EMO: "MÜHENDİSLİK BÖLÜMLERİ NEDEN KAPATILIYOR?"
Elektrik Mühendisleri Odası, eğitim alanındaki plansızlık nedeniyle kamu üniversitelerinde mühendislik meslek alanlarında eğitim veren bölümler kapanma noktasına gelirken, vakıf üniversitelerinin bu alanlarda eğitim veren bölümlerinin her geçen gün çoğaldığını belirterek, kamu üniversitelerinin öğrenci alamayacak duruma getirilmesinde payı olan her düzeyde sorumluyu göreve çağırdı. Elektrik Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu, 1 Kasım 2006 tarihinde konuya ilişkin bir basın açıklaması yaptı.
Plansızlığın her alanda egemen olmaya başladığı ülkemizde, bunun en yaralayıcı sonuçlarından birisi eğitimde ortaya çıkmaktadır. Yıllardır eğitim veren bölümler "kriterlere uymuyor" gerekçesiyle kapatılırken, hangi kriterlere uygun olduğu belli olmayan üniversiteler, fakülteler ve bölümler açılabilmektedir. Üniversitelerde yeni eğitim döneminin başladığı bugünlerde Boğaziçi Üniversitesi Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü‘ne, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü‘ne, Konya Selçuk Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü‘ne bu yıl hiç öğrenci alınmadığı ortaya çıkmıştır.
Amerikan SUNY Üniversitesi ile karşılıklı eğitimin yapıldığı Boğaziçi Üniversitesi Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü, üniversite sınavlarında yüzde 0.1‘lik dilime girebilenler arasından her yıl 31 öğrenci almaktaydı. Pahalı eğitimin ve devlet üniversitelerinde paralı eğitimin yaygınlaştırılmasında bir aşama olarak değerlendirdiğimiz SUNY Üniversitesi ile işbirliği açısından bu bölümün kapatılması ilk fiyasko örneği olmuştur.
Cumhuriyet Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü de, ÖSYM kayıtlarına göre, üniversite sınavlarında ilk yüzde 14‘lük dilime girebilen gençlerimizden öğrenci alan bir bölümdür. Bu bölüm 1988 yılında kurulmuş, 1999-2000 eğitim-öğretim yılında ilk kez öğrenci alarak, lisans eğitimine başlamıştır. Örgün öğretimde 132 öğrencisi bulunan bölümde lisansüstü eğitim de verilmektedir. İlk mezunlarını 2002-2003 eğitim-öğretim yılı sonunda veren bölümün akademik kadrosunun yetersiz olduğu açıktır. Üniversitenin, fakültenin, bölümün ve Odamızın tüm girişimlerine karşın gerekli adımlar atılmamış ve önemli meslek elemanlarını yetiştiren bölüm kapatılma noktasına getirilmiştir.
Bu yıl öğrenci alınmayan Selçuk Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü ise ÖSYM kayıtlarına göre yüzde 7.9‘lik dilimden öğrenci almaktaydı. Eğitim-öğretim faaliyetini 1994 yılından beri sürdüren bölümde, 1999-2000 eğitim-öğretim döneminden bu yana hazırlık sınıfı uygulaması da başlatılmıştı. Bölüm, 1998-1999 eğitim-öğretim döneminden bu yana yüksek lisans öğrencisi de almaktadır. Toplam 310 öğrencinin eğitim gördüğü bölümde 1 profesör, 1 doçent, 3 öğretim görevlisi, 20 araştırma görevlisi, 1 okutman, 3 uzman görev yapmaktadır. Bu yıl öğrenci almayan bu bölümün de geleceği belirsizdir.
Günümüzün en temel ve en çok aranan meslek dallarında eğitim-öğretim veren, eksikleri olmakla birlikte belli bir altyapının sağlanmış olduğu bu bölümlerin kapatılması girişimi kabul edilemez. Öğrenci alınmaması, halen bu bölümlerde eğitim gören öğrencilerin yetiştirilmesini de sekteye uğratacak bir girişimdir. Bölümün yeni öğrenci almaması nedeniyle var olan olanaklarının daha da daralacağı ve eğitim kalitesinin düşeceği açıktır. Halen bu bölümde eğitimlerini sürdüren öğrenciler de, kapatılmış bir bölümden mezun öğrenciler olarak bir adım geriden iş hayatına başlayacaklardır.
Kamu üniversitelerinde böylesine önemli meslek alanlarında eğitim veren bölümleri kapanma noktasına getirecek adımlar atılırken, vakıf üniversitelerinin bu alanlarda eğitim veren bölümleri her geçen gün çoğalmaktadır. Elektrik, Elektronik, Elektrik-Elektronik, Elektronik ve Haberleşme, Telekomünikasyon, Kontrol mühendislik bölümlerini, Elektrik-Elektronik tanımlaması ile bir arada değerlendirdiğimizde EMO‘nun yaptığı çalışmaya göre, bu 6 bölümde vakıf üniversitelerinin payını her yıl artırmakta oldukları belirlenmiştir. 2002 yılında bu bölümlerde vakıf üniversitelerinin payı yüzde 15-16‘lar düzeyindeyken, 2006 yılında bu oran yüzde 20‘yi aşmıştır. Bilgisayar Mühendisliği eğitiminde de vakıf üniversitelerinin ağırlığı 2002 yılındaki yüzde 44 düzeyinden, 2006‘da yüzde 46.8‘e çıkmıştır.
Bir taraftan Vizyon 2023 belgelerinin hazırlandığı diğer taraftan stratejik kalkınma eylem planlarının yapıldığı ülkemizde, günümüzün ve geleceğin stratejik mesleği olan elektrik elektronik ve bilgisayar mühendisliği bölümlerine öğrenci alınmaması ve bu bölümlerin gereksinimlerini karşılamak için hiçbir adım atılmaması büyük bir çelişki oluşturmaktadır. Bu bölümlerin öğrenci alamayacak duruma getirilmesinde payı olan her düzeyde sorumluyu kınıyor, yetkilileri göreve çağırıyoruz.
ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
40. DÖNEM YÖNETİM KURULU