ve Özel Koşullar ya da diğer eklerin hükümleri arasında bir çelişki olması halinde geçerli sayılan Ek II’de yer alan "Avrupa Topluluğu Tarafından Dış Faaliyetler Çerçevesinde Finanse Edilen Hibe Sözleşmeleri İçin Geçerli Genel Koşullar"ın, Gizlilik başlıklı 5 inci maddesi ile Hesaplar, Teknik ve Mali Kontroller başlıklı 16.2 inci maddesi, "Avrupa Komisyonu, Avrupa Yolsuzlukla Mücadele Bürosu ve Avrupa Sayıştayı personeli veya temsilcilerinin, 7 yıl sonrasına kadar, kayıtlar üzerinde ve yerinde, mali, idari ve teknik tam kapsamlı denetim yapmalarının taahhüt edilmesi" hükümlerini içermektedir. "Tanınırlık" başlıklı 6. madde bir diğer sorun alanıdır.

TMMOB ve bağlı Odaları, TMMOB ilkeleri ile örtüşmeyen bir şekilde mali, idari ve siyasi yükümlülükler getirildiği için, söz konusu program kapsamında proje sunmamalı ve Standart Hibe Sözleşmesi imzalamamalıdır.

3. Belirlenen öncelikli projeler için öz kaynakların yetmemesi durumunda, öncelikle Odalar arası işbirliği olanakları araştırılmalıdır. Yabancı kuruluş ya da ülke kökenli Fonların kullanımı gündeme gelirse, özerkliğe ve bağımsızlığa dokunmayan hükümler içeren sözleşmelerin imzalanması için Oda Genel Merkezleri ve sonrasında TMMOB‘nin onayı alınmak zorundadır.

KARAR 2:

TMMOB Örgütlülüğünün Geliştirilmesi Çalışma Grubu‘nun aşağıdaki önerileri doğrultusunda çalışma yapmak üzere 39. Dönem TMMOB Yönetim Kurulu‘nun görevlendirilmesine,

ÖRGÜTLENME MODELİ ÜZERİNE;

- Farklı uzmanlık tanımlamaları günümüzde gittikçe artmaktadır, odalarda bünyelerindeki bu farklılaşmayı oda örgütlenmesinde içselleştirecek, içerecek MEDAK örneği yapılanmalara gidilmelidir.

- Örgütlenme modeli içinde yer alan TMMOB Danışma Kurulu [DK] birliğin yatay anlamındaki ilişkilerinin önemli bir halkasıdır. Birçok yönetici, üye, vb. tarafından DK ‘nın yapısı ,hantallığı eleştirilmektedir. Yatay ilişkilerin genişliği anlamında en geniş katılım ideal olmakla beraber sağlanamayan geniş katılım, danışma kurulu sonuçlarının tartışılır hale gelmesine de neden olmakta, haklı/haksız eleştiriler için meşruluk kaynağı olmaktadır. Ayrıca TMMOB DK nu oluşturan; birlik yönetim, denetim, onur kurulları, oda yönetim kurulları, şube yönetim kurulları, bölge temsilciliği yürütme kurulları ve birlik yönetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde İKK, il, ilçe, işyeri temsilcilikleri ile birlik görevlilerinin tümünün katılımıyla bir toplantı gerçekleştirmek oldukça zor görünmektedir. Bu katılımcıları dışlamayan, ancak aşamalı olarak katılım süreçlerine katan bir yapılanma düşünülmelidir, [bölge DK‘ ları gibi]

- Üye ile ilişki buluşma ayağı olan temsilcilik olgusu geliştirilmelidir. Odaların bir kısmının işyeri temsilciliği örgütlenme formları arasında yer almaktadır. Bir kısmında buluşmamıştır. Odalardan başlayarak işyeri temsilcilikleri olgusu hayata geçirilmelidir. TMMOB işyeri temsilciği, oda işyeri temsilciliğiyle ilişkileri boyutuyla ele alınıp bir örgütlenme modeli oluşturulmalıdır.

- Oda ve TMMOB açısından öğrenciler gelecekleridir. TMMOB öğrenci örgütlenmesini teşvik etmelidir. Oda öğrenci örgütlülüklerini göz önüne alarak, öğrencilik sürecinden başlayan bir TMMOB aidiyeti geliştirmeyi hedef almalıdır. Bunun için merkezi ve yerel örgütlenmelinin öğrencilerle ilişkisini geliştirecek, ilişkilendirecek örgütsel model oluşturma çabası içine girmelidir.

Örgütsel işleyişe yönelik;

- İKK‘1ar ortak çalışma kültürünün yerelde geliştirilebileceği zeminler olarak ele alınmalıdır. İKK ları oluşturacak temsilciler, odalarca özenle seçilmeli, çalışmaları takip edilmeli, sorunları giderici önlemler alınmalıdır. Tüm İKK bileşenlerine, İKK çalışmaları ve bütçesine katılımın, gönüllü değil, yönetmelik gereği zorunlu olduğu bir kez daha hatırlatılmalıdır. İKK bileşenlerinin toplantılara ve bütçeye katılımı yayınlanmalıdır. İKK bütçesinin birlik organı olarak TMMOB tarafından karşılanıp karşılanamayacağı tartışılmalıdır.

- Odalar arası ilişkilerin artmasında, ortak bilimsel teknik ve sosyal etkinlikler ile TMMOB‘nin etkinlikleri önemlidir. Ortak her türlü etkinlik Oda, TMMOB organlarında, yer alan yöneticilerle üyelerin bir araya gelerek, politika oluşturup değerlendirildiği, platformlar olarak algılanmalı, organize edilmeli ve katılıma önem verilmelidir.

- Odalar arası uzmanlık alanları üzerinden yaşanan sorunlar giderek artmaktadır. Bu sorun oda- oda, oda- birlik arasında ortak çalışmalardan uzaklaşılmasına yol açmakta dayanışma yerine iç mücadeleyi öne çıkarmaktadır. Bu sorunlara yönelik geliştirilen, uygulanan çözüm yöntemleri sorunu sorun olmaktan çıkarmamaktadır. Buna yönelik farklı yaklaşımlar TMMOB nce araştırılarak bir model oluşturulmalıdır

- TMMOB ve odalar; öğrenciler, emekliler, aidatlar, vb konulardaki uygulamalar açısından ortaklaştırılmalıdır.

- TMMOB MMK ‘da ele alınan örgüt misyonunu, TMMOB‘nin tarihselliğini, konumlanışını, yasa ve yönetmelikler çerçevesindeki faaliyet ve örgütsel işleyişi vb. konularında oda ve TMMOB organlarında merkezi ve yerelde görev alan kadrolarına yönelik sistematik eğitim çalışmalarını programına almalıdır.

- TMMOB farklı uzmanlık alanlarının örgütlenmesi olan/kabul edilen oda örgütlenmelerinin birlikteliği olan bir üst örgütlenmedir. Odalar değerlendirildiğinde birçok/birkaç uzmanlık alanını bünyesinde barındıran odalarla birlikte, tek bir uzmanlık alanıyla tanımlanan odalarda bulunmaktadır. Nicelik [Üye sayısı anlamında] açısından boyutları da çok farklılık göstermektedir. Bugüne kadar yaşanan odalaşmanın sonuçları açısından Odalaşma arttıkça, TMMOB aktivitelerine katılım, dayanışma, birliktelik, üye ile ilişki, kadro yetersizliği, kaynakların ortak kullanımının büyük oranda azaldığı vb. olumsuzlukların arttığı tespitini yapmak mümkündür. Odalaşma isteği, genellikle, meslek disiplinin temsiliyeti ve hakları konusunda duyulan rahatsızlıkların sonuçlarından kaynaklanıyor gibi gözükmektedir. Odalaşma sorunları bitirmediği gibi, güçsüzleşme süreci başlamakta, kavgalar, anlaşmazlıklar gündemi oyalayıcı şekilde sürüp gitmektedir. Bugün, sayısı her geçen gün artan, 70 in üzerinde disiplinin 23 odada temsil edildiği düşünülürse, odalaşma TMMOB için sorun olmaya devam edecektir. Bugün birliği oluşturan odalar kategorik olarak farklılaşmış uzmanlık alanlarını mı temsil ediyorlar? Yoksa odalaşma, ilgili uzmanlık alanının kendisini ifade etme ihtiyacının kısıtlılıkları üzerinden mi şekillenmiştir? Meslekler arasında giderek artan uyuşmazlık, yetki alanı tartışmalarında mevcut yapılanmanın etki boyutu nelerdir? Odalarla bu konuda üye görüşlerini de içeren tartışmaların yapılacağı ortamlar oluşturulmalı, teknik çalışmalar yapılmalı, raporlaştırılmalıdır. Bu çalışmaların sonuçları bağlamında örgütlenme model ve işleyişi üzerine bir tartışma yapılmalıdır.

TMMOB;

- Mühendislik mimarlık kurultayı nda, örgüt misyonu kısmında karar altına alınan temel ilkeler ve çalışma anlayışını, bıkmadan, inatla, odalara, üyelere, topluma anlatmaya,

- Meslek ve meslektaş sorunlarının, ülkenin ve halkın sorunlarından ayrılmayacağı anlayışıyla siyaset yapmaya,

- Demokratik kitle örgütleri ve sivil toplum örgütleriyle, ilkeli ve demokratik işbirliğine,

- AB sürecini, yasa ve yönetmelikleri, meslek alanlarına yönelik tüm gelişmeleri takip ederek müdahale etmeye,

- Bu süreçte üyelerinin ekonomik, demokratik ve özlük haklarını etkileyebilecek tüm olumsuzlukları takip ederek, karşı durmaya,

- Uyum süreci karşısında üyesini ezdirmeyecek önlemler almaya

devam etmelidir,

TMMOB aynı zamanda iç işleyişine yönelik olarak;

- TMMOB nin meşru zeminlerinin kullanılmasını ve alınan kararların uygulanmasını sağlayıcı önlemler almayı,

- Odalar arası ilişkileri ve dayanışmayı arttıracak ortak çalışma alanları belirlemeyi,

- Odaların mevcut durumunu değerlendirecek, , örgüt içi dayanışma yöntemlerini belirleyecek ve kaynakların ortak kullanılmasına yönelik çalışmalar yapacak, komisyonlar oluşturarak bu çalışmaların sonuçlarını örgütsel yapısına uyarlamayı,

- Odaları üyeleriyle ilişki kurabilecekleri yöntemler belirlemek üzere teşvik etmeyi,

- Yönetimleri, uygulamalarını, anlayışları, katılım ve katkıyı her anlamda takip ederek, değerlendirmeyi,

gerçekleştirmelidir.

KARAR 3:

TMMOB Tüzük, Yönetmelik ve Yönergelerin Hazırlanmasına İlişkin Esaslar Yönetmeliği‘nin iptal edilerek yürürlükten kaldırılmasına,

KARAR 4:

TMMOB 38. Dönem Yönetim Kurulu‘nun;

- 6 Kasım 2004 tarih ve 110 sayılı kararıyla, Uçak Makinaları Mühendisliği bölümü mezunlarının Makina Mühendisleri Odası‘na,

- 30 Ocak 2005 tarih ve 172 sayılı kararıyla, Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği mezunlarının Ziraat Mühendisleri Odası‘na,

- 12 Mart 2005 tarih ve 216 sayılı kararıyla, Biyomedikal Mühendislerinin Elektrik Mühendisleri Odası‘na,

- 13 Mayıs 2006 tarih ve 549 sayılı kararıyla, Mekanik Mühendislerinin Makina Mühendisleri Odası‘na,

kaydolmalarına ilişkin aldığı kararların kabulüne,

KARAR 5:

TMMOB 39. Dönem Yönetim Kurulu çalışmaları kapsamında, üç yada daha fazla Odamızın Sekreteryalığında İstanbul‘da, "İstanbul Kent Sorunları Sempozyumu" nun yapılmasına,

KARAR 6:

TMMOB Örgütü içerisinde Meslek İlkeleri, Mesleki Davranış İlkeleri ve Etik İlkeleri konusunda üyelerde yeterli bilinç oluşmadığından, bu alanda yeterli bilincin oluşabilmesi amacıyla TMMOB 39. Dönem Yönetim Kurulu çalışmaları kapsamında TMMOB ve Odalar düzeyinde Panel, Söyleşi ve benzeri etkinliklerin düzenlenebilmesi için TMMOB 39.Dönem Yönetim Kurulunun görevlendirilmesine,

KARAR 7:

TMMOB Mühendislik Eğitim Sempozyumunun, TMMOB 39. Dönem Yönetim Kurulu çalışmaları kapsamında, "TMMOB Ulusal veya Uluslararası Mühendislik Eğitimi Sempozyumu" olarak düzenlenmesine,

KARAR 8:

TMMOB 39. Dönem Yönetim Kurulu çalışmaları kapsamında, Ücretli ve İşsiz Mühendis, Mimarların sorunlarının tartışılıp çözüm yollarının aranacağı Kurultay, Kongre, Sempozyum, Çalıştay vb. bir etkinliğin yapılmasına, karar verilmiştir.