BURSA AKADEMİK ODALAR BİRLİĞİ YERLEŞKESİ İLE İLGİLİ TMMOB KOMİSYONU ÇALIŞMALARINI TAMAMLADI

22.03.2005

TMMOB II. Başkanı Oğuz Gündoğdu, Yürütme Kurulu üyesi Hüseyin Yeşil, Yönetim Kurulu Üyeleri Remzi Sönmez ve Nail Güler'den oluşan Komisyon Bursa Akademik Odalar Birliği Yerleşkesi ile ilgili Bursa'da yerel bileşenlerle yaptıkları toplantı sonucunda raporlarını oluşturdular.

TMMOB II. Başkanı Oğuz Gündoğdu, Yürütme Kurulu üyesi Hüseyin Yeşil, Yönetim Kurulu Üyeleri Remzi Sönmez ve Nail Güler‘den oluşan Komisyon Bursa Akademik Odalar Birliği Yerleşkesi ile ilgili Bursa‘da yerel bileşenlerle yaptıkları toplantı sonucunda raporlarını oluşturdular.

TMMOB‘YE BAĞLI ODALARIN BURSA AKADEMİK ODALAR SARAYI TOPLU İŞYERİ KOOPERATİFİNE ÜYE OLMASI HAKKINDA KOMİSYON GÖRÜŞÜ

TMMOB Odalarına bağlı Bursa Şubeleri, İl Koordinasyon Kurulu ve Odaları aracılığıyla, Bursa Akademik Odalar Birliği (BAOB) Yerleşkesi için mülkiyeti Büyükşehir Belediyesi ve Nilüfer Belediyesi‘ne ait parseldeki arazi ile ilgili işlemleri yapmak üzere "SS Akademik Odalar Sarayı Toplu İşyeri Yapı Kooperatifi"ne üye olma istemini TMMOB Yönetim Kurulu‘na iletmişlerdir.

Yönetim Kurulu tarafından oluşturulan komisyon bir rapor hazırlamış ve Yönetim Kurulu 25 Ekim 2003 günü yaptığı toplantıda raporu görüşmüş ve 299 nolu kararını almıştır. Yönetim Kurulu, Komisyon Raporu‘na atıfta bulunularak "konunun yeniden değerlendirilmek üzere ilgili Odalara iadesi"ne karar vermiştir.

Bursa Akademik Odalar Birliği (BAOB) Yerleşkesi konusunda Komisyonumuzca hazırlanan rapora ilişkin olarak TMMOB Bursa İl Koordinasyon Kurulu 31/12/2003 tarihinde TMMOB Yönetim Kuruluna iletmiş olduğu rapor ve ekleri incelenmiştir.

Raporda özetle;

  • Bursa İKK raporunda özetle, Bursa Ray Projesinin yapımına karar verildiğinde, avan projeler doğrultusunda yaklaşık 40 ha alan ihtiyaç duyulduğu ve 1993 yılında bu yönde planlandığı ancak projenin detaylandırılması aşamasında Bursaray projesi için gereksinim duyulan 25 ha dışındaki alanın (1/1000 ölçekli planda detaylandırılmak üzere) 1/5000 ölçekli planda E = 1,25 emsalli özel proje alanı olarak belirlendiği,
  • Fuar ve rekreasyon alanının Plan Yapım Yönetmeliğinin 27 maddesinde sayılan donatı alanı nitelliğinde olmadığı ŞPO Bursa şubesinin 14.01.2003 tarihli yazısında park alanı olarak belirtilen bu alanın ŞPO Bursa Şubesi‘nin 20/08/2003 tarihli yazısı ile düzeltildiği, Rekreasyon alanının özel mülkiyete konu olabileceği ve %5 inşaat hakkına sahip olduğu,
  • Kaldırılan fuar alanının yerine, 1995 yılında Bursa, Yalova Yolu arası üzerinde Buttum Tekstil ve Ticaret Merkezi arkasında plan kararı ile alan ayrıldığı ve fuar alanının projelendirilerek yapımına başlandığı,
  • Carrefour‘un yer seçiminin 1993 tarihli plan değişikliği ile ilişkilendirilemeyeceği, Carefour‘un yer seçiminin Bursa Ray alanına ilişkin plan değişikliğinden çok sonra olduğu,
  • TMMOB Komisyon raporunu 5.2‘nci maddesinde geçen E = 1,25‘in E = 1,75‘e yükseltilmesi ile ilgili konunun ölçekler arası geçişte brüt ve net yoğunluktan kaynaklandığı, Ayrıca uygulama planlarında Carrefeor alanında kullanılmayan yoğunluğun diğer parsellere yoğunluk transferi yapılarak kullandırıldığı,
  • BAOB ile ilişkilendirilen parselin, ŞPO Bursa şubesi‘nin 14.01.2003 tarihli yazısında belirtilen (ve park alanında kalan) 252 ada 22 parsel olmadığı, 254 ada 7 parselin 1/1000 İmar Planında Konut ve Ticaret alanında kaldığı,
  • 254 ada 7 parselin, hisse oluşumunda kamu yararına aykırılık bulunmadığı, Bölgede yeralan özel mülkiyetteki arazilerden %50 oranında, Belediyeye bagış yapıldığı 25 ha‘lık alanın Bursa Ray İşletme Bakım Merkezi olarak kamu adına bedelsiz elde edildiği, uygulamanın kamu yararına olduğu, Nilüfer Belediyesi‘nin 1579/2400 hissesinin imar kanununun 17. madde uygulaması sonucu yoldan ihdas suretiyle ve kişilerin yazılı muaffakatı ile oluştuğu, Büyükşehir Belediyesi‘nin 821/2400 hissesinin ise planlama bölgesindeki taşınmazların birleştirilmesi sonucunda oluştuğu, belirtilmektedir.

    Bu veriler ve görüşler birlikte değerlendirildiğinde, 254 ada 7 nolu imar parselin oluşumuna ilişkin planlama süreci ve mülkiyet bileşiminin önceden fuar alanı olan bu bölgeden, fuar alanı kararının kaldırıldığı, fuar alanının kentin başka bölgesinde planlanması nedeniyle, plan değişikliği süreci açısından bir sorun bulunmadığı, Parselin önceden özel mülkiyete de konu olabilen E=0,05 yoğunluklu Rekreasyon Alanı iken, E=1,75 yoğunluklu Ticaret ve Konut alanına dönüştürüldüğü bu süreçte, Bursa Ray İşletme ve Bakım Merkezi olarak planlı, 50 hektar alanın daha sonra 25 hektarının Bursa Ray İşletme ve Bakım Alanı olarak korunduğu, ancak kalan 25 hektarlık kısmının, E=1,25 Emsal (Ticaret ve Konut) alanı özel proje alanı olarak planlandığı, kısmen kamu mülkiyetinde olan Bursa Ray İşletme ve Bakım Alanının terkler ve imar uygulaması sonucunda kamu eline geçtiği, kalan bölgede oluşan parseller üzerinde uygulama imar planı ile, E=1,75 yoğunlukta Konut ve Ticaret kullanımı verildiği, (daha sonra aynı yoğunlukta "Kamu Hizmeti gören Kamu Kuruluş alanı" olarak kullanım değişikliğine gidildiği) E=0.05‘ten başlayıp, E=1,75‘e çıkan bir yoğunluk artışının sözkonusu olduğu, Bursa Ray alanının kamu eline geçmesi karşılığı-kamu yararını gerçekleştirme adına- yoğunluk artışı yolu ile rant paylaşımı yapıldığı görülmektedir.

    Komisyonun 7 Mart 2005 tarihinde Bursa‘da TMMOB İKK bileşeni odalarla yapılan görüşmelerde,

    1- Planlama süreci ve mülkiyetin oluşumuna ilişkin olarak yapılan işlemlerde mevzuata uygunluk açısından bir sorun olmadığı saptanmışır.
    2- Odalarımızın parselin bulunduğu alanın imar planı değişiklikleri ve mülkiyetin oluşumu ile ilgili süreçlerde yer almadığı, etkisinin bulunmadığı anlaşılmıştır.
    3-Oda temsilcilerici Belediye ile katkarşılığı yapılacak protokol ve tahsis nedeniyle, odalarımızın gelecekteki etkinliklerine zarar verecek, gölge düşürecek bir sonucu doğurmayacağını açıklıkla ifade etmişlerdir.
    4- Yer tahsisi konusuda Bursa İKK bileşenlerinin tümümün görüş birliği içinde oldukları anlaşılmıştır.
    5- Komisyonumuz , kooperatifin adının TMMOB‘yi de kapsayacak biçimde değiştirilmesini, mülk alımına ekonomik gücü yetersiz odaların özenle gözönüne alınmasını, mimari düzenlemelerde ortak mekanların TMMOB‘nin mülk alımına ilişkin ilkelerine uygun olarak oluşturulmasını tavsiye etmiştir.

    SONUÇ:
    Bu koşullar çerçevesinde komisyonumuz TMMOB Yönetim Kurulu‘nun, karar oluşturmasına mülkiyeti Bursa Büyükşehir Belediyesi ile Nilüfer Belediyesi‘ne ait olan H21C5C3A-3B pafta 254 ada 7 nolu parselde % 10 kat karşılığı yapılacak olan Bursa Akademik Odalar Birliği Yerleşkesi için kurulmuş olan toplu işyeri kooperatifine üye olmak isteyen TMMOB‘ne bağlı odaların Bursa örgüt birimlerine; bu birimler tarafından kooperatife üye olamayan odalara da asgari 35‘er metrekarelik büroların TMMOB bünyesine bağlı odalara ait bölümde yapılması ve üye olamayan odalarında bu bürolar için mali durumlarının elverdiği ölçüde katkı sağlaması koşuluyla kooperatife üye olmalarına, kooperatif organlarında yönetim kurulların belirleyeceği üyelerinin görev almaları hususlarında görev ve yetki verilmesi yönünde karar oluşturmasını tavsiye etmektedir.

    Komisyon Üyeleri:
    Oğuz GÜNDOĞDU
    Hüseyin YEŞİL
    Nail GÜLER
    M.Remzi SÖNMEZ