TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRENİM ULUSAL YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ VE TMMOB

04.02.2009

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından kurulan Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilik Çerçevesi Komisyonu ile Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilik Çerçevesi çalışma gruplarının birlikte hazırladıkları Ara Rapor, Üniversitelerarası Kurul, Yükseköğretim Kurumları, Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Bilimler Akademisi, Türkiye Bilimsel ve Teknoloji Araştırma Kurumu, Mesleki Yeterlilikler Kurumu, meslek kuruluşları, vakıflar, dernekler, sendika ve konfederasyonların temsilcilerinden oluşan gruba sunuldu.

Toplantıya, TMMOB adına Yönetim Kurulu Üyesi İlker Ertem, Av. Nurten Çağlar Yakış ve ilgili Oda temsilcileri katıldı.

Toplantıda yapılan sunum sonrası değerlendirmede TMMOB adına konuşan İlker Ertem, mühendislik, mimarlık ve şehir plancılığı eğitiminde ve uygulama sürecinde yeterlilik ve denklik konularının on yıldır TMMOB‘nin gündemde olduğunu belirterek, "Yükseköğretim Ulusal Yeterlilik Çerçevesi" çalışmalarını, buna yönelik eşik değerler belirlenmesini önemsediklerini ifade etti. "Ara Rapor"a ilişkin TMMOB görüşlerinin yazılı olarak iletileceğini bildiren Ertem, "Paydaş olarak tanımlandığımız çalışmaya başlangıçtan itibaren aktif katılımımızın sağlanmamasını bir eksiklik olarak değerlendiriyoruz. Çerçeve oluşturulma sürecinde; eğitimde ulusal değerlerin korunması, evrensel değerlere yer verilmesi ve geliştirilmesi için çaba harcanacağını umuyoruz" dedi.

2009 Mart ayında Yükseköğretim Kurulu‘nun onayına sunulacak rapor ile ilgili görüş Şubat ayı içinde hazırlanarak iletilecek.

Yükseköğrenim Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Nedir?
Avrupa ülkeleri, yüksek öğretim sistemlerini yeniden gözden geçirmekte ve yapılandırmaktadırlar. Lizbon süreci ve Bologna süreci olarak adlandırılan çalışmalar sırayla 1997 ve 1999 yıllarında başlatılmış ve önemli aşamalar kaydetmiştir.

Lizbon ve Bologna süreçleri ile yüksek öğretimde ulusal ve uluslararası boyutta;

  • Karşılaştırılabilirlik ve şeffaflığın sağlanması,
  • Öğrenci ve mezunların hareketliliğinin kolaylaştırılması,
  • Yükseköğretiminin yeniden yapılandırılması, kalite düzeylerinin geliştirilmesi için araçlar saptanarak uygulamaya konulması yönünde çalışmalar yürütülmektedir.
  • Yükseköğretim yeterlilikleri ile yaygın ve resmi olmayan öğrenme ile tecrübe yoluyla kazanılmış yeterliliklerin tanınması ve yaşam boyu öğrenimin yaygınlaştırılması öngörülmektedir.

    Bu kapsamda; öğrenme çıktıları, kredi ve iş yüküne dayalı eğitim programları ve modüllerinin geliştirilmesi için yüksek öğretim kurumlarının teşvik edilmesi önemli araçlar olarak belirlenmektedir.

    Türkiye, 2001 yılında Bologna sürecine dahil oldu, 2004 yılında "Lizbon Tanınma Sözleşmesi"ni imzaladı, 2007 yılında ise onaylayarak yürürlüğe koydu.

    "Yükseköğretimde Ulusal Yeterlilik Çerçevesi"nin oluşturulması ile ilgili olarak da Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı yetkilendirildi.