AVCILAR BEYLİKDÜZÜ METROBÜS HATTINDA YAŞANAN İŞ CİNAYETİNE DAİR İMO GÖRÜŞÜ
İnşaat Mühendisleri Odası, Avcılar Beylikdüzü metrobüs hattında meydana gelen ve 1 işçinin hayatının kaybetmesine yol açan kaza üzerine 16 Temmuz 2012 tarihinde bir basın açıklaması yaptı.
AVCILAR BEYLİKDÜZÜ METROBÜS HATTINDA YAŞANAN İŞ CİNAYETİNE DAİR İMO GÖRÜŞÜ
15 Temmuz Pazar sabahı Avcılar Beylikdüzü Metrobüs hattında Metrobüs manevra yolunun çökmesi sonucu bir işçinin hayatını kaybetmiş, iki işçi yaralanmıştır. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş‘ın "hizmet ederken bu acıları da yaşıyoruz" ifadelerinin de yer aldığı açıklamasıyla bir miktar gündemde kalmayı başarmış da olsa bu iş cinayeti de hak ettiği ilgiyi maalesef görememiştir. Bu durum can kaybı belirli bir sayının üstünde olmadığı müddetçe iş cinayetlerinin ne denli olağan ve rutin görüldüğünün acı bir göstergesidir.
Sabah saat 06.00 sularında gerçekleşen olayla ilgili kamera kayıtlarına yansıyan görüntüler ciddi ipuçları vermektedir.
•· Demontaj işleri her zaman profesyonelce yapılması gereken oldukça zor işlerdir. Demontaj işlerinde de tıpkı montaj işleri gibi iskele, destek vb. kullanılması ve tüm tedbirlerin alınması gerekir. Köprünün altına olası göçmelere karşı hesap sonucu elde edilen kesitlerde ve sıklıkta destek konulmamıştır.
•· Köprü yapılmakta olan çalışma nedeniyle bir şantiye alanıdır. Bu bağlamda insan ve araç trafiğine kapalı olması gerekir. Oysa bir yandan söküm çalışmaları yürütülürken diğer yandan trafiğin faal olduğu, şantiye alanında köprünün altından geçişe izin verildiği görülmektedir. Daha fazla insanımızın can kaybına uğramamasının nedeni kazanın erken saatlerde yaşanmış olmasıdır.
Büyükşehir Belediye başkanı olay sonrasında yaptığı açıklamada "...bunları kaldırırken nelere dikkat edilmesi gerektiğini daire başkanımız, yüklenici firma ya da müteahhit, bu işleri yapan taşeronlara görüşerek anlatmıştır" demektedir. İş güvenliği sıkı bir denetim mekanizması ile takibi gereken bir kurallar silsilesinin işletilmesi meselesidir. Basına yansıyan haberlerden yüklenici firmanın işi bir firmaya onun da bir başka firmaya taşere ettiği anlaşılmaktadır. Taşeron halkalarının çoğalması işin denetimini güçleştirmekte dolayısıyla da kazaların önünü açmaktadır.
Yaşanan bu iş cinayeti dahil olmak üzere son dönemde ciddi bir şekilde artan ve can kayıplarına yol açan hiçbir "kaza" tek bir nedenden kaynaklanmamaktadır. Bu anlamda her "kaza" birden fazla nedenin sonucu olarak düşünülmelidir. 11 Temmuz 2012 tarihinde söz konusu metrobüs hattının Avcılar durağındaki çalışmaları sırasında saçla kapatılan boşlukta çökme meydana geldiği, sacın çökmesiyle birlikte bir çok vatandaşımızın çukura düştüğü ancak şans eseri herhangi bir can kaybının yaşanmadığı bilinmektedir. Bugün bir işçimizin hayatına mal olan çökmenin adeta habercisi olduğu gibi önlem almak için de ciddi bir fırsat olan bu olay değerlendirilmemiştir.
Yaşamını kaybeden işçinin ailesine ve yakınlarına başsağlığı dileklerimizi sunuyor, yaralılara acil şifalar diliyoruz.