HKMO: YÜKSEKÖĞRETİMDE ÇÖKÜŞE GİDEN BU MODEL ACİLEN DURDURULMALIDIR

17.08.2022

TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 17 Ağustos 2022 tarihinde ''Yükseköğretimde Çöküşe Giden Bu Model Acilen Durdurulmalıdır'' başlıklı bir basın açıklaması yaptı.

Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı tarafından 15 Ağustos 2022 tarihinde açıklanan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) 2022 tercih sonuçları bir kez daha göstermiştir ki, her ile bir üniversite açma modeli ülkemizde nitelikli mühendis ve işgücü yetiştirme noktasında iflas etmiştir. Gerekli değerlendirme ve analizler, istihdam politikaları ve gereksinimler dikkate alınmadan açılan her yeni bölümden Harita/Geomatik Mühendisliği’de kendine düşen payı almıştır. 
 

Harita mühendisliği mesleği; ülkemizdeki imar, kamulaştırma, gayrimenkul değerleme, kadastro, toplulaştırma faaliyetleri gibi kritik arazi-arsa yönetim faaliyetlerinin yanında; coğrafi ve mekânsal bilgisi sistemlerinin oluşturulması ve yönetilmesi; yol, köprü, baraj, tünel, bina, altyapı tesisleri gibi birçok mühendislik yapısının inşası; uzay ve uydu bazlı sistemler ile lazer tarama teknolojilerinin çok yönlü kullanılması ve yazılım geliştirme noktasında dijital yaşamın her alanında konumsal bilgiye dayalı çalışmalar üreten ve hizmetler sunan kritik bir meslek disiplinidir. Böylesine kritik bir öneme sahip olan mesleğimizin; matematik, fizik ve geometri gibi temel bilim dersleri açısından gerek eğitim-öğretim, gerekse mezuniyet sonrası uygulama niteliği açısından güçlü olması gerekirken, neredeyse birkaç sayısal soruyu doğru yaparak lisans programlarına yerleşilmesine olanak sağlamaktadır. Burada kuşkusuz ki bölümlerdeki eğitim-öğretimin askıya alınması ya da detaylı değerlendirme yapılmadan kapatılması tek başına yeterli bir çözüm olmadığı için Odamız, tercih yapacak olan öğrencilerin ve velilerinin doğru bilgilendirilmesi ve bölümlerimizde başarı sıralamasının ve puanların yükselmesi için bir kısafilm hazırlayıp yayımlamıştır.
 

Ülkemizde bilgi, beceri ve yetkinlik bakımından uluslararası standartlarda mesleki yeterliliğe sahip harita/geomatik mühendislerinin yetiştirilmesi ve sektörde istihdamı için yeterli fiziki koşullara ve akademik kadroya sahip; alet, donanım, yazılım ve laboratuvar olanakları tam olan harita/geomatik mühendisliği bölüm sayısı da kısıtlıdır. Bu eğitim şartlarının sonucu olarak verilmiş olan diplomalar, mezun mühendislerin niteliğinin sorgulanmasını zorunlu kılmakta, gençlerimizin gelecekleri zarar görmektedir. 
 

Odamız uzun süredir bu konuda sektörün tüm paydaşları ile ortaklaşa çok sayıda çalışmalar gerçekleştirmiş, imza kampanyaları düzenlemiş, eğitim-öğretim sempozyumu düzenlemiş, YÖK ile ortak çalışmalar yürütmüş, çok sayıda rapor hazırlayarak mesleğimizin geleceği açısından alınması gereken önlemleri her fırsatta konunun muhataplarına yazılı ve sözlü olarak iletmiştir. Ancak, ülkeyi yöneten siyasi iktidarın ne yazık ki yerleşik bir politikası haline gelen plansızlık ve niteliği düşürülerek içleri doldurulmaya çalışılan üniversitelerdeki milyonlarca gençlerimizin yılları çalınarak artan işsizliğin ötelenmesi gayesi sonucu, geçtiğimiz yıl itibariyle kapanması muhtemel olan ve kapatılması gereken birçok bölümün kontenjanlarına dokunulmadan tekrar doldurulmaya çalışıldığı ve gelinen nokta itibariyle başarılı olunamadığı ortadadır. 
 

Sonuçları itibariyle sektörümüzün paydaşlarını giderek olumsuz biçimde etkileyen bu sürecin durdurulması için bir kez daha sorumluları uyarıyoruz. 
 

·         Gereksinimi iyi analiz edilmeden yeni üniversite, yeni fakülte ve yeni bölüm açılmamalıdır. 

·         Sayıları 200’ü aşan üniversitelerimiz için tematik alan odaklı acil reform planları yapılmalıdır. 

·         Tüm önlisans, lisans ve lisansüstü bölümler için yükseköğretimde mesleki yeterlilikler ve istihdam açısından gerçekçi bir bakışla durum değerlendirilmesi yapılmalıdır. 

·         Mevcut harita/geomatik mühendisliği bölümlerindeki kontenjanlar azaltılmalıdır.

·         Akademik, fiziki ve teknik altyapısı yetersiz olan bölümlere öğrenci alımı ivedilikle durdurulmalıdır. 

·         Mühendislik programlarında uygulanan 300 bin barajı mutlaka korunmalı, hatta daha yukarı seviyelere çekilerek nitelik artıracak ilave kriterler konmalıdır.

·         En önemlisi eğitimin tüm kademelerinde (ilk, orta ve yüksek öğretim) gerçekçi ve yenilikçi bir reform hareketinin bir bütün içerisinde ele alınması sağlanmalıdır. 

 

TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası