TMMOB 45. OLAĞAN GENEL KURUL KARARLARI

15.08.2018

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği`nin 31 Mayıs - 3 Haziran 2018 tarihinde gerçekleştirilen 45. Olağan Genel Kurulu’nda alınan kararlara yazının devamından ulaşabilirsiniz.

TMMOB 45. OLAĞAN GENEL KURULU

KARARLAR

31 MAYIS -3 HAZİRAN 2018

 

1. 24 Haziran Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekilliği Genel Seçimlerine Giderken Tek Adam Rejimine Hayır

24 Haziran 2018 tarihinde gerçekleştirilecek olan Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekilliği Genel Seçimleri, Anayasa Değişikliği Referandumunun ikinci ve son ayağı niteliğindedir. Tek adam rejimini durduramadığımız takdirde ülkedeki siyasal, ekonomik ve toplumsal kriz derinleşecek, ülkemizi geri dönüşü mümkün olmayan bir kâbusun içine sürükleyecektir. Bu nedenle 24 Haziran’da gerçekleştirilecek seçimler bildiğimiz anlamıyla adaylar arasında bir tercih değil, ülkemizin geleceğinin tayin edileceği bir rol ayrımıdır.

TMMOB, bu yol ayrımında tarafının cumhuriyet değerlerine ve hukukun üstünlüğüne dayalı anayasal demokrasi olduğunu ilan eder, ülkemizin geleceğine ve toplumun ortak çıkarlarına karşı sorumluluğumuz gereği tüm üyelerimizi ve halkımızı 24 Haziran seçimlerinde oy kullanmaya ve seçim güvenliği için oyumuza sahip çıkmaya çağırır.

TMMOB meslektaşlarımızı, halk egemenliği, demokratikleşme, güçler ayrılığı, hukukun üstünlüğü, laiklik, bir arada yaşam, kamuculuk, üretim ve sanayileşme, toplumsal cinsiyet eşitliği, bağımsızlık ve barış, kentlerimiz, doğamız ve tarihimiz, bilimsel eğitim, mesleki haklarımız ve meslek onurumuz için oy kullanmaya çağırır.

 

2. Kamusal Üretim, Hizmet ve Denetimi Yeniden Kazanmak ve Kamu Kaynak ve Varlıkların Yağmasını Durdurmak için Mücadele

Türkiye’de kamu varlıklarının özel sektöre devri, kamusal hizmetlerin özelleştirilmesi vb. piyasa temelli politikalar ve uygulamalar hızla sürmektedir. Şeker fabrikalarından kamu kaynak ve arazilerine kadar halka ait olan tüm birikimler sermaye ve rant çevrelerinin yağmasına açılarak gasp edilmektedir.

Her türlü müdahaleye açık ve siyasal iktidarların arpalığı haline gelmiş ve kamucu içeriği boşaltılmış olan mevcut kamu iktisadi kurumları işleyişi yerine, şeffaflığı, erişilebilirliği ve hesap verilebilirliği temel alan, katılımcı ve demokratik yeni bir kamu mülkiyeti, kamu hizmeti, kamu denetimi ve yönetimi anlayışını tasarlamak, tanımlamak, kurgulamak, planlanmak ve geliştirerek uygulamak,

Kişi ve kuruluşların bilgiye serbestçe ulaşabilmesi, sorunların tartışılması, karar alma süreçlerine katılması ve müdahil olabilmesinin önündeki tüm engelleri kaldırmak ve demokratik işleyiş açısından hesap verebilirliği mümkün hale getirmek,

Elektrik üretim, iletim ve dağıtımından şeker fabrikalarına kadar bütün kamu işletmeleri, kamu kaynakları ve varlıklarının serbestleştirme ve özelleştirilmesini durdurmak, kamusal üretim, hizmet, denetimi tekrar mümkün kılmak,

Toplum çıkarlarını gözetmeyen, kamu kaynaklarını talan eden Kamu Özel İşbirliği-KÖİ projelerini sonlandırmak, mutlaka gerekli olan projelerin kamu eliyle yürütülmesi ve verilmesini sağlamak,

Kamu kaynak ve varlıklarının Varlık Fonu adı altında yağmalanmasını durdurmak,

Kamu hizmetlerini veren kuruluşların faaliyetlerini daha verimli ve etkin kılmak,kamusal hizmet ve denetimin niteliği ve çeşitliliğini arttırmak,

Kamu hizmetlerinde çalışanların“Söz, Yetki, Karar” haklarına sahip olmalarını sağlamak ve bu hakları uygulanır hale getirmek için TMMOB gerekli etkinlik, rapor vb. çalışmaları yürütür.

 

3. Laiklik için Gericiliğe Karşı Tavizsiz Mücadele

Laikliğe, bilime, tekniğe, aydınlanmaya karşı gerici saldırılar ve düzenlemeler her alanda yaygınlaşmıştır. Bilindiği üzere başta eğitim sistemi olmak üzere kamu ve toplumsal yaşamın bütünü, İslamcı-mezhepçi faşist bir doğrultuda yeniden biçimlendirilmektedir. Bu gerici operasyonun tamamlanması ile insanlığın yüzyıllar boyunca sürdürdüğü aydınlanma mücadelesinin kazanımları kaybedilecek, toplum ve emekçiler koyu bir karanlığa sürüklenecektir.

TMMOB, aklın ve bilimin ışığına inanan mühendis, mimar ve şehir plancılarının örgütü olarak laikliğin yeniden kazanılması için mücadeleyi taviz vermeden sürdürür ve büyütür.

 

4. Kürt Sorununda Demokratik Çözüm ve Barış

Siyasal ve toplumsal yaşamın demokratikleşmesinin olmazsa olmaz koşullarının başında gelen Kürt sorunu demokratik barışçı çözümünü beklemektedir. Kürt sorunu savaş, şiddet, ölümleri kutsama ve milliyetçilik girdabından kurtarılmayı, eşitlikçi, özgürlükçü, demokratik bir zeminde ele alınmalıdır.

TMMOB; Kürt sorununda savaş ve şiddet politikalarının terk edilmesini ve demokratik çözümün mümkün olduğunu, savunur, Türkiye halklarının eşit yurttaşlık temelinde, kardeşçe ve bir arada yaşaması için emek, barış, demokrasi mücadelesini bütünlük içinde sürdürür.

 

5. Emperyalizmin ve İşbirlikçilerinin Ortadoğu’yu Kan Gölüne Çeviren Politikaları. Barış ve Bağımsızlık Mücadelesi

Emperyalizm ve bölgedeki işbirlikçileri Ortadoğu halklarına yönelik böl-parçala-yönet politikası izlemektedir. Bu politikaların ortağı olan AKP iktidarı Irak ve Libya’dan sonra Suriye’nin parçalanmasında ve şeriatçı çetelerin güçlenmesinde önemli bir rol üstlenmiştir.Bölge katliam, yıkım ve göçlerle sarsılmaktadır. Emperyalizm İsrail ile işbirliği içinde İran ve Lübnan’a yönelik yeni planlar içindedir.

TMMOB, emperyalizme ve işbirlikçiliğe karşı mücadeleyi önemsiz gören anlayışlara karşı çıkar; ülkemizin ve bölgedeki her devletin bağımsızlığı ile iç işlerine karışılmaması ilkesinin uygulanmasını savunur, emperyalizme karşı mücadeleyi emek ve demokrasi mücadelesi ile bütünlük içerisinde büyüterek sürdürür.

 

6. Doğanın, Kentlerin ve Yaşam Alanlarının Rant Talanına Karşı Mücadele

Bugün ülkemizde egemen olan sermaye birikimi politikaları, yoğun emek sömürüsü yanı sıra kentsel-kırsal ve kültürel-doğal varlıkların el değiştirmesi üzerinden arazi, mülkiyet ve imar rantı düzenlemelerine dayanmaktadır. Doğamız, kentlerimiz, üretim ve yaşam alanlarımız sömürü-rant müdahaleleriyle tahrip edilmektedir.

TMMOB; sanayisizleşmeye, tarımsal üretimin tahribine; tarihi-kültürel varlıkların, doğal kaynakların, orman arazilerinin, kamu ve halka ait arazi ve mülklerin yağmalanmasına, rant eksenli kentsel dönüşüme, ülkenin kamusal birikimlerinin özelleştirilmesine karşı hukuki vetoplumsal zeminlerde mücadele eder; doğasına, kentine, üretim ve yaşam alanlarının yağma ve talanına karşı mücadele eden halk ile dayanışma içerisinde olur.

 

7. TMMOB ve Meslek Birliklerinin Yasalarını Değiştirmeyi Amaçlayan Girişimlere Karşı Mücadele

TMMOB Yasası’nda yapılmak istenen değişiklikler;son yıllarda hazırlanan üç taslakta görüldüğü üzere, neoliberal dönüşüm sürecinin programatik bir uzantısı ve iktidarın rant talanının önünde oluşturduğu engelin bertaraf edilmesini amaçlamaktadır. TMMOB’nin mesleki demokratik kitle örgütü , kamu kurumu niteliğindeki özerk meslek kuruluşu olma niteliğini tasfiye edilmek istenmektedir. Kamu yararının ortadan kaldırılması, örgütümüzün parçalanması, etkisiz, yetkisiz bir kurum haline getirilmesini amaçlayan girişimler bugün iktidarı rahatsız eden bütün meslek birliklerinin yasalarını değiştirme girişimiyle birleştirilmiş görünmektedir. .

Bu girişimlere karşı mücadele önümüzdeki dönemde en temel görevlerimiz arasında yer alacaktır. İktidarların tasarruflarını kamusal-toplumsal-mesleki yarar süzgecinden geçiren, mesleki-bilimsel teknik doğrulara dayanarak ülkenin en karanlık dönemlerinde bile gerçekleri açıklamaktan geri durmayan TMMOB, Anayasa’nın ilgili amir hükümleri, hukuk ve örgütlü üyelerinden aldığı güçle ülke, kamu, halk, meslek yararlarını bütünlük içinde savunmaya devam ederek yasa değişikliğine, Birliğimiz ve Odalarımız olarak tam bir bütünlük içerisinde mücadele edecek, diğer meslek birlikleriyle mümkün olan azami ortak tavrı alacaktır.

TMMOB, AKP iktidarının Birlik ve Odaları üzerinde hakimiyet ve tahakküm kurmak üzere yaptığı tüm düzenlemelerin geri alınması, yeni girişimlerin teşhiri; Birlik ve Odaların özerk ve bağımsız yapılarının güçlendirilmesi; kamu-toplum yararı, kamusal hizmet, kamusal denetim için mücadeleye kararlılıkla devam eder.

 

8. İşçi Sağlığı-İş Güvenliği ve İş Cinayetlerine Karşı Mücadele

İşçi sağlığı ve iş güvenliği önlemleri, sermaye çıkarları ve azami kâr güdüsü uyarınca bilinçli olarak ihmal edilmektedir. Uygulanmakta olan neoliberal ekonomi politikaları sonucunda iş güvencesi yok edilmekte, esnek çalışma biçimleri artmakta, çalışma koşulları ağırlaşmakta; özelleştirme, sendikasızlaştırma ve taşeronlaşma yaygınlaşmaktadır. Bu nedenle iş kazaları ve iş cinayetleri, yaşadığımız büyük felaketlere rağmen her geçen yıl artmaktadır.

TMMOB; işçi sağlığı ve iş güvenliği önlemlerinin sağlanması ve iş cinayetlerine karşı aktif mücadele ve insanca bir çalışma yaşamı için mevzuat değişikliliklerine yönelik mücadeleyi, diğer emek-meslek örgütleri ile birlikte daha etkili biçimlerde kamuoyu gündemine getirmeye devam eder.

 

9. Kadınlara Yönelik Sömürü, Taciz, Tecavüz, Cinayetlere Karşı Mücadele. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İçin Mücadele

Kadınlar üzerindeki baskı ve sömürü, düzenin ve gericiliğin temel dayanakları arasındadır. Aile, eğitim, çalışma yaşamı, istihdam ve bütün toplumsal yaşamda açıkça görülebilen olumsuzluklar AKP iktidarı döneminde artmıştır. Cinsel saldırılar, kadınların maruz kaldıkları aşağılanmalar, günlük yaşamda her yerde ve mevzuatlarda sürmektedir. AKP iktidarında kadın cinayetlerindeki büyük artış olması tesadüfî değildir. Çünkü iktidar laiklik karşıtıdır, dinsel bir toplum kurgusuna sahiptir, kadın-erkek eşitliğine inanmamaktadır; hemen her vesileyle kadınların bedenleri ve varlıkları üzerinde baskı ve “sahiplik” mekanizmaları oluşturmaya çalışmaktadır. Bu politikalar sermaye çıkarları ile gericiliğin ideolojik-kültürel-siyasi dünyasının nasıl uyuştuğunu göstermektedir.

TMMOB, kadın emeği, bedeni, maddi ve ruhsal yaşamı üzerindeki bütün sömürü ve baskı biçimlerine karşı mücadeleler içinde ve kadın özgürleşmesinin yanında yer alır, destekler,toplumsal cinsiyet eşitliğini savunur, meslektaşlarının ve bütün kadınların uğradığı cinsiyetçi ayrımcılığa karşı mücadele eder.

 

10. Esnek, Güvencesiz, Kuralsız Çalışma Biçimlerine Karşı Mücadele

Çalışma yaşamı her geçen gün acımasızlaşmakta, sömürü yoğunlaşmaktadır. Emek ve insan odaklı, güvenceli bir çalışma yaşamı ve güvenceli bir gelecek; mühendis, mimar ve şehir plancıları dahil bütün emekçiler için temel ihtiyaçtır.

TMMOB 45. Dönem Yönetim Kurulu; emek ve insan odaklı bir çalışma yaşamı temelinde esnek, güvencesiz, kuralsız çalışma biçimlerine karşı mücadeleyi gündeminde tutar, emek düşmanı düzenlemelere karşı aktif mücadele eder.

 

11. Üniversitelerin Optik ve Akustik Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların, Fizik Mühendisleri Odası’na üye olmalarına,

 

12. Üniversitelerin Biyosistem Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların Ziraat Mühendisleri Odası’na üye olmalarına,

 

13. Üniversitelerin Raylı Sistemler Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların, Makina Mühendisleri Odası’na

 

14. Üniversitelerin Endüstri Yönetimi Mühendisliği bölümlerinden mezun olanların, Makina Mühendisleri Odası’na üye olmalarına,

 

15. Ergene ve Dilovası’nda yaşanan çevresel sorunlar ve etkileri üzerine çalışma yapılması konusunda Yönetim Kurulu’na görev verilmesine,

 

16. Mühendis, Mimar, Şehir Plancıları Asgari Ücreti Uygulansın Kampanyası yapılmasına,

 

17. İş Güvenliği Uzmanlarının sorunlarına ilişkin Çalışma Grubu oluşturması için Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

18. OHAL KHK’leri ile ihraç edilen Mühendis, Mimar, Şehir Plancıları ile ilgili Çalışma Grubu kurulması için Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

19. TMMOB Serbest Müşavirlik Mühendislik ve Mimarlık Hizmetleri Asgari Ücret Yönetmeliğinin günün ihtiyaçları çerçevesinde 31.12.2018 tarihine kadar güncellenerek yenilenmesi ve yürürlüğe konulmasını sağlamak üzere TMMOB Yönetim Kuruluna yetki verilmesine,

 

20. TMMOB Kanal İstanbul Raporu hazırlanması için Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

21. TMMOB Kültür Merkezi ihtiyacın karışlanması için TMMOB yönetiminin görevlendirilmesine,

 

22. Başta İstanbul olmak üzere illerde TMMOB Öğrenci Evi ve Sosyal Tesisi yapımı konusunda girişimlerde bulunmak ve gerekli bütün çalışmaları ve hazırlıkları yapmak üzere Yönetim Kurulu’na görev ve yetki verilmesine,

 

23. TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Özlem Şenyol Kocaer’e karşı mobbing uyguladığı iddiasıyla, Bornova Belediye Başkanı Mimar Olgun Atila’nın TMMOB Mimarlar Odası onur kuruluna sevk edilmesine,

 

24. Adıyaman Üniversitesi Rektörü Kimya Mühendisi Prof. Dr. Mustafa Talha Gönüllü, Atatürk Üniversitesi Rektörü Makine Mühendisi Prof. Dr. Ömer Çomaklı          , Batman Üniversitesi Rektörü Makine mühendisi Prof. Dr. Aydın Durmuş, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektör Vekili Metalurji Mühendisi Prof. Dr.  Erdal Çelik, Dumlupınar Üniversitesi Rektörü Metalurji Mühendisi Prof. Dr. Remzi Gören, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Rektörü İnşaat Mühendisi  Prof. Dr. Hasan Gönen, Gazi Üniversitesi Rektörü Makine Mühendisi Prof. Dr. İbrahim Uslan, Harran Üniversitesi Rektörü Elektrik Elektronik Mühendisi Prof. Dr. Ramazan Taşaltın, İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörü Meteoroloji Mühendisi Prof. Dr. Mehmet Karaca, Kastamonu Üniversitesi Rektörü Ziraat Mühendisi Prof. Dr. Seyit Aydın, Munzur (Tunceli) Üniversitesi Rektörü          Çevre Mühendisi Prof. Dr. Ubeyde İpek, Niğde (Ömer Halisdemir)Üniversitesi Rektörü Elektronik Mühendisi Prof. Dr. Adnan Görür, Uludağ Üniversitesi Rektörü Tekstil ve Makina Mühendisi Prof. Dr. Yusuf Ulcay, Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörü Makine Mühendisi Prof. Dr. Bahri Şahin, İYTE Rektörü Metalurji mühendisi Prof. Dr. Mustafa Güden’in akademik özerkliğin, akademik özgürlüklerin yeniden onarılması ve sağlanması, akademinin saygınlığının tesisi, hakikatın üretimi, toplum ve doğa yararına bilimsel üretimlerin akıbeti, mühendislik, mimarlık, şehir planlama eğitiminin geleceği, mühendis, mimar ve şehir plancılarının mesleki birikimlerini toplum yararına kullanabilmelerinin zeminin sağlanması ve meslektaşlarımızın itibarlarının yeniden kazanılması amacıyla; KHK'ler ile kamu görevinden çıkarılmaya ve gerekçesiz olarak keyfi karar ile işten çıkarmalara dair bu hukuksuz süreçte rol oynadıkları iddiasıyla ilgili meslek odaları Onur Kurullarına sevk edilmelerine,

 

25. Kamuda çalışan mühendis, mimar ve şehir plancılarının haklarının iyileştirilmesi için çalışma yapılması konusunda Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

26. Oda Aidat Uygulamaları Çalışma Grubu kurularak üç ay içerisinde çalışmayı sonuçlandırmak üzere Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

27. Ücretli, emekli ve işsiz mühendis, mimar ve şehir plancılarının sorunlarına yönelik çalışmalar planlanması ve Çalışma Grubu kurulması için Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

28. TMMOB Mühendislik, Mimarlık, Şehir Plancılığı Kurultayı düzenlenmesine,

 

29. Binaların Yangından Korunması Hakkındaki Yönetmeliğin yeniden düzenlenmesi için Çalışma Grubu kurmak üzere Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

30. Yapı denetim şirketleri ortaklık yapıları ve işlevleri itibariyle bütünüyle mühendislik mimarlık şirketleri olduğundan dolayı, bu tüzel kişilerin TMMOB mesleki denetime tabi olmasına yönelik mekanizmaların oluşturulması, uluslararası uygulamalarda göz önüne bulundurularak TMMOB bünyesinde geniş katılımlı bir çalıştay yapılması için Yönetim Kurulu’na görev verilmesine,

 

31. TMMOB Makina Mühendisleri Odası tarafından yapılan Gebze havzası profil araştırmasında üyelerimizin %41’inin ücret almaksızın fazla mesaiye zorlandığı tespit edilmiştir.  İş kanununa da aykırı şekilde yaşanan bu hak gasplarına karşı çalışma yapılması için Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

32. Kamuda çalışan mühendis, mimar ve şehir plancılarının Odalara üyeliklerinin zorunlu hale getirilmesi için gerekli çalışma yapılması konusunda Yönetim Kuruluna görev verilmesine,

 

33. TMMOB Serbest Müşavirlik Mühendislik ve Mimarlık Hizmetleri ve Büro Tescil Belgesi Yönetmeliği’nin 6. Maddesi f) bendinden değişiklik yapan önergenin kabulüne,

 

MEVCUT HALİ:

Belge Verilmesi ve Yenilenmesi

Madde 6- SMM Belgesi ve Büro Tescil Belgesi verilmesi ve yenilenmesi işlemleri aşağıdaki kurallara uygun olarak yürütülür.

f) Birden fazla alanda çalışan ve farklı "MMH" veren kuruluşlar çalışma alanıyla ilgili "Oda";dan "SMM"; veya "Büro Tescil" belgesi almak zorundadır.

 

DEĞİŞİKLİK ÖNERİSİ:

Belge Verilmesi ve Yenilenmesi

Madde 6- SMM Belgesi ve Büro Tescil Belgesi verilmesi ve yenilenmesi işlemleri aşağıdaki kurallara uygun olarak yürütülür.

f) Birden fazla alanda çalışan ve farklı "MMH" veren kuruluşlar çalışma alanıyla ilgili her bir "Oda";dan ayrı ayrı "SMM"; veya "Büro Tescil" belgesi almak zorundadır.

“Birden fazla alanda çalışan ve farklı "MMH" veren kuruluşlar çalışma alanıyla ilgili her bir "Oda";dan ayrı ayrı"SMM"; veya "Büro Tescil" belgesi almak zorundadır.”

 

34. TMMOB Disiplin Yönetmeliği’nin EK1 maddesinde değişiklik yapan önergenin kabulüne,

 

MEVCUT HALİ

EK MADDE 1 – (Ek:RG-01/07/2006-226215)

(Değişik fıkra:RG-10/11/2016-29884) Odadan uyarı ve para cezaları beş yıl, Odadan ihraç dışında süreli meslekten men cezaları on yıllık zamanaşımına tabidir. Zamanaşımı süreleri cezanın uygulanmasından itibaren başlar. Zamanaşımı süresi dolan meslek mensubu, Oda Onur Kuruluna başvurarak hakkında verilen cezanın silinmesini isteyebilir.

İlgilinin yukarıdaki fıkrada yazılı süre içerisinde disiplin cezası almamış olması halinde, disiplin cezasının silinmesine karar verilir ve sicil dosyasındaki disiplin bölümü çıkarılarak yenisi düzenlenir.

 

DEĞİŞİKLİK ÖNERİSİ

EK MADDE -1 Ek:RG-01/07/2006-226215)

(Değişik fıkra:RG-10/11/2016-29884) Odadan uyarı ve para cezaları beş yıl , Odadan ihraç dışında süreli meslekten men cezaları on yıllık  zamanaşımına tabidir. Zamanaşımı süreleri cezanın uygulanmasından itibaren başlar.

Zamanaşımı süresi dolan meslek mensubunun cezası, yukarıda ki fıkrada yazılı süre içerisinde disiplin cezası almamış olması halinde silinir ve sicil dosyasındaki disiplin bölümü çıkarılarak yenisi düzenlenir.

 

35. TMMOB Ana Yönetmeliği’nin dördüncü bölüm Disiplin Cezaları ile ilgili 90.maddesi ile ilgili TMMOB Disiplin yönetmeliğinin Birinci Bölüm Disiplin Cezaları ile ilgili Genel İlkeler konulu 3.maddesinin uyumlu hale getirilmesi için gerekli çalışmayı yapmak üzere TMMOB Yönetim Kurulu’na görev verilmesine,

 

36. TMMOB Disiplin Yönetmeliğinin 6. Maddesine ilave yapan önergenin kabulüne, 

 

TMMOB 5.Kadın Kurultayının almış olduğu 14.madde uyarınca TMMOB Disiplin Yönetmeliğinin 6.maddesine ek madde önerimizi aşağıdaki şekilde öneriyoruz.

MEVCUT HALİ:

Madde 6- Oda Onur Kurulları Oda Genel Kurulunca seçilen beş asıl ve beş yedek üyeden oluşur.

Onur Kuruluna aday olabilmek için meslekte en az on yılını doldurmuş olmak ve herhangi bir disiplin cezası almamış olmak zorunludur.

(Değişik: R.G-9/12/2004-25665) Oda Onur Kurulunun yetkileri şunlardır:

a)Oda Yönetim Kurulunca, gerek bir şikayet üzerine ve gerek doğrudan doğruya Kurula yansıtılan konular hakkında karar vermek,

b)Oda Yönetim Kurulunca verilen soruşturmaya ve kovuşturmaya yer olmadığına dair kararlara itiraz eden kişi ve kuruluşlarca kurula yansıtılan konular hakkında karar vermek.

c)Onur Kurulu kararlarından; Yüksek Onur Kurulunca bozulanları yeniden incelemek ve karara bağlamakla yetkilidir.

 

EK MADDE ÖNERİSİ:

d)Cinsiyet ayrımcılığı bildirimleri hakkındaki inceleme yapacak Oda Onur Kurullarının çoğunluğu kadınlardan oluşmuyorsa, oda kadın komisyonundan ya da TMMOB Kadın Çalışma Grubundan görevlendirilecek üyelerin katılımıyla kadın çoğunluğu esası ile yeniden belirlenir ve kurul kararını oluşturur.

 

37. TMMOB 5. Kadın Kurultayının almış olduğu kararları içeren önergenin kabulüne,

 

TMMOB 5. Kadın Kurultayının almış olduğu kararların genel kurulumuzda görüşülmesini öneriyoruz.

KARARLAR:

1)Oda Onur Kurullarının Kuruluşu ve Yetkileri Madde 6 - Oda Onur Kurulları Oda Genel Kurulunca seçilen beş asıl ve beş yedek üyeden oluşur.

Onur Kuruluna aday olabilmek için meslekte en az on yılını doldurmuş olmak ve herhangi bir disiplin cezası almamış olmak zorunludur. (Değişik:RG-9/12/2004-25665) Oda Onur Kurulunun yetkileri şunlardır: a)Oda Yönetim Kurulunca, gerek bir şikayet üzerine ve gerek doğrudan doğruya Kurula yansıtılan konular hakkında karar vermek, b)Oda Yönetim Kurulunca verilen soruşturmaya ve kovuşturmaya yer olmadığına dair kararlara itiraz eden kişi ve kuruluşlarca kurula yansıtılan konular hakkında karar vermek, c)Onur Kurulu kararlarından; Yüksek Onur Kurulunca bozulanları yeniden incelemek ve karara bağlamakla yetkilidir. d)Cinsiyet ayrımcılığı bildirimleri hakkındaki inceleme yapacak Oda Onur Kurullarının çoğunluğu kadınlardan oluşmuyorsa, oda kadın komisyonundan ya da TMMOB Kadın Çalışma Grubundan görevlendirilecek üyelerin katılımıyla kadın çoğunluğu esası ile yeniden belirlenir ve kurul kararını oluşturur. 15. TMMOB Disiplin Yönetmeliği 16. maddesinde aşağıdaki şekilde değişiklik yapılmasına dair önerge;

2) İlk İnceleme ve Soruşturmacı Atanması Madde 16 - (Değişik:RG-9/12/2004-25665) Oda Yönetim Kurulu, ivedi durumlar dışında bildirimin yapılmasından itibaren en geç iki ay içinde konuyu inceleyerek: a)Bildirimi soruşturmaya değer görmezse, soruşturma açılmasına yer olmadığına ilişkin kararını bildirimde bulunan tarafa bildirir. b)Bildirimi soruşturmaya değer gördüğünde ise Yönetim Kurulu, bildirimi inceleyerek gerekli gördüğü durumlarda bir ya da birkaç Oda üyesini soruşturmacı olarak atar. Soruşturmacı olarak atanan üyenin Oda Onur Kuruluna seçilme yeterliğinde olması gerekir. Soruşturmacının atandığına dair Yönetim Kurulu Kararı bulunmak zorundadır. Soruşturmacı olarak atanan üye görevi kabul etmeyebilir. Eğer bildirimde bulunan kişi aynı zamanda Yönetim Kurulu üyelerinden biri ise bu atama kararında oylamaya katılamaz. Soruşturmacı raporunu hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunar. c)Cinsel taciz ve cinsiyet ayrımcılığı bildirimlerinde Yönetim Kurulu, Cinsiyet Ayrımcılığı Takip Sekretaryasının önereceği en az bir kadın oda üyesini soruşturmacı olarak atar. Bildirimin Yönetim Kuruluna ulaşmasından itibaren iki ay içinde işlem görmemiş ya da Yönetim Kurulu tarafından ek süre tanınmamış dosyalar Onur Kuruluna aktarılır. Ek süre iki ayı geçemez. 16. TMMOB Disiplin Yönetmeliği 17. maddesinde aşağıdaki şekilde değişiklik yapılmasına dair önerge;

3)Soruşturmanın Yöntemi Madde 17 - (Değişik:RG-6/7/2012-28345) Soruşturmacı, hakkında soruşturma açılan kişiye suçlamayı açık ve anlaşılır bir biçimde yazılı ve gizli olarak tebliğ eder ve tebliğinden itibaren onbeş gün içinde yazılı savunma yapmasını ister. Soruşturmacı, hakkında suçlamada bulunulan kişiden savunmasını isterken, soruşturmacı olarak atandığına dair Yönetim Kurulu kararının içeriği hakkında bilgi vermek zorundadır. İlgili kişi haklı gerekçeler göstererek bir ayı geçmemek üzere ek süre isteyebilir. Bu süreler içinde savunmasını vermeyen kişi, savunma hakkından vazgeçmiş sayılır. Gerekli görülen durumlarda suçlanan kişinin sözlü anlatımlarına başvurulur. Soruşturmacı, kişinin lehinde ve aleyhindeki bütün kanıtları toplamakla yükümlüdür. Bu nedenle olayla ilgili tüm kişilerin ya da kuruluş yöneticilerinin bilgilerine başvurulabilir. Resmi makamlardan belgeler isteyebilir. Tanıkların sözlü anlatımlarına, bu anlatımları yazıya dönüştürmek koşuluyla başvurabilir. Soruşturmacı, şikâyette bulunanın lehinde ve aleyhinde olan bütün delilleri, belge, tutanak ve dokümanları soruşturma dosyasına ekler ve soruşturma raporunu hazırlar. Tanıkların sözlü anlatımlarına, bu anlatımları yazılı tutanağa dönüştürmek koşuluyla başvurabilir. Cinsel taciz ve cinsiyet ayrımcılığı bildirimlerinde kadının beyanı esas alınır. Soruşturmacının bu amaçla yaptığı tüm yazışmalar GİZLİ kaydı ile yapılır. Soruşturmacı, suçlanan kişinin savunmasının alınmasından ya da bunun için öngörülen sürenin dolmasından itibaren 20 (yirmi) gün içinde soruşturma dosyasını tamamlayarak Yönetim Kuruluna sunar. Yönetim Kurulu, soruşturma raporunu eksik görürse, eksikliği uzatmasız en çok 20 (yirmi) gün içinde tamamlatır. 17. Kadın kurultayı kararları içinde tüzük ve yönetmelik değişikliği gerektiren kararların TMMOB Genel Kuruluna ayrı ayrı önerge olarak taşınması ve tüzük değişikliği gerektirmeyen kararların ise TMMOB genel kuruluna toplu olarak taşınmasını öneriyoruz. 18. KHK ile ihraç edilen ve sözleşmeleri feshedilip yenilenmeyen kadın üyelerin tekrar mesleki faaliyetlerini devam ettirmeleri için Oda Yönetmelikleri gereği alması gereken MİEM eğitimlerinin ve büro tescil faaliyetlerinin belgelenmesinin ilgili odalar tarafından ücretsiz yapılması.

 

Oda Onur Kurullarının Kuruluşu ve Yetkileri

Madde 6 - Oda Onur Kurulları Oda Genel Kurulunca seçilen beş asıl ve beş yedek üyeden oluşur.

Onur Kuruluna aday olabilmek için meslekte en az on yılını doldurmuş olmak ve herhangi bir disiplin cezası almamış olmak zorunludur. (Değişik:RG-9/12/2004-25665) Oda Onur Kurulunun yetkileri şunlardır: a)Oda Yönetim Kurulunca, gerek bir şikayet üzerine ve gerek doğrudan doğruya Kurula yansıtılan konular hakkında karar vermek, b)Oda Yönetim Kurulunca verilen soruşturmaya ve kovuşturmaya yer olmadığına dair kararlara itiraz eden kişi ve kuruluşlarca kurula yansıtılan konular hakkında karar vermek, c)Onur Kurulu kararlarından; Yüksek Onur Kurulunca bozulanları yeniden incelemek ve karara bağlamakla yetkilidir. d)Cinsiyet ayrımcılığı bildirimleri hakkındaki inceleme yapacak Oda Onur Kurullarının çoğunluğu kadınlardan oluşmuyorsa, oda kadın komisyonundan ya da TMMOB Kadın Çalışma Grubundan görevlendirilecek üyelerin katılımıyla kadın çoğunluğu esası ile yeniden belirlenir ve kurul kararını oluşturur.

 

38. TMMOB‘nin 01 Nisan 2016 - 31 Mart 2017 tarihli ekli gelir - gider ve mevcut- borç  cetvellerinin kabulüne,

 

39. TMMOB‘nin 1 Nisan 2017-31 Mart 2018 tarihli ekli Gelir-Gider Cetvelleri, 31 Mart 2018 tarihli Mevcut ve Borç Durumu Tablosu ile Aktarım Cetvelinin kabulüne,

 

40. TMMOB

45. DÖNEM (01 Nisan 2018 – 31 Mart 2020)

BÜTÇE UYGULAMA ESASLARI

YÖNETMELİĞİ

Madde 1- 2018 yılına ait tahmini gelir - gider bütçesi, 2016 ve 2017 yılları gerçekleşen Birlik gelirleri, 2016 – 2017 yılları gerçekleşen Oda gelir bütçeleri, 2018 – 2020 Oda tahmini bütçeleri ve önümüzdeki dönem öngörülen giderler dikkate alınarak denk kılınmış ve 5.200.000,00 TL olarak belirlenmiştir. (Ek:1 2018 yılı tahmini gelir - gider bütçesi)

Madde 2-Odaların Birlik Hissesinin 2018 yılı için 3.200.000,00 TL olması kararlaştırılmıştır. Odaların 2018 yılı Birlik Hisseleri üye başına 2,3950 TL/yıl ve Odalarca yapılacak fevkalade yardımlar faslından da 2017 yılı gelir bütçelerinden yıllık % 0,7341 oranında ödeme yapılacak şekilde belirlenmiştir ve ekte tablolaştırılmıştır. (Ek:2 2018 yılı Odaların Birlik Hissesi)

Madde 3- 2019 yılı için tahmini gelir - gider bütçesi. 01 Nisan 2018 – 31 Mart 2019 tarihleri arasını içeren (ÜFE + TÜFE) / 2 oranına kadar arttırılması için Yönetim Kurulu yetkilidir.

Madde 4- Birlik hissesi aylık eşit olarak tahsil edilecek ve ödemeler her ayın ilk hafta sonuna kadar yapılacaktır. Birlik Genel Sekreterliği Odalarca Birliğe yapılan ödemelerin gerçekleşme durumlarını gösteren tabloları her ay Denetleme Kuruluna ve Odalara gönderecektir.

Madde 5- Birlik Yönetim Kurulu, TMMOB Denetleme Kurulu Raporu’na bağlı olarak, Birliğe borçlu olan Odalardan bu borçlarının tahsili için ödeme planı isteyecektir. Gerek görülürse, Yönetim Kurulu, Odaların borçlarının tahsili için her üç ayda bir icra işlemlerine başvuracaktır. Birliğe borçlu Odaların borçları bitinceye kadar, taşınmaz alımlarına izin verilmeyecektir. Odalar, Birliğe borçlu Odalar ile ilgili gelişmeleri yakından izlemek ve dayanışmayı sağlamak için, konu özelinde Birlik Yönetim Kuruluna başvurup bilgi alma hakkına sahiptir.

Madde 6- Odalar, TMMOB Ana Yönetmeliği’nin 46.maddesi gereği 2018 Yılı gerçekleşmiş gelir ve gider bütçelerini ve üye sayılarını ayrıca istenilmesine yol açmadan 01 Mart 2019 tarihine kadar, 2019 Yılı gerçekleşmiş gelir ve gider bütçelerini ve bütçe dönemi sonu itibariyle üye sayılarını 01 Mart 2020 tarihine kadar Birliğe bildireceklerdir.

Madde 7- TMMOB 44. Dönem Yönetim Kurulu, mülk ve taşınmaz alımına ve satımına yetkilidir.

Madde 8- Profesyonel yöneticiler, Birlik Genel Sekreteri, Birlik Genel Sekreter Yardımcıları, Danışmanlar ve Teknik Görevliler için Birlik Genel Kurulu’nu izleyen ilk aybaşından geçerli olmak, bir sonraki Birlik Genel Kurulu’nun yapıldığı ayın sonunda sona ermek üzere iki yıllık dönem için sözleşme yapılır. Bu sözleşmeli personelin aylıkları 01 Temmuz ve 01 Ocak tarihlerinde 6 aylık sürelerle belirlenir. Sözleşmeli personele aylık ücretinin dışında yılda dört maaş ikramiye ödenir. Sözleşmeli personelin aylık ücretlerinin belirlenmesinde Yönetim Kurulu yetkilidir.

Madde 9- Çalışma döneminde yapılacak Toplu İş Sözleşmesinin Birlik gelir - gider bütçesi dikkate alınarak gerçekleştirilmesi konusunda Yönetim Kurulu yetkilidir.

Madde 10- Çalışma dönemi içerisinde Birlik kasasında en fazla nakit olarak 5.000,00 TL bulunacaktır.

Madde 11- Birlik Başkanı, İkinci Başkanı, Sayman üye ve Genel Sekreter Yönetim Kurulu Kararı olmaksızın 45.Dönem içerisinde 5.000,00 TL’ye kadar harcama yapabilir. Bu harcamalar zorunlu durumlarda yapılacaktır. Her türlü demirbaş alımında Yönetim Kurulu kararı bulunacaktır.

Madde 12- Genel Kurul Kararları olmayan Odalara, yabancı üye ödenti ve kayıt ücretleri en az miktar olarak, Birlik Genel Kurulu’nca aşağıdaki miktarlar öngörülmüştür.

2018 - 2019 Yılı

Yabancı Üye Ödentisi150,00 TL/Ay

Yabancı Üye İlk Kayıt Ödentisi450,00 TL

Madde 13- Bütçe ve Bütçe Uygulama Esasları 01 Nisan 2018 tarihinden geçerli olmak üzere, TMMOB Genel Kurulu’nun ardından yürürlüğe girer. Birlik Yönetim Kurulu tarafından uygulanır. Her TMMOB Genel Kurul Delegesi bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanıp uygulanmadığını, Odası aracılığıyla izleme hakkına sahiptir.

Madde 14- “TMMOB Teoman ÖZTÜRK Öğrenci Evi ve Sosyal Tesisi”’nde görevlendirilecek kadroları oluşturmak, bina ile ilgili bakım onarım işleri ve bina işletmesi ile ilgili her türlü iş-işlem ve sözleşme yapmak, işleyiş kurallarını ve katkı paylarını belirlemek üzere TMMOB 45.Dönem Yönetim Kurulu görevli ve yetkilidir.

Madde 15- Çalışma Dönemi için aşağıdaki kadrolar kabul edilmiştir. Dönem içerisinde olası kadro ünvanı değişikliği yapılmasında ve kadro sayısının arttırılmasında Yönetim Kurulu yetkilidir.

a) Profesyonel Yönetici ve Süreli Sözleşmeli Personel

Başkan1

Genel Sekreter1

Genel Sekreter Yardımcısı2

Teknik Danışman2

Hukuk Danışmanı2

Basın Danışmanı1

Teknik Görevli4

Öğr.Evi Sos.Tes. Sorumlu Müdür1

b) Toplu Sözleşmeli Personel

Yayın Görevlisi2

Muhasebe Görevlisi1

Büro Görevlisi5

Öğr.Evi Sos.Tes. Görevlisi4

Hizmetli2

c) Dışarıdan Alınan Hizmet

Mali Müşavir1

Ek 1: 2018 yılı Tahmini Gelir Gider Bütçesi

Ek 2: 2018 yılı Odalar Birlik Hissesi