TMMOB TCDD'YE GÖRÜŞ BİLDİRDİ
TMMOB TCDD Genel Müdürlüğü'nün Haydarpaşa Garı ve çevresinin Kentsel Tasarım Fikir Projesi için Şehir Plancısı/Mimar ismi bildirilmesi yönlü yazısına yanıt gönderdi.
TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ
Tarih: 28 Şubat 2006 Sayı : 350
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
DEVLET DEMİRYOLLARI İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Taşınmaz Mallar Dairesi Başkanlığı‘na
İLGİ: 01.02.2006 tarih ve B.11.DDY.0.84.00.07/78-02/541 sayılı yazınız.
İlgi yazınız ile; Ulaştırma Bakanlığı DLH Genel Müdürlüğünce yaptırılan Haydarpaşa- Gebze Sirkeci Demiryolu Boğaz Geçiş İnşaatı (Marmaray) projesinin tamamlanması sonrasında Haydarpaşa Gar ve çevresinin "Tren İşletmeciliği" açısından "atıl" konuma geleceği ve bu nedenle de Haydarpaşa Gar sahası ile Haydarpaşa Limanı ve Geri Sahasının da yer aldığı alanın bir bütün olarak "Yap-İşlet-Devret" modeli ile "gelir getirici yönde", "kuruluşunuz"; ve ülkemizin menfaatleri doğrultusunda değerlendirilmesinin planlandığı belirtilmekte olup tarafınızca tespit edilen bu yöntem ve hedef doğrultusunda elde edilmesi öngörülen "Kentsel Tasarım Fikir Projesi" için ise bu projeyi üstlenebilecek "dünyaca tanınmış" ve "kabul görmüş" yerli ve/veya yabancı en az 10 şehir plancısı ve/veya mimarın isimlerinin tavsiye gerekçeleri ve irtibat adresleri ile birlikte tarafınıza bildirilmesi talep edilmektedir.
İlgi yazınıza konu olan ve "Yap-İşlet-Devret" modeli ile "gelir getirici" olarak "Kentsel Tasarım Fikir Projesi" çerçevesinde değerlendirmeyi düşündüğünüz 1.000.000 metrekareyi aşkın kamusal alan; tarihi, doğal ve kültürel özellikleri ile bir dünya mirası olan İstanbul‘un, tarihi geçmişi, kent içindeki konumu, dokusu ve barındırdığı çok önemli ve değerli kültürel ve tarihi yapılar ve doğal değerler açısından korunması gerekli son derece önemli bir kent parçası olduğu gibi;
Ülkemizin bu güne kadar büyük bir özveri ile kendi kaynaklarını kullanarak oluşturduğu; ülke ekonomisi açısından olduğu kadar uluslararası ulaşım ve taşımacılık lojistiği açısından son derece stratejik önem taşıyan kamusal yatırım ve zenginliğimiz olan tarihi Haydarpaşa Garı ve Haydarpaşa Limanı gibi çok önemli iki tesisi de barındırmaktadır.
Bu alanların planlanması özellikle İstanbul‘un ve Türkiye‘nin ekonomik, sosyal ve kültürel geleceği üzerinde yaşamsal kararlar almak demektir ve bu kararların alınabilmesi için de; bilimsel ve teknik verilere göre saptanmış strateji ve ilkelere dayanan; ülke, bölge ve kent ölçeğinde doğal tarihi ve kültürel değerleri ve toplumsal çıkarları gözeten bir bütüncül bir planlama anlayışına ihtiyaç vardır.
Ayrıca bu görüşümüz, yalnızca bilimsel ve teknik bir saptama olarak kalmayıp; Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında da;
- İstanbul Metropol alanının; dünya, bölge ve ülke içinde yükleneceği ekonomik sosyal ve kültürel işlevlerin ulusal politikalar bazında belirlenmesi
- Ülke genelindeki planlama çalışmalarından yerel ölçekteki en alt plana kadar tüm plan hiyerarşisi, uygulama ve denetiminin bütünsellik taşıması gerekliliği,
- Bu alanlarda kontrol, düzen ve beklenen gelişme düzeyinin sağlanabilmesi amacıyla, merkezi yönetim, yerel yönetim, sivil toplum örgütleri ve halk arasında yapılacak etkin bir görev dağılımı ile kentte eşgüdümlü bir çalışma ortamı ve yönetimde bütünlük sağlanma gerekliliği,
ilkeleri şeklinde yer almış bulunmaktadır.
Tüm bu tespitlerin yanı sıra;
Çevre ve Orman Bakanlığı ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi arasında imzalanan protokole göre 300‘ü aşkın bilim ve meslek insanı tarafından hazırlanmakta olan ve henüz envanter çalışmalarının tamamlanması aşamasında olduğunu bildiğimiz, İstanbul Metropoliten Alan Stratejik Planlama Çalışmaları sürdürülürken ve bu çalışmalar kapsamında ülke ve bölge bağlamında gerek kentsel doğal yapı ve yaşamın sürdürülebilirliği gerekse ulaşım ve lojistik işlevler hakkında saptanacağı bildirilen bölgesel planlama stratejileri henüz ortada yokken ve üzerinde toplumsal bir uzlaşma sağlanmamışken;
Anadolu‘nun denize ulaştığı, İstanbul demir ve deniz yolu ulaşımının en önemli bağlantı noktasının işlevsiz bıraktırılarak ortadan kaldırılması gibi ülke ve bölge düzeyinde son derecede önemli ilkesel ve stratejik bir kararın, ana kuruluş amacı; demir yollarımızın kapasite, işletme ve kalite açısından geliştirilmesi olan Genel Müdürlüğünüzce hiç tartışmasız kabulu ile "Yap- İşlet-Devret" modeli ile "gelir getirici" olarak "Kentsel Tasarım Fikir Projesi" çerçevesinde değerlendirme çalışmalarının hangi yasal ve kurumsal yetkiye ve planlama kararına dayandırılarak yapıldığı tarafımızca anlaşılamamış olup, konunun detaylı değerlendirilmesine olanak sağlayacak bilgi ve belgeler ile başvurulması halinde, konu hakkında TMMOB Yasası ve Yönetmelikleri doğrultusunda işlem yapılabileceği hususunu bilgilerinize sunarız.
Saygılarımızla.
N.Hakan Genç
Genel Sekreter Vekili