375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ekte gerekçesi ile birlikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.

Saygılarımla
 


GENEL GEREKÇE

Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde kamuda çalışan mühendis, mimar ve şehir plancıların özel bir önemi bulunmaktadır. Hizmetlerin planlanması, projelendirilmesi, uygulanması ve denetlenmesinde görev ve sorumluluk alan bu kamu görevlileri, ülkenin; sanayileşmesi, kalkınması ve gelişmesi açısından hayati öneme haiz meslekleri icra etmektedir.

Söz konusu meslek mensuplarının hakları, sorumlulukları, maaşları ve ücretleri 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda tanımlanmıştır. Teknik hizmetler sınıfında tanımlı bu görevlilerin kamuda çalışmalarını teşvik etmek amacıyla söz konusu kanunda özel düzenlemeler yapılmıştır. Ancak, son 25 yılda kamuda çeşitli statülerde çalışan ve farklı ücretler alan mühendis, mimar ve şehir plancıları, ekonomik ve sosyal hakları açısından oldukça ciddi bir satın alma gücü kaybına uğramıştır. Söz konusu kamu görevlilerinin sadece çalışırken aldıkları ücretlerin erimesinin yanı sıra emekliliklerine etki eden diğer hakları da diğer kamu görevlilerine göre oldukça düşük kalmıştır.

Ülkemizin planlanması, sanayileşmesi ve kalkınması için oldukça önemli olan her projenin, her çalışmanın planlanması, yaşama geçirilmesi sürecinde sorumluluk üstlenirken, planlayan, denetleyen, hak edişlere imza koyan, ülke alt yapı ve imarının, sanayinin, tarımının, madenciliğinin, ormancılığının ve üretiminin temel unsuru olan, teknik ve bilimsel temelde yürüttükleri çalışmalarla vazgeçilmez bir yere sahip olan kamuda çalışan mühendis, mimar ve şehir planlamacılarının özlük hakları ve ekonomik sorunlarının en azından asgari düzeyde düzeltilebilmesi hedefiyle bazı düzenlemeler yapılması zorunluluk haline gelmiştir.

Kanun teklifi ile aynı statüde yer aldıkları diğer meslek sınıflarıyla ile aralarındaki eşitsizliklerin ve farklılıkların giderilmesi amacıyla kamuda çalışan ve teknik hizmetler sınıfına dahil mühendis, mimar ve şehir plancılarının 375 sayılı KHK’ye ekli (I) SAYILI CETVEL’de yer alan Uzman Tabip, Tabip ve Diş Hekimlerine sağlanan ek ödeme oranı baz alınarak, emeklilik haklarında da etkisi olan “ek ödemeler” oranlarında iyileştirme yapılması öngörülmektedir.

Bu kapsamda Başmühendis, Başmimar, Mühendis, Mimar, Bölge Plancısı ve Şehir Plancılarının mali haklarında iyileştirme ancak yüzde 130 ile yüzde 150 olan Ek Ödeme oranlarının, yüzde 180 ile yüzde 200 seviyesine yükseltilmesi suretiyle mümkün olmaktadır.


MADDE GEREKÇELERİ

MADDE 1- Teklifle Başmühendis, Başmimar, Mühendis, Mimar, Bölge Plancısı ve Şehir Plancılarına 375 sayılı KHK’ye ekli (I) SAYILI CETVEL’in A- 2-a) kısmında uygulanan yüzde 130, yüzde 140 ve yüzde 150 olan Ek Ödeme oranlarının yüzde 180, 190 ve 200 seviyesine yükseltilmesi suretiyle mali haklarında iyileştirilme amaçlanmaktadır.

MADDE 2- Yürürlük maddesidir.

MADDE 3- Yürütme maddesidir.

 

375 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvel’in “A- Aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na Göre Alanlar” kısmının “2- Kadroları Teknik Hizmetler Sınıfında yer alan personel” bölümünün (a) sırası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

 

 

Kadro ve Görev Unvanı

Ek Ödeme Oranı

(%)

a) Başmühendis, başmimar, mühendis, mimar, bölge plancısı ve şehir plancısı kadrolarında bulunanlardan;

 

1) 1-2 dereceden aylık alanlar

200

2) 3-4 dereceden aylık alanlar

190

3) Diğer derecelerden aylık alanlar

180

 

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.