İMO 45. DÖNEM DANIŞMA KURULU DA "REFERANDUMDA HAYIR" DEDİ

13.03.2017

İnşaat Mühendisleri Odası 45. Dönem Danışma Kurulu üçüncü toplantısı, 11 Mart 2017 tarihinde Teoman Öztürk Konferans Salonu`nda "Referandumda Hayır" gündemiyle yapıldı. 

Toplantıya; İMO Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Gökçe, Sekreter Üyesi Hüseyin Kaya, Sayman Üyesi Cem Oğuz, Yönetim Kurulu Üyeleri Cemal Akça, Cihat Mazmanoğlu ve Necati Atıcı, Genel Sekreter Fikret Kemal Yıldırım, Genel Sekreter Yardımcısı Serap Dedeoğlu, Genel Sekreter Yardımcısı Bahattin Sarı ile birlikte 81 Danışma Kurulu üyesi, 7 davetli üye ve 7 konuk katıldı.

Danışma Kurulu sonuç bildirgesi şu şekilde:

TMMOB İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI 45.DÖNEM 3.DANIŞMA KURULU TOPLANTISI SONUÇ BİLDİRGESİ

 

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası 45. Dönem 3.Danışma Kurulu Toplantısı, "Anayasa Referandumu" gündemiyle, 11 Mart 2017 tarihinde, Ankara`da, İMO KKM Teoman Öztürk Konferans Salonu`nda toplanmıştır. Toplantıya, İMO Yönetim Kurulu üyeleri ile ülkemizin çeşitli illerinden gelen 81 Danışma Kurulu üyesi ve davetli üyeler katılmıştır. Referanduma sunulan Anayasa değişikliği ve değişikliğin neler getirdiği/götürdüğü, İMO Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Gökçe`nin açılış konuşmasından sonra hukukçu Yrd. Doç. Dr. Neval Oğan Balkız tarafından anlatılmıştır. Bu sunumun ardından Danışma Kurulu üyeleri referandumla ilgili görüşlerini ifade etmişlerdir. Odamız Danışma Kurulu 3. Toplantısında Referanduma ilişkin şu görüşler vurgulanmıştır:

Ülkemiz, 16 Nisan`da referanduma sunulacak olan Anayasa değişikliği paketiyle, köklü değişiklikler öngören bir sürecin içine girmiştir. Öncelikle değişiklik teklifinin hazırlanışı ve sunuluşu demokratik bir tarzda olmamıştır. Halkoyuna sunulacak olan Anayasa değişiklik metninin şekil ve içeriği anayasa hukuku, siyaset ve devlet felsefesi açısından yaratacağı sonuçların olumsuzluğuna vurgu yapılmıştır. Toplum bilgi edinme, paket içeriğini öğrenme imkânı bulamamış, değişikliğin hazırlanışına katılım sağlanması mümkün olmamıştır. Meclis İç Tüzüğü`nün gizli oy ilkesi gözler önünde ihlal edilmiştir.

Referandumun yapılacağı koşullar son derece antidemokratiktir. Muhalefeti etkisiz bırakmaya yönelik olarak, Olağanüstü Hal ve OHAL Kanun Hükmünde Kararnameleri referandum süreci üzerinde ciddi bir baskı aracı olarak kullanılmaktadır. "Hayır" diyenlerin polis şiddeti gördüğü, "terörist" olarak itham edildiği, yurttaşları ayrıştıran, din, mezhep, etnik köken, siyasi görüş ve yaşam biçimi üzerinden kutuplaşmaya yönlendiren bir atmosfer söz konusudur.

Genel olarak bu koşullarda yapılacak bir Anayasa değişikliğinin demokratik olmadığı ve olamayacağı,1982 Anayasası gibi meşruiyet kazanamayacağı açıktır. Hazırlanışı ve sunuluşunun sorunlu olmasının yanı sıra değişiklik paketi halkın iş, aş, sosyal güvence, mutlu, huzurlu yaşam ve demokrasi taleplerini içermemektedir. Oysa, Anayasalar toplumların bir arada yaşamalarını sağlayan, hatta mutlu bir şekilde yaşamalarını sağlayan sözleşmelerdir.

Bu Anayasa değişikliği ile yaratılmak istenen; yasama ve yürütme erklerini doğrudan Cumhurbaşkanı`nda birleştirip, yargı erkini de bütünüyle Cumhurbaşkanı`na bağlamaktadır. Bu üç kuvvetin tüm yetkilerini mutlak şekilde tek adamda topladığı gibi parti genel başkanı ve devlet başkanı sıfatlarını da "tek adam" bir arada yürütmektedir. Bu durum "tek adam" rejiminin otoriter karakterine bağlı olarak demokrasiye ve demokratik teamüllere aykırıdır. Böyle bir sistemin dünyada bir örneği de bulunmamaktadır.

OHAL koşullarında Anayasa değişikliğine gitmenin ve referandum yapmanın ulusal ve uluslar arası evrensel hukuk kuralları ve siyaset biliminin temel ilkeleri ile hiçbir şekilde uyumlu olmadığı gibi; biçimi, içeriği, içerisinde bulunduğumuz koşullar ve propaganda yapmadaki eşitsizlik nedeniyle de ciddi bir meşruiyet sorunu vardır.

Anayasalarda olması gereken; kuvvetler ayrılığı, yurttaşların ifade, basın, yayın, örgütlenme özgürlüğü gibi tüm temel hak ve özgürlüklerin güvenceye alınarak, egemenliğin organlar aracılığıyla temsil edilmesi ve iktidarların yetkilerinin sınırlandırılması gibi temel özelliklerden uzaktır.

Bu anayasa değişikliği, içerik olarak aslında tek adam rejimini amaçlamaktadır. Partili Cumhurbaşkanı olarak milletvekillerini belirleyecek, Meclisi feshedebilecek, kararnameler, yönetmelik, genelgeler ile yasama ve yasa alanını daraltacak bir değişiklik istenmektedir. Cumhurbaşkanı ülkeyi, Meclis dışından atayacağı yardımcılar ve bakanlarla yönetecek, iç ve dış politikayı belirleyecek, ülkenin merkezi bütçesini hazırlayacak, neredeyse ömür boyu yargı önünde hesap vermekten uzak olacaktır.

İnşaat Mühendisleri Odası 45. Dönem 3. Danışma Kurulu, Anayasa`da yapılacak olan böylesi bir değişikliğin, demokrasi ve özgürlükler açısından hiçbir ilerleme sağlamayacağı gibi var olan demokratik kazanımları ve parlamenter rejimi de yok ederek "tek adam" rejimi yaratacağının altını kalın çizgilerle çizmiştir.

Bu nedenle, 16 Nisan tarihinde yapılacak olan Referandumda "HAYIR" diyeceğimizi, meslektaşlarımızın ve halkımızın bilgisine önemle sunuyoruz.

.

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası 45. Dönem Danışma Kurulu