TMMOB KOCAELİ'NDE SU ZAMMINI DURDURDU

11.09.2008

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi'nin 10 metreküpe kadar su kullanımına yüzde 20, 10 metreküpün üzerindeki su kullanımına yüzde 51 oranında yaptığı zammın yürütmesi durduruldu. İdare Mahkemesi, TMMOB Kocaeli İl Koordinasyon Kurulu aracılığıyla TMMOB adına açılan davada, yürütmenin durdurulması kararı verdi.

T.C.
SAKARYA
BÖLGE İDARE MAHKEMESİ
(Y.D). İtiraz No: 2008/33

Yürütmenin Durdurulmasını İstemi
Hakkında Karara İtiraz Eden (Davacı) :
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği

Vekili : Av. Nurten Çağlar YAKIŞ
Dolphin İş Merkezi K:2 No:202 İzmit/KOCAELİ

Karşı Taraf (Davalı) : 1- Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanlığı

Vekili : Av. Akın YILMAZ (Aynı yerde)

2- Kocaeli İzmit Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü

Vekili : Av. Nemci ÖZEN

İstemin Özeti : Kocaeli İdare Mahkemesinin 13.12.2007 günlü E:200712080 sayılı; Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin 17.08.2007 günlü 2007/3 sayılı kararının su ücretlerine zam yapılmasına ilişkin kısmının yürütmesinin durdurulması isteminin reddine ilişkin kararına itiraz edilerek kaldırılması istenmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Sakarya Bölge İdare Mahkemesince Davacı tarafın yürütmenin durdurulması istemi hakkındaki karara yaptığı itirazla ilgili olarak dosyadaki belgeler incelenip görüşüldü.

Dava Kocaeli Büyükşehir Belediye Meclisinin 17.08.2008 günlü 2007/3 sayılı kararı ile Kocaeli ilinde su şebekesinden kullanılan suların ücretlerine zam yapılması ve bu zammın meskenlerde 0-10 m³ oranında tüketilen su için %20 10 m³ ten fazla su tüketilmesi halinde %51 oranında yapılması işlemine karşı açılmıştır.

2560 sayılı Yasanın 23. maddesince su satışı için tarifelerin yapılacağı ve tarifelerin tespitinde yönetim ve işletme giderleri amortismanları doğrudan gider yazılan yenileme, ıslah ve tevsii masrafları ve %10‘dan aşağı olmayan kar oranlarının esas alınacağı öngörülmüştür.

Dosyada bulunan belgelerin incelenmesinden; 2007 yılında 1 m³ suyun maliyetinin su alım gideri, personel gideri, hizmet alımları, kiralık iş makine-araçlar, elektrik alımları, haberleşme, akaryakıt ve yakacak alımı, kırtasiye, büro malzeme alımları, yatırım harcamaları, inşaat malzeme, tesisat malzeme, büyük onarım, diğer cari giderler, amortisman, kredi geri ödemeleri, toplam yönetim ve işletme giderleri kaleminden oluştuğu ve satılan su miktarına bölünmesi sonucu 1 m³ suyun maliyetinin belirlendiği bu miktara ve tarifeler Yönetmeliğinin 13. maddesine göre %10 oranında kar konarak satış fiyatının tespit edildiği 1998-1999-2000-2001-2002-2003-2004-2005 yıllarında suya çeşitli oranlarda zam yapıldığı, 2006 yılında meskenlere zam yapılmadığı, işyerlerinin ise 0,0027 oranında zam yapıldığı, 2007 yılında mesken birinci gruba (0-10 m³ tüketim) 0.20 mesken ikinci gruba (10 m³ ‘den fazla tüketim) 0,51 işyerlerine ise 0.26 oranında zam yapıldığı anlaşılmıştır.

Yasa koyucu 23. maddede kar oranının %10‘dan aşağı olamayacağını öngörmüş ancak iki ayrı zam oranının uygulanabileceğine ilişkin herhangi bir takdir hakkını idareye vermemiştir.

İdarede su ücret tarifesinde farklı uygulama nedenini kabul edebilir hukuki nedenlerle ortaya koymamıştır.

Bu durumda kamunun sunduğu hizmetten aynı şekilde yararlananlar arasında ayrım yapılması sonucunu yaratan düzenleme hukuka aykırı olduğu gibi uygulanması halinde uygulamadan faydalananlar yönünden giderilmesi güç zararlar doğacağı tartışmasızdır.

Açıklanan nedenle, davacı itirazının kabulüne, Kocaeli idare Mahkemesinin yürütmenin durdurulmasını isteminin reddine ilişkin kararını kaldırılmasına işlemin yürütmesinin dava sonuna değin teminatsız olarak durdurulmasına 28.02.2008 günü oybirliğiyle karar verildi.