TMMOB JEOTERMAL KONGRESİ SONUÇ BİLDİRGESİ
21-24 Kasım 2007 tarihleri arasında TMMOB adına Jeoloji, Jeofizik, Kimya, Maden, Makina ve Petrol Mühendisleri Odalarının düzenleyiciliğinde ve Maden Mühendisleri Odası‘nın sekreteryasında "TMMOB JEOTERMAL KONGRESİ" Ankara‘da MTA Kültür Sitesi‘nde gerçekleştirilmiştir.
Kongrede 21 adet bilimsel, teknik bildirinin yanında ülkemizdeki jeotermal kaynakların aranması, hak sahibi olunması ve işletilmesi ile ilgili teknik idari ve yasal düzenlemelere yönelik panel ve sunumlar gerçekleştirilmiştir.
Ülkemizin önemli yeraltı kaynaklarından olan jeotermal enerjiden yararlanmaya yönelik olarak; jeotermal kaynaklar ve doğal mineralli suların aranması, hak sahibi olunması ve işletilmesi konularını düzenleyen 5686 sayılı "Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Yasası" ve bu kanunun hazırlanmakta olan uygulama yönetmeliği üzerinde ilgili tüm taraflar görüşlerini belirtme olanağı bulmuşlardır.
Kongrede yapılan tartışma değerlendirmelerden sonra aşağıdaki konuların kamuoyu ile paylaşılması benimsenmiştir.
1. Ülkemizin jeotermal kaynaklar açısından önemli bir potansiyele sahip olduğu ve bu potansiyelin geciktirilmeksizin kullanılması gerektiği,
2. Jeotermal kaynaklar ve doğal mineralli suların kamu yararı ve ülke çıkarları doğrultusunda maksimum faydayı sağlayacak biçimde kullanılması ve buna yönelik idari ve yasal düzenlemelerin yapılması gerektiği,
3. 5686 sayılı "Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Yasası"nın tam anlamıyla kamu yararı ve ülke çıkarlarını gözetmediği, eksiklikler ve hatalar içerdiği,
4. Yasanın konu ile ilgili hemen tüm taraflarının görüşleri dikkate alınmadan ve önerdikleri düzenlemeler yapılmadan oluşturulduğu,
5. Kanunun uygulanması konusunda yasada belirtilen kurumların görev, yetki ve sorumluluklarının karmaşık bir biçimde düzenlenmiş olduğu, bunun da sorunlara yol açacağı,
6. Yasanın çevre ile jeotermal kaynakların ve rezervuarların korunmasına yönelik etkin bir düzenleme içermediği,
7. Jeotermal kaynaklar ile ilgili araştırmaların nasıl yapılacağı ve denetleneceği konularında bir düzenleme getirmediği,
8. Yasanın jeotermal sistemlerin korunması ile sistemin dengesinin, yenilenebilirlik-sürdürülebilirlik şartlarının bilinerek işletmenin buna göre yapılmasının sağlanmasına yönelik hiçbir önlem, zorunluluk ve yaptırım öngörmediği,
9. Kanunun taslak halinde olan uygulama yönetmeliğinin de birçok eksiklik ve kendi kanununa aykırılıklar içermekte olduğu ve bunun büyük hukuki sorunlara yol açacağı, Yasanın uygulanabilmesi için yönetmelikler çıkarılacağı hükmüne karşın tek bir uygulama yönetmeliği üzerinde çalışıldığı bunun da uygulamada yeni sorunlar yaratacak hükümler içerdiği,
10. Uygulama yönetmeliğinin çıkarılması için Kanunda belirtilen 6 aylık süre 13 Aralık 2007 tarihinde bitecek olmasına rağmen halen yayınlanmamıştır. Eski ruhsatların intibak işlemleri için de 6 aylık süre öngörülmüş olması ve uygulama yönetmeliği ile bağlantılı olup uygulamada yeni sorunlar yaratacağından intibak işlemleri ile ilgili sürenin acilen 6 ay daha uzatılmasının gerekliliği,
11. Jeotermal kaynaklarımız ve doğal mineralli sularımızın kamu yararı doğrultusunda ve ülke çıkarlarına uygun olarak değerlendirilmesi amacıyla yukarıda belirtilen konulara uygun olarak konunun tüm taraflarının katılımı ve uzlaşmasıyla yasanın yeniden ele alınarak düzenlenmesi ve değiştirilmesinin gerekli olduğu,
12. Yasanın yeniden düzenlenmesi zaman alacağından; uygulama yönetmeliği ve kanunun öngördüğü diğer yönetmelikler, kongrede sunulan bilimsel bildiriler ve düzenleme önerileri göz önünde bulundurularak enerji bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kurumun öncülüğünde, jeotermal kaynaklar ve yararlanılması konusunda çalışma yapan demokratik örgüt temsilcileri, üniversite temsilcilerinin katılımı ile kısa sürede ( 1-2 ay) hazırlanmalı ve uygulamaya konmalıdır.