TMMOB ÇEŞİTLİ KONULARDA YARGIYA BAŞVURDU
MTA Genel Müdürlüğü'ne atamalarda yaptığı cinsiyet ayırımı için, TKİ Genel Müdürlüğü'ne Personel Yönetmeliğinde yaptığı değişiklikte mühendislerin haklarını engellediği için, Eczacıbaşı Menkul Değerler A.Ş.'ye TMMOB yerini yasal süresi dolduğu halde tahliye etmediği için dava açtık.
MTA Genel Müdürlüğü‘ne atamalarda yaptığı cinsiyet ayırımı için, TKİ Genel Müdürlüğü‘ne Personel Yönetmeliğinde yaptığı değişiklikte mühendislerin haklarını engellediği için, Eczacıbaşı Menkul Değerler A.Ş.‘ye TMMOB yerini yasal süresi dolduğu halde tahliye etmediği için dava açtık.
Dava 1
ÖSYM tarafından yayımlanan KPSS-2004/2 Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzunda, Kamu Personeli Sınavına girmiş ve geçerli puanı almış adayların kadro ve pozisyonları ile kamu kurum ve kuruluşlarına atama için öngörülen koşulları ve bunlara göre yapılacak başvurularda dikkat edilmesi gereken hususlar düzenlenmiştir. Kılavuzda "Yeni Kadro ve Pozisyonlar" başlığı altında düzenlenen ve III. Grup olarak anılan bölümde, Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü‘ne atama yapılacak kadro ve pozisyonlara da yer verilmiştir. Kılavuzdaki tabloya göre, Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü‘ne toplam 100 mühendisin ataması yapılacaktır. Ataması yapılacak mühendislere ilişkin koşul kodları incelendiğinde 88 mühendis için erkek olma koşulu aranmıştır. Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü‘nün, mühendislik mesleğinde "erkek olma koşulu" aramasının arkasındaki gerekçe, ifa edilecek mesleğin erkeklere hasredilmiş olmasından kaynaklanan bir gerekçe olmadığı açıktır. Cinsiyet ayrımı temelinde işe alımın, geleneksel yaşamda kadınlara biçilen rolün bir yansıması olsa gerek. Aksi halde bu durumu bilimsel olarak açıklamak olanaklı değildir. MTA‘nın erkek mühendis koşulunu, bilimsel olarak izah etmek olanaklı olmadığı gibi hukuk sistemi içinde de izah etmek olanaklı değildir. Hukuk tarafından koruma altına alınmış ve toplum tarafından içselleştirilmiş kadın-erkek eşitliğini, artık idare edenler anlamalıdır ve kadınların onurunu rencide edici uygulamalardan uzak durmalıdırlar. Aynı sınavdan geçmiş, aynı mühendislik eğitimi almış belki sınavda daha başarılı olmuş kadın mühendisleri sırf kadın olmaktan dolayı bir ayırıma tabi tutmak çağdışı bir yaklaşımdır. Cinsiyet ayrımının kamu yararı ve hizmet gereği ile örtüşmediğini kadınlar, yaşamın her alanında ürettikleri ve vermiş oldukları hizmetlerle zaten kanıtlamışlardır. Birliğimiz, MTA Genel Müdürlüğü‘nün Anayasa, yasalar ve uluslar arası sözleşmelere aykırı olarak, kamusal alanda cinsiyet ayrımı temelinde bir iş bölümü öngörerek, kuruma alınacak mühendisler arasında cinsiyet ayrımı yapan işlemin iptali istemiyle Danıştay 12. Dairesi‘nde dava açmıştır.
Dava 2
Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu Genel Müdürlüğü, 14 Nisan 2001 tarih 24373 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe giren, "TKİ Genel Müdürlüğü Personelinin Görevde Yükselme ve Atama Esaslarına Dair Yönetmelik‘e geçici bir madde ekleyerek, 2 veya 3 yıllık öğrenim görmüş personelin görevde yükselme atamalarında, 4 yıllık öğrenim görmüş olan personelin görevde yükselme atamalarında aranan "4 yıllık öğrenim görme" koşulunu kaldırmış aynı öğrenimi görmüş kabul ederek 4 yıllık lisans eğitimi almış olanlarla aynı kadroya atama yolunu açmıştır. Dört yıllık lisan eğitimi alanları, iki yada üç yıllık yüksek okul mezunlarına eşitleyen bir düzenlemenin hukuk karşısında himaye görmeyeceği açık olduğundan bu yönetmelik değişikliğinin iptali istemiyle dava açılmıştır.
Dava 3
Birliğimiz, Atatürk Bulvarı üzerinde bulunan Kök Çarşısının 8. katını önceki dönem çalışma döneminin son günlerinde Mayıs 2004 tarihinde satın almıştı. Ancak, içinde kiracı olarak bulunan Eczacıbaşı Menkul Değerler A.Ş. süresi içinde tahliye edeceklerini ifade etmelerine karşın yasal süre içinde tahliye etmemiştir. Birliğimiz, en kısa süre içerisinde yerleşmek zorunda olduğu yerimizi yasal süre içinde tahliye etmeyen kiracı aleyhine tahliye davası açmıştır.