AB HİZMETLER DİREKTİFİNE UYUM AMAÇLI EYLEM PLANINA İLİŞKİN TMMOB GÖRÜŞÜ

05.09.2016

İş Kurma Hakkı ve Hizmet Sunumu Serbestisi Faslında AB Müktesebatıyla Uyumlaştırma Konusunda Ulusal Strateji Hazırlanması için Teknik Yardım Projesi Sonuç Faaliyet AB Hizmetler Direktifine Uyum Amaçlı Eylem Planı hakkında TMMOB Görüşü, 2 Eylül 2016 tarihinde Avrupa Birliği Bakanlığı Ekonomik ve Mali Politikalar Başkanlığı'na gönderildi.

TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ’NİN HİZMETLER PROJESİ “EYLEM PLANI”NA DAİR GÖRÜŞÜ

 

MESLEK ODASI ÜYESİ MÜHENDİS, MİMAR VE ŞEHİR PLANCILARININ
HİZMET SUNUMU VE İŞ KURMA ESASLARI

 

Türkiye Cumhuriyeti’nde mühendislik, mimarlık ve şehir planlama disiplinleri düzenlenmiş mesleklerdir. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) ise mühendislik, mimarlık ve şehir plancılığı alanlarında Türkiye’deki tek yetkili ve kamu kurumu niteliğine haiz meslek örgütüdür. Birlik, 1954 yılında 6235 sayılı Yasa ile kurulmuş ve daha sonra Anayasal düzeyde tanımlanmıştır. 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunu çerçevesinde oluşturulan Birlik ve bağlı meslek odaları, mevzuatları gereğince, mühendislik, mimarlık ve şehir planlama disiplinlerinin oluşturduğu meslek alanlarını düzenlemekte, mevzuat yazmakta veya bu yöndeki düzenlemelere katkı sağlanmaktadır.

TMMOB‘ne bugün itibariyle bağlı oda sayısı 24 ve bu Odalara 100 disipline mensup mühendis, mimar ve şehir plancısı üyelik kaydı yaptırmaktadır. (Ek 1) Mesleki hizmetler sürekli gelişen ve çeşitlenen bir yapıda olduğundan liste belirli aralıklarla güncellenmektedir. TMMOB’ne bağlı meslek odaları Birlik ve meslek odası mevzuatı ile tanımlanan unvan tanıma, kayıt ve hizmetlerde mesleki izleme sorumluluğu ve görevi olan Ek 1’de yer alan 100 mesleki hizmetteki tek yetkin otoritedir.

Disiplin mezunları, mühendislik, mimarlık ve şehir planlama hizmetlerini; sınır ötesi, süreli veya yerleşik olarak kamu ve özel sektöre karşı veya doğrudan kamu yetkisi devri yoluyla sunmaktadır.

İlgili hizmet sunum süreçleri dâhilinde kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet icra koşulları içinde özellikle kamu hizmetlerine yönelik belgeleme sistemleri yanı sıra, TMMOB’ne bağlı meslek odalarının belgeleme sistemleri de mevcuttur.  TMMOB’ne bağlı meslek odaları ve/veya kamu kurumları;

  1. Yeterlilik (genel mühendislik/mimarlık hizmeti sunma)
  2. Yetkinlik (fenni mesul, müellif, mesleki mühendis) (işe veya hizmete özel) ve imza yetkisi lisanslama ile verilen meslek insanıdır.
  3. Uzmanlık ve Lisanslama
  4. Lisans
  5. Sertifikasyon
  6. Akreditasyon

Uygulamaları yapmaktadırlar.

TMMOB ayrıca, Dünya Mühendislik Birlikleri Federasyonu‘nun (WFEO) üyesidir. Bağlı meslek odaları çeşitli uluslararası veya bölgesel yapılara üyedir. Mühendislik alanında uluslararası kuruluşlarla otomatik tanıma mekanizmaları oluşturulmasına esas çalışmalar devam etmektedir.

Disiplin mezunları, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği bünyesindeki ilgili meslek odasındaki belgelemesi, düzenlemesi ve denetimine tabidir. Hizmetlerin geneli kamu sağlığı ve güvenliği ile ilişkili olduğundan, yabancıların hizmet sunumuna sadece TMMOB Kanunu’nun 34 ve 35’inci maddeleri ile istisna getirilmiştir. Yabancılar, ihtisaslarına en yakın meslek odasına üye olarak proje bazlı, geçici, süreli ve sürekli iş sözleşmesi gereğince çeşitli unvanlar ve tanımlamalar dâhilinde icra edilebilmektedir.

Yabancı gerçek kişi ilgili meslek odasına üye olmadan önce çalışma izni başvurusu yaparken iş sözleşmesini de ibraz etmesi de gerekmektedir. Ülkemiz ulusal düzenlemeleri yabancılar açısından haksız rekabete neden olan ve ülke vatandaşımızdan daha avantajlı ve serbest düzeydedir. (1)

Bu çerçevede; Avrupa Birliği Bakanlığı’nızca hazırlanan “Faaliyet 1.3 AB HİZMETLER DİREKTİFİNE UYUM AMAÇLI EYLEM PLANI” nın değerlendirilmesinde;

  1. Mühendislik, mimarlık ve şehir planlama hizmetleri ile sektörel hizmetler ayrıştırılmasında hatalar,
  2. Hizmet sunum biçimleri ayrıştırılamadığından yetkili kurum/TTN  belirlenmesine dair hatalar,
  3. Devletin kolluk ve asli hizmetleri içinde olan kamusal yetki devri ile ifa edilen hizmet alanları Hizmet Direktifi kapsamına alındığı,

Tespit edilmiştir.

Yukarıda belirtilen çerçevede ve aşağıda belirtilen hususlar dikkate alınarak raporun içeriğinin oluşturulması, eylem planı ile TTN’nın belirlenmesi ve işbirlikleri ve iletişimlerinin tasarlanması gereği belirlenmiştir:

  1. Mühendislik, mimarlık ve şehir planlama hizmetleri ile sektörel hizmetler ayrıştırılması

I-Mühendislik, mimarlık ve şehir planlama hizmet sunum biçimleri

  1. Mesleğin gerçek kişi bazında serbest meslek erbabı (kendi nam ve hesabına) olarak sunumu

Bu statü ile hizmet sunabilmek için;

  1. Lisans diploması,
  2. İlgili Meslek Odasına üyelik,
  3. Büro Tescili ve SMM Belgesi
  4. Vergi kaydı,
  5. İşyeri açma ruhsatına tabi değildirler, Büro Tescil Belgesi ruhsat yerine geçer.
  6. SGK bünyesinde Bağ-Kur’ kaydı.

Bu sunum biçimi 6235 sayılı Yasa’nın 15. maddesinde T.C. vatandaşlarına hasredilmiştir.

2.) Şirket sahibi ya da ortağı biçiminde hizmet sunumu

Bu statü ile hizmet sunabilmek için;

a) Ortakların ilgili Meslek Odası/Odalarına üyeliği,

b) Şirket ortaklığında mühendis/mimar veya şehir plancısının en az hissenin %51 olması,

c) Tüm ortaklar mühendis, mimar ve şehir plancılarından olması durumunda eşit hisse,

ç) Büro tescil+SMM belgeleri

d) Vergi kaydı,

e) Ticaret Sicil Gazetesinde iştigal konusu/konularının yayımı

f) SGK bünyesinde Bağ-Kur kaydı.

3.) Ücretli Çalışma

Bu statü ile hizmet sunabilmek için;

  1. ilgili Meslek Odası üyelik,
  2. İş sözleşmesi,
  3. SMM belgesi (İlgili meslek odasınca istenen diğer belgeler)
  4. SGK bünyesinde SSK kaydı.

Yaptırılması zorunludur.

(Ücretli olarak meslek sunanlar açsından ülkemizde ve Birlik mevzuatı gereğince vatandaş-yabancı ayrımı bulunmamakta hatta “proje bazlı” çalışanlardan akademik yeterlilik istenmeyerek vatandaş aleyhine uygulama mevcuttur. (2))

SMM, Mühendis/Mimar veya Şehir Plancılarının Serbest Müşavirlik Mühendislik Hizmeti (SMMH) verebilmek üzere kurdukları firma ve/veya çalıştıkları işyerleri için bağlı bulundukları Meslek Odasından almış olduğu belgedir.

SMM Büro Tescil Belgesi firma veya şirkete verilir. Mühendis, Mimar veya Şehir Plancılarının üye bağlı olduğu şubeye başvuruda bulunarak çalışmakta olduğu firma veya şirketi kendi üzerinden tescil ettirir.

Bir Mühendis, Mimar veya Şehir Plancısı Serbest Müşavirlik Mühendislik/Mimarlık/Şehir Planlama Hizmeti (SMMH) verebilmesi için öncelikle kendi meslek odasına üye kaydı yaptırması ve kayıtlı olduğu odadan SMM Büro Tescil Belgesi alması gerekmektedir. Aksi takdirde SMMH veremez.

Kısacası, bir mesleki hizmeti akademik + mesleki yeterliliği olanlar sunar. Bu hizmeti sunabilmek için ilgili meslek odasına üyelik, üye olan meslek mensubunun SMM Yönetmeliğinde belirlenmiş hizmet alanlarında hizmet sunabilmesi için ya lisans diplomasıyla yapılacak işler ya da lisans diploması yanında meslek odasınca belgelendirilen veya kamu idareleri tarafından verilen belgeleme koşulunun yerine getirerek hizmet sunabilmektedirler. Örneğin Asansörlerin periyodik kontrol hizmetlerinde bu hizmeti sunabilmek için Elektrik veya Makina mühendisi olmanın yanında, Odasınca da belgelendirme ve vasıflandırma yapılması bu hizmetin ifa koşuludur.

Ayrıca Eylem Planı’nda, 24 Oda’nın bünyesinde bulunan mühendislik, mimarlık ve şehir planlama hizmetleri tek tek ele alınmamış, 10 meslek grubu irdelenmiş diğer disiplinlerin ismi telaffuz edilmeden sektörel düzeyde hizmetler ele alınmıştır.

Bu çerçevede;

ÖNERİ:

“İÇİNDEKİLER” Bölümümün 1. Başlığından sonra gelecek şekilde;

“2.) Şirketler:  TMMOB’a bağlı Meslek Odalarının iznine tabi olanlar.”

5. başlıktan sonra gelmek üzere;

“6) Siciller ve Odalar: Mühendis, Mimar ve Şehir Plancılarına Yönelik Meslek Odaları

 7) Sicil ve Odalar: Meslek Odaları Büro Tescil ve Belgeleri ve SMM Belgeleri”

Başlıklarının eklenmesi ve içeriklerinin yazılması gerekmektedir. Aksi takdirde rapor eksik ve hatalı olacaktır.

2. Hizmet sunum biçimleri ayrıştırılması ve yetkili kurum/TTN belirlenmesi

Yukarıda 3 başlık altında sunulan hizmet biçimlerine bağlı olarak istenen belge ve prosedürler değişmektedir. Akademik unvana bağlı olarak alınan unvana denk meslek odaları bu unvanların sunmuş olduğu hizmet alanlarını SMM Yönetmeliklerinde belirlemişlerdir. SMM Yönetmeliklerinde belirlenmiş hizmet alanlarını ayrı sektörel hizmet olarak başlıklandırmak yanlıştır. Dolayısıyla mühendislik, mimarlık ve şehir planlama hizmetlerini tek başlık altında metin içinde değerlendirmek gerekmektedir. Ayrıca, metinlerde kapsam itibariyle aynı hususlar tüm sektörler için de geçerlidir. Ek 1 de yer alan ancak rapor kapsamında eksik olan hizmetler de bu kapsamda ve aynı madde dâhilinde değerlendirilebilecektir.

Eylem Planı’nın “İçindekiler” bölümünün 10, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, (25 anlaşılamamıştır), 27, 34, 32, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 50,51, 52, 53, 55, 56, 60, (62?) 71, 72,73,74, 75, 79, 80, 84, 85, 86, 91, 93, 98 ve 103 no.lu başlıkları mühendislik, mimarlık ve şehir plancılığı disiplinleriyle icra edilen mesleki hizmetler olup, bu hizmetleri ifa edecek kişi ve kurumlar açısından koşullar ilgili meslek odalarınca aranan kriterler ve belge şartları gözetilerek yapılması gerekmektedir.

3. Direktif kapsamında yer almayan kamu hizmetlerinin kapsam dışı bırakılması gerekmektedir.

Plan Müellifliği ve Yapı Denetim Hizmetleri  ve Lisanslı Harita ve Kadastro Mühendisliği ve Büroları (LİHKAB) hizmetleri ve çevre görevlisi hizmetleri mevzuatla tanımlı kamu hizmetleri ve ulusal düzenleme konusu olduğundan, 2006/35/EC kapsamı dışında kaldığı belirlenmiştir.

a) Plan müellifliği hizmeti, şehir planlama hizmetleri kapsamında görülmekle birlikte, asli devlet yetkisini devridir.

1982 tarihli T.C. Anayasası’nın 23’üncü maddesi gereğince sağlıklı ve güvenli kentleşme amacıyla yerleşme hürriyetinin kanunla sınırlanabileceği hükme bağlanmıştır.

3194 sayılı İmar Kanunu’nun 7, 8 ve 9’uncu maddeleri ve çeşitli kanunlarla bu sınırlar tanımlanmış ve planlama hizmetinin kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacağı ve yaptırılacağı ve onama makamlarınca onaylanarak yürürlüğe gireceği hükme bağlandığından, kamu yetkisinin kamu veya özel sektörde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan alınmış geçerli ve yeterli belgesi olan plan müelliflerine devredilebileceği, kamusal yetki devri nedeniyle yabancıların bu hizmeti yükümlenemeyeceği,

Planların hazırlanması aynı kanunun 38’inci maddesi gereğince fenni mesuliyetin şehir plancılarınca yapılacağı ve ilgili yönetmelikler gereğince görev, yetki ve sorumluluklarının belirlendiği, dolayısıyla plan müelliflerinin direktif kapsamı dışında olduğu,

b) Yapı denetimi, Anayasa’nın 128. maddesi gereği devletin asli kolluk görevleri arasında yer alır. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 28’inci maddesinde fenni mesuliyet tanımlıdır.  4708 sayılı Yapı denetimi hakkında Kanun’un 1. Maddesinde; can ve mal güvenliğini teminen, imar plânına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemek hükme bağlanmıştır. Kanunun 3’üncü maddesinde; bu Kanunun uygulanmasında, yapı denetim kuruluşları imar mevzuatı uyarınca öngörülen fennî mesuliyeti ilgili idareye karşı üstlenir hükmü yer almaktadır. Dolayısıyla yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesini düzenlemekle yükümlü kamu idaresi adına fenni mesuliyet sorumluluğu ve yetkisi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan belgelenmiş yapı denetim kuruluşları ve bunlarda görevli yine Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan denetçi belgesi almış denetçi mimar ve mühendislerce yükümlenebildiğinden kolluk görevinin yabancılara devri mümkün olmadığından, direktif kapsamında kalmadığı ve çıkartılması gerektiği belirlenmiştir. Ayrıca teknik mevzuatın ve dil bilinmesi gerektiğinden vatandaşlık şartı mevcuttur.

3194 sayılı kanunun 7’inci maddesi (a) bendine istinaden hâlihazır haritaların belediyeler veya valiliklerce yapılacağı veya yaptırılacağı hükme bağlanmıştır. Tasdik mercii belediyeler ve valiliklerdir. Dolayısıyla bu hizmet kamu hizmeti olup, direktif kapsamından çıkartılmalıdır.

c) 2644 sayılı Tapu Kanunu’nun 26’ıncı maddesinde devletin yetkili organlarının 4721 sayılı Medeni Kanunun 704 ve 705’inci maddeleri de dâhil mülkiyet üzerindeki hakların tesisi ve tescili konusundaki yetkileri ve görevleri sayılmıştır. Bu görevler kamu hizmetidir ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ve taşradaki müdürlükleri tarafından yürütülmektedir. Müdürlüklerce yürütülen kadastro teknik hizmetlerinden tescile tâbi olmayan işlemlerin yapım ve kontrolü, tescile tâbi olan işlemlerin yapım sorumluluğunun lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarınca yerine getirileceği 2005 yılında yürürlüğe giren 5368 sayılı “Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanun”u uyarınca hükme bağlanmıştır. LİHKAB büroları kadastro işlemleri yapmaktadırlar. Bu görev tapu müdürlüklerinindir ve iş yüküne bağlı olarak sadece bu kamu görevini ifa etmek üzere LİHKAB’lar kurulmaktadır. Kadastro işlemleri temel olarak; tapu planlarına göre arazide sınırların işaretlenmesi ve arazideki değişikliklerin tapu planlarına işlenmesidir. Basit olarak ifade edilen bu tanımda; arsa ve arazilerin köşelerinin belirlenmesi, yapılan binaların plana işlenerek dairelere ayrı tapu verilmesi gibi detaylı süreçler söz konusudur. LİHKAB bürolarının belgelemesi ve denetimi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından yapılmaktadır. Kamusal yetkinin devri nedeniyle yabancıların bu hizmeti yükümlenemeyeceği ve direktif kapsamında kalması gereği açıktır.

d.) Çevre görevlisinin sunduğu hizmette bir kamusal yetki devri sonucudur.

2872 Çevre Kanunu’nun Tanımlar Başlıklı Madde 2

“ Çevre yönetim birimi/Çevre görevlisi: Bu Kanun ve Kanuna göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca denetime tâbi tesislerin faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren, tesis içi yıllık denetim programları düzenleyen birim ya da görevliyi,”

Olarak tanımlanıyor.

Aynı kanunun

Ek Madde 2 – (Ek: 26/4/2006 – 5491/23 md.)

Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olacak veya çevreye zarar verecek kurum, kuruluş ve işletmeler çevre yönetim birimi kurmak, çevre görevlisi istihdam etmek veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlardan bu amaçla hizmet satın almakla yükümlüdürler. Bu konuyla ilgili usûl ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”

RG: 21 Kasım 2013 Perşembe Sayı : 28828

Çevre Görevlisi, Çevre Yönetim Birimi Ve Çevre Danışmanlık Firmaları Hakkında

Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun ek-2 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

http://www.csb.gov.tr/gm/ced/index.php?Sayfa=sayfaicerik&IcId=827 Bakanlık sayfasından;

Çevre Görevlisi

Çevre Görevlisi Kimdir?

Çevre görevlisi, “faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya neden olabilecek ve Çevre Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca denetime tâbi tesislerin faaliyetlerinin mevzuata uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren, tesis içi yıllık denetim programları düzenleyen görevli”dir.

Çevre Görevlisi Olabilecek Meslek Grupları

♦ En az 4 (dört) yıllık Üniversitelerin çevre mühendisliği bölümünden mezun olanlar veya çevre mühendisliği konularında yüksek lisans veya üzeri eğitim almış kişiler (çevre mevzuatı konusunda Bakanlıkça yapılacak/yaptırılacak eğitime katılmak şartıyla)

♦ En az 4 (dört) yıllık üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya fen/fen-edebiyat fakültelerinin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden veya veteriner fakültelerinden mezun olanlar (temel çevre bilimleri ve çevre mevzuatı konularında Bakanlıkça yapılacak/yaptırılacak eğitime katılmak, temel çevre bilimleri ve çevre mevzuatı konularında yapılacak sınavlarda başarılı olmak şartıyla)

♦ En az 4 (dört) yıllık üniversite mezunu olup, Bakanlık veya mülga Çevre Bakanlığı veya mülga Çevre ve Orman Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatlarının;

-Çevre yönetimi, çevresel etki değerlendirmesi, çevre izni, çevre lisansı ve çevre denetimi ile ilgili teknik birimlerinde çevre mevzuatı kapsamında en az 4 (dört) yıl çalışmış olanlar,

-Çevre yönetimi, çevresel etki değerlendirmesi, çevre izni,  çevre lisansı ve çevre denetimi ile ilgili teknik birimlerde şube müdürü, il müdür yardımcısı, il müdürü, daire başkanı ve üstü görevlerde en az üç yıl çalışmış olanlar.

Çevre Görevlisi Eğitimi

Çevre görevlisi eğitimi, üniversitelerin çevre mühendisliği bölümünden mezun olan veya çevre mühendisliği konularında yüksek lisans veya üzeri eğitim almış kişiler için çevre mevzuatı; üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya fen/fen-edebiyat fakültelerinin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden veya veteriner fakültelerinden mezun olanlar için ise temel çevre bilimleri ve çevre mevzuatı konularını kapsar.

Çevre Görevlisi Sınavı

♦ Çevre görevlisi belgesi almak isteyen kişiler çevre görevlisi sınavına girmek zorundadır.

♦ Üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya fen/fen-edebiyat fakültelerinin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden veya veteriner fakültelerinden mezun olanlar temel çevre bilimleri ve çevre mevzuatı konusunda yapılacak sınava katılmak zorundadırlar.

♦ Sınavda 100 (yüz) üzerinden 70 (yetmiş) ve üzeri puan alanlar başarılı sayılır ve çevre görevlisi belgesini almaya hak kazanır.

♦ Çevre görevlisi sınav sonuçları ilan edildiği tarihten itibaren bir yıl geçerlidir.

♦ Sınav başvurularında Bakanlıkça yapılan veya yaptırılan temel çevre bilimleri ve çevre mevzuatı eğimine katılım belgesi sunulur.

Çevre Görevlisi Bulundurmak, Çevre Yönetim Birimi Kurmak veya Çevre Danışmanlık Hizmeti Almak Zorunda Olan İşletmeler

♦ Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler; çevre yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.

♦ Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-2 listesinde yer alan işletmeler; bir çevre görevlisini sürekli istihdam etmek veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak veya çevre yönetim birimi kurmak zorundadır.

♦ Belediyeler, il özel idareleri ve mahalli idare birlikleri veya bunların iştirakleri Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-1 listesinde yer alan işletmeler için birinci fıkrada, Ek-2 listesinde yer alan işletmeler için ise ikinci fıkrada belirtilen yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.

♦ Organize sanayi bölgesi, ihtisas organize sanayi bölgesi, endüstri bölgesi ve serbest bölge yönetimleri; bir çevre görevlisini sürekli istihdam etmek, çevre yönetim birimi kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.

♦ Sağlık kuruluşları ve hastanelerden, yatak kapasitesi 20 (yirmi) ve üzerinde olan yataklı ve günübirlik tedavi kurumları, en az bir çevre görevlisi çalıştırmak veya çevre yönetim birimi kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.

♦ Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğin Ek-2 listelerinde yer alan ve mevsimlik veya dönemsel çalışan işletmeler, çalışma sürelerini çevre ve şehircilik il müdürlüğüne onaylatmaları durumunda, işletmenin sadece çalıştığı dönem içinde, bir çevre görevlisini istihdam etmek veya çevre yönetim birimini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi hizmeti almak zorundadır.

♦ İşletme sahipleri veya yetkilileri; bünyelerinde görev yapan çevre görevlisinin ayrılması, kurdukları çevre yönetim biriminin iptal edilmesi veya çevre danışmanlık firmasıyla yapmış oldukları çevre yönetimi hizmeti alım sözleşmesinin iptal edilmesi durumunda, iptal tarihinden itibaren en geç 30 (otuz) gün içerisinde başka bir çevre görevlisi istihdam etmek, çevre yönetim birimi kurmak veya çevre danışmanlık firması ile yeni bir çevre yönetimi hizmet alımı anlaşması yapmak zorundadır.

Çevre Görevlilerinin Yükümlükleri

Çevre görevlilerinin yükümlülükleri aşağıda sıralanmaktadır:

♦ Çevre yönetimi hizmetlerini mevzuata uygun bir şekilde yürütmek, koordine etmek, çevre yönetimi hizmeti çalışmalarını düzenli aralıklarla izleyerek, ilgili mevzuatta belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediğini tespit etmek,

♦ İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren her ay aylık faaliyet raporunu hazırlamak, bu raporları en geç takip eden ayın on beşine kadar işletme sahibine veya sorumlusuna sunmak ve sisteme yüklemek,

♦ İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren otuz gün içinde, takip eden her yılda ise bir defadan az olmamak üzere işletmenin genel durumunu kapsayacak şekilde iç tetkik raporunu hazırlamak, bu raporları işletme sahibine veya yetkilisine sunmak ve sisteme yüklemek,

♦ İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde ve takip eden her yılda, işletme yetkililerine ve çalışanlarına yönelik olarak mevzuat ve çevresel konularda en az bir kere bilgilendirici eğitim çalışması yapmak ve özendirici faaliyetler düzenlemekle, düzenlediği eğitimlere ilişkin hazırladığı raporları sisteme yüklemek,

♦ İç tetkik raporlarını, aylık faaliyet raporlarını ve eğitimle ilgili belgeleri Bakanlıkça belirlenerek ilan edilen formatlara uygun olarak hazırlamak,

♦ İşletmede uygunsuzluk tespit edildiğinde, tespit tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde uygunsuzluğa ilişkin raporu sisteme yüklemekle ve işletme sahibine/yetkilisine uygunsuzluğun giderilmesi için önerilerde bulunarak uygunsuzluğun giderilip giderilmediğinin takibini yapmakla, uygunsuzluğun giderildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde yapılan işlem ve uygunsuzluğun giderilmesine ilişkin raporu sisteme yüklemek,

♦ İşletmenin çevre mevzuatı kapsamında alması gerekli çevre izni, çevre izin ve lisans belgelerini almak, güncellemek ve/veya yenileme çalışmalarını yürütmek,

♦ İşletmenin çevre mevzuatı kapsamındaki beyan ve bildirimlerini belirtilen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak yapmak,

♦ Yetkili makam tarafından istenilecek bilgi ve belgeleri belirtilen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak sunmak,

♦ İşletmede yürüttüğü tüm çalışmaları imzalı belgeler halinde 5 (beş) yıl süre ile muhafaza etmek,

♦ SGK hizmet belgesi ve dökümlerini 5 (beş) yıl süre ile muhafaza etmek,

♦ Yetkili makam tarafından yapılacak planlı veya haberli denetimler sırasında işletmede hazır bulunmak, istenen bilgi ve belgeleri sağlamak,

♦ Vize dönemi içinde en az bir kere Bakanlık tarafından yapılacak/yaptırılacak eğitime katılmak,

♦ İşletme ile ilgili öğrendikleri ticari sır mahiyetindeki bilgileri saklı tutmak,

Çevre Görevlisi Başvurularında Aranacak Bilgi ve Belgeler

Çevre görevlisi belgesi başvurusunda aşağıdaki bilgi ve belgelerin sunulması zorunludur;

1) Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası,

2) İletişim bilgileri (Adres, telefon, faks, elektronik posta adresi),

3)Eğitim durumunu gösteren lisans ve/veya lisansüstü diploma/mezun olduğunu gösterir belgesi,

4) Vesikalık fotoğraf,

5) En az 4 (dört) yıllık üniversitelerin çevre mühendisliği bölümünden mezun olan veya çevre mühendisliği konularında yüksek lisans veya üzeri eğitim alan meslek grubu için, çevre mevzuatı eğitimi katılım belgesi,

6) En az 4 (dört) yıllık üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya fen/fen-edebiyat fakültelerinin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden veya veteriner fakültelerinden mezun olan meslek grupları için, temel çevre bilimleri ve çevre mevzuatı sınav sonuç belgesi,

7)Belge başvuru bedelinin, Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesabına yatırıldığına dair hesap belgesi.

Bu hizmette de kamusal yetkinin devri sebebiyle yabancıların bu hizmeti yükümlenemeyeceği ve direktif kapsamında kalması gereği açıktır.

e) 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ile yetki devri yapılan, Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Sorumlu Müdürlüğü görevi de Direktif kapsamı dışındadır.

5307 sayılı Yasa’nın dayanak yapıldığı 25.03.2006 tarih ve 26119 sayılı Resmi Gazete’de “Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Eğitim Yönetmeliği” nde  sorumlu müdürlerde ve eğitimlerinde aranacak koşullar düzenlenmiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen plan müellifliği, yapı denetimi, LİHKAB, çevre görevlisi ve LPG Sorumlu müdürlüğü görevleri devletin kolluk (denetim) yetkisinin devri sonucu verildiğinden Hizmetler Direktifi kapsamında değerlendirilemez ve bu nedenle, Eylem Planından çıkarılması gerekmektedir.

EK 1.

TMMOB BAĞLI MESLEK ODALARI BAZINDA MESLEKİ HİZMETLER

 

TEMSİL EDİLEN DİSİPLİNLER

 

1.BİLGİSAYAR MÜHENDİSLERİ ODASI 

1- Bilgisayar Mühendisliği,

2- Bilgisayar Bilimleri Mühendisliği,

3- Bilgisayar ve Enformasyon Mühendisliği,

4- Bilişim Sistemleri Mühendisliği,

5- Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği

6- Yazılım Mühendisliği

7- Yazılım ve Bilişim Mühendisliği 

 

2. ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI

8- Çevre Mühendisliği 

 

3. ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI

9- Bilgisayar Sistemleri Mühendisliği 

10- Elektronik Mühendisliği

11- Elektrik Mühendisliği

12- Elektrik Elektronik Mühendisliği

13- Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği

14- Elektroteknik Mühendisliği

15- Elektronik ve İnformatik Mühendisliği

16- Enformasyon ve Sistem Mühendisliği

17- Elektromekanik Mühendisliği

18- Biyomedikal Mühendisliği  

19- Otomasyon ve Kontrol Mühendisliği

20- Kontrol Mühendisliği

21- Kontrol Sistemleri Mühendisliği

22- Radyoelektronik Mühendisliği

23- Telekominikasyon Mühendisliği

24- Elektronik ve İletişim Mühendisliği 

25- Elektronik ve Yazılım Mühendisliği  

26- Enerji Teknolojisi Mühendisliği  

 

4. FİZİK MÜHENDİSLERİ ODASI

27- Matematik Mühendisliği

28- Nükleer Enerji Mühendisliği 

29- Fizik Mühendisliği

 

5. GEMİ MÜHENDİSLERİ ODASI

30- Gemi İnş.ve/veya Mak. ve/veya Deniz Mühendisliği (Gemi İnşaat Mühendisliği,Gemi Makina Mühendisliği, Deniz Mühendisliği)

31- Deniz Teknoloji Mühendisliği

32- Gemi Konstrüksiyon Mühendisliği

33- Gemi Mühendisliği

 

6. GEMİ MAK.İSL.MÜHENDİSLERİ ODASI

34- Gemi Mak.İşi.Mühendisliği

35- Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisleri 

 

7GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI

36- Gıda Mühendisliği

37- Gıda ve Biyoteknoloji Mühendisliği 

 

8. HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI

38- Harita ve Kad.Mühendisliği

39- Jeodezi Mühendisliği

40- Fotogrametri Mühendisliği

41- Geomatik Mühendisliği 

 

9. İÇ MİMARLAR ODASI

42- İç Mimar

 

10. İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

43- Uygulamalı Mekanik Mühendisliği 

44- İnşaat Mühendisliği

 

11. JEOLOJİ MÜHENDİSLERİ ODASI

45- Jeoloji Mühendisliği

46- Jeoteknik Mühendisliği

 

12. JEOFİZİK MÜHENDİSLERİ ODASI

47- Jeofizik Mühendisliği

 

13. KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI

48- Kimya Mühendisliği

49- Biyo Mühendislik 

50- Polimer Mühendisliği 

51- Biyoproses Mühendisliği 

 

14. MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI

52- Maden Mühendisliği

53- Cevher Hazırlama Mühendisi

 

15. MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI

54- Endüstri Mühendisliği

55- Enerji Sistemleri Mühendisliği  

56- İşletme Mühendisliği

57- Uçak Mühendisliği

58- Uzay Bil.Mühendisliği

59- Makine Mühendisliği

60- Mekanik Mühendisliği

61- İmalat Mühendisliği 

62- İmalat Sistemleri Mühendisliği

63- Üretim Tekniği Mühendisliği

64- Üretim Sistemleri ve Endüstri Mühendisliği

65- Makine Teknik Metod Mühendisliği

66- Sistem Mühendisliği 

67- Mekatronik Mühendisliği

68- Otomotiv Mühendisliği 

69- Makina ve Üretim Mühendisliği 

70- Tesisat Tekniği Mühendisliği 

71- Otomobil Mühendisliği ve Teknolojileri 

72- Makine ve İmalat Mühendisliği 

73- Endüstri Sistemleri Mühendisliği 

74- Endüstri ve Sistem Mühendisliği 

75- Üretim Mühendisliği ve Yönetimi 

76- Endüstriyel Tasarım Mühendisliği  

 

16. METALURJİ MÜHENDİSLERİ ODASI

77- Metalurji Mühendisliği

78- Metalurji ve Malzeme Mühendisliği

79- Malzeme Bilimi ve Mühendisliği 

80- Seramik Mühendisliği 

 

17. METEOROLOJİ MÜHENDİSLERİ ODASI

81- Meteoroloji Mühendisliği

 

18. MİMARLAR ODASI

82- Endüstri Ürünleri Tasarımcılığı

83- Mimarlık

 

19. ORMAN MÜHENDİSLERİ ODASI

84- Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği

85- Orman Mühendisliği

86- Orman Endüstri Mühendisliği

 

20. PETROL MÜHENDİSLERİ ODASI

87- Petrol Mühendisliği

 

21. PEYZAJ MİMARLARI ODASI

88- Peyzaj Mimarı

 

22. ŞEHİR PLANCILARI ODASI

89- Şehir Plancısı

90- Kent Plancısı

91- Şehir ve Bölge Plancısı

 

23. TEKSTİL MÜHENDİSLERİ ODASI

92- Konfeksiyon Mühendisliği 

93- Tekstil Mühendisliği

94- Deri ve Konfeksiyon Mühendisliği 

 

24. ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

95- Su Ürünleri Mühendisliği 

96- Balıkçılık Teknoloji Mühendisliği 

97- Zooteknik Mühendisliği 

98- Tütün Teknolojisi Mühendisliği 

99- Ziraat Mühendisliği

100-Biyosistem Mühendisi

 

(1)Uluslar arası İşgücü Kanunu Madde:21

(2)Uluslar arası İşgücü Kanunu madde: 21